طرز تهیه خورشت لوبیا سبز با گوشت قرمز و مرغ

به گزارش مجله گرافیک، خورشت لوبیا سبز یکی از انواع خورشت های خوشمزه ایرانی است که هواداران خاص خودش را دارد. این خورش علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد به دلیل وجود سبزیجات مقوی مانند لوبیا سبز برای بدن نیز بسیار مفید است و انتخاب بسیار مناسبی برای دوستداران سبزیجات است. این خورشت خوشمزه از ترکیب گوشت، لوبیا سبز، هویج، سیب زمینی، پیاز و رب گوجه فرنگی و چاشنی های مختلف تهیه می گردد بسته به ذائقه خود می توانید به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ بهره ببرید. در این جا ما طرز تهیه خورشت لوبیا سبز با گوشت قرمز و گوشت مرغ را آموزش می دهیم پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با طرز تهیه و فوت و فن های این خورشت خوشمزه آشنا شوید.

طرز تهیه خورشت لوبیا سبز با گوشت قرمز و مرغ

مواد اولیه لازم برای تهیه خورشت لوبیا سبز برای 4 نفر

گوشت گوساله یا گوسفندی یا مرغ 500 گرم

لوبیا سبز 400 گرم

هویج 2 عدد

پیاز عظیم 1 عدد

پیاز داغ 4 قاشق غذاخوری

سیب زمینی 3 عدد

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

قرص استاک گوشت یا مرغ 1 عدد

آبلیمو 3 قاشق غذاخوری

زعفران دم نموده غلیظ 2 قاشق غذاخوری

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری (برای گوشت قرمز)

فلفل قرمز 1 قاشق چایخوری (برای مرغ)

دارچین 2/1 قاشق چایخوری

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه خورشت لوبیا سبز

1- نکات مربوط به گوشت

اگر خواستید خورشت لوبیا سبز را با گوشت قرمز درست کنید بهتر است از گوشت گوسفندی بهره ببرید، اما این امر کاملا سلیقه ای است و در صورت تمایل می توانید از گوشت گوساله هم بهره ببرید که در این صورت هم بسیار خوشمزه می گردد. اگر خواستید خورشت لوبیا سبز را با گوشت گوسفندی تهیه کنید به این نکته توجه داشته باشید که گوشت گوسفندی در فرآیند پخت آب می گردد پس کمی درشت تر از گوشت گوساله خرد کنید سعی کنید گوشت ها را یک اندازه خرد کنید تا در نهایت خورشت شما ظاهر زیباتری داشته باشد.

اغلب وقتی صحبت از گوشت قرمز می گردد بیشتر از مضرات آن گفته می گردد، اما همان طور که می دانید گوشت قرمز حاوی میزان بالای پروتئین می باشد و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه ها و استحکام عضلانی بدن است. همچنین دارای میزان قابل توجهی از امگا 3 می باشد و دارای منبع غنی از آهن است و برای پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است آهن از یک سو به ساخت هموگلوبین موجود در خون یاری می نماید و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می بخشد. گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین های گروه B. می باشد این گروه از ویتامین ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری می باشد. همان طور که ملاحظه نمودید گوشت قرمز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، اما مهم این است که به میزان مناسب مصرف گردد و مصرف 1 الی 2 بار در هفته برای بدن بسیار مفید است.

اگر خواستید خورشت لوبیا سبز را با مرغ تهیه کنید می توانید با توجه به ذائقه خود از ران یا سینه مرغ بهره ببرید در هنگام خرید مرغ حتما جا هایی را که اتصال دارند مثل ران و بال را چک کنید، چون موندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت ها زود تر تعیین می گردد پس اگر این قسمت ها بوی نامطبوعی بدهد یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ هایی که خیلی خیس هستند را انتخاب نکنید رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلا فریز شده است اگر از مرغ های بسته بندی شده استفاده می کنید حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون آبه نداشته باشد. اگر در تهیه این خورشت از مرغ استفاده کردید همه مراحل را انجام دهید فقط موقع تفت دادن مرغ به جای فلفل سیاه از فلفل قرمز بهره ببرید و نمک را هم از ابتدا اضافه کنید همچنین به جای استاک گوشت از استاک مرغ بهره ببرید.

2- نکات مربوط به لوبیا سبز

لوبیا سبز از سبزیجاتی است که می تواند به راحتی احتیاج های تغذیه ای بدن شما را تامین کند. این سبزی حاوی مواد مغذی مفید مانند ویتامین A، C، K.، B. است. لوبیا سبز دارای پروتئین و فیبر فراوان است همچنین از سلامت استخوان ها حمایت می نماید و باعث بهبودی زخم می گردد. لوبیا سبز برای سلامت پوست، مو و ناخن بسیار موثر است همچنین به از بین بردن سموم ناخواسته بدن یاری کند. لوبیا سبز باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می گردد و با داشتن فیبر کافی به ما در کاهش بعضی مسائل مربوط به گوارش مانند یبوست، هموروئید و بیماری رفلاکس اسید یاری می نماید.

چطور لوبیا سبز را فریز کنیم تا خواص آن حفظ گردد؟

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که با این همه خواص چطور لوبیا سبز را فریز کنید تا خواص آن تا حد ممکن حفظ گردد در ادامه با ما همراه باشید تا با طریقه فریز کردن صحیح سبزیجات آشنا شوید. یکی از روش های نگهداری سبزیجات که خواص آن هم حفظ می گردد بلانچ کردن است برای بلانچ کردن وقتی لوبیا سبز را پاک کردید آن را تمیز بشویید بعد به مدت 2 دقیقه در ظرفی که حاوی آب جوش و مقداری نمک است قرار دهید بعد از 2 دقیقه آن ها را از ظرف آب جوش خارج کنید و فوراً به مدت 2 دقیقه در ظرف حاوی آب یخ قرار دهید.

با این پخت کوتاه بیشتر ویتامین های لوبیا سبز برای مدت طولانی حفظ می گردد بعد از این پخت کوتاه می توانید لوبیا سبز ها را به مدت چند دقیقه در روغن زیاد به طوری که لوبیا سبز در روغن شناور باشید سرخ کنید سپس برای هر وعده بسته بندی کنید البته سرخ کردن در این مرحله اختیاری است، اما اگر قبل از فریز کردن یک مرحله کوتاه فرآیند سرخ شدن انجام گردد بعد که خواستید از آن ها بهره ببرید زودتر می پزند.

3- نکات مربوط به پیاز

خیلی از اوقات که برای خریدن پیاز به بازار های میوه و تره بار می رویم در مغازه رنگ های مختلفی از پیاز ها را می بینیم بدون توجه به اینکه هر کدام از این پیاز ها مصارف تعیینی دارند آن را می خریم در واقع دم دست ترین پیاز را انتخاب می کنیم غافل از اینکه ممکن است پیاز انتخاب شده برای مصرفی که در نظر داریم مناسب نباشد.

اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز ها شرح دهیم باید از پیاز زرد که معروف ترین عضو خانواده پیاز ها است آغاز کنیم این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است پیاز سفید از پیاز زرد طعم ملایم تری دارد از نظر کاربرد تقریبا مثل پیاز قرمز هست، می گردد آن را خام خورد و یا در سالاد ها و دیپ ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا های مکزیکی هم بهترین گزینه هست. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد، فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد علاوه بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی دهند بنابراین معمولا برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی گیرند.

4- نکات مربوط به پیاز داغ

پیاز داغی که در اواخر پخت به خورشت اضافه می کنیم علاوه بر اینکه عطر و طعم خوبی به خورشت ما می دهد باعث لعاب انداختن خورشت هم می گردد، اما نکته مهم این است که این پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد پس وقتی پیاز را خرد کردید در روغن فراوان که از قبل داغ شده است سرخ کنید. سپس آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته گردد اگر پیاز داغ روغنی و درشت باشد باعث می گردد داخل خورشت تعیین باشد و همان طور که می دانید برای خیلی از افراد معلوم بودن پیاز در غذا خوشایند نیست بنابراین روغن پیاز را کامل بگیرید به طوری که حالت پودری پیدا کند.

5- نکات مربوط به استاک

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان ها به همراه سبزیجات ساقه ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می شوند. استاک در انواع سوپ ها، انواع سس ها، خورشت ها و البته بسیاری از غذا های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا ها دارد می توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت ها خریداری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که در ترکیبات استاک نمک وجود دارد پس در صورتی که از آن استفاده می کنید آخر سر غذا را مزه کنید اگر احتیاج بود نمک اضافه کنید.

6- نکات مربوط به زعفران

همواره سعی کنید از زعفران دم نموده غلیظ بهره ببرید، چون هر قدر زعفران را با آب بیشتری دم کنید کم رنگ تر می گردد و مجبور می شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواهتان از زعفران بیشتری بهره ببرید بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. من همواره زعفران را به روش خانم گل آور که در یک برنامه تلویزیونی آموزش دادند دم می کنم. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید بعد به ازای 1 قاشق چایخوری زعفران 2 قاشق سوپخوری آب جوش و 2 تکه یخ به آن اضافه کنید افزودن یخ باعث می گردد به زعفران شوک وارد گردد و رنگ بیشتری پس دهد.

زعفران را در ظرف در دار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه دهید در دمای محیط یخ زدایی گردد پس از هر بار استفاده، مجدد زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می کنید تقلبی نباشد برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی است یا خالص زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار دهید اگر روغن پس نداد یعنی خالص است زعفران های تقلبی معمولاً براق هستند.

بیشتر بخوانید

  • طرز تهیه ته چین گوشت و بادمجان خوشمزه و مجلسی
  • طرز تهیه کباب تابه ای آب دار و خوشمزه
  • طرز تهیه جوجه کباب رستورانی با ماست، لذیذ و حرفه ای

طرز تهیه خورشت لوبیا سبز

1- 2 قاشق غذاخوری روغن مایع + پیاز نگینی خرد شده + گوشت + زردچوبه + فلفل سیاه را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی حرارت تفت دهید در این مدت بالای سر غذا بمانید و مدام آن را زیر و رو کنید تا ادویه ها و پیاز حسابی به خرد گوشت بروند و هم اینکه گوشت سرخ گردد. بعد رب را اضافه کنید حدود 1 دقیقه تفت دهید سپس 5 پیمانه آب جوش + قرص استاک را اضافه کنید در ظرف را بگذارید اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم به مدت 5/2 ساعت بپزد. حواستان باشد در فرآیند پخت اگر احساس کردید خورشت کم آب شده است فقط می توانید آب در حال جوش به آن اضافه کنید.

2- 1 ساعت که از پخت گوشت گذشت لوبیا سبزی را که قبلا آن را تفت داده اید و کمی نرم شده است را به گوشت اضافه کنید اجازه دهید گوشت و لوبیا سبز کاملا بپزند در این مدت سیب زمینی ها و هویج ها را به قطعات دلخواه خرد کنید و پس از پخته شدن گوشت و لوبیا سبز، ابتدا سیب زمینی و پس از مدتی که سیب زمینی ها کمی نرم شدند، هویج را اضافه کنید سیب زمینی ها حدود 30 دقیقه و هویج حدود 20 دقیقه زمان احتیاج دارند تا بپزند.

3- وقتی گوشت پخت حدود 15 دقیقه آخر پیاز داغ + دارچین + زعفران + نمک + آبلیمو را اضافه کنید و اجازه دهید خورشت ریز جوش بزند در این مرحله لازم نیست زیاد خورشت را هم بزنید. اگر چاشنی ها را زود اضافه کنید باعث می گردد گوشت نپزد به این نکته هم توجه داشته باشید که استاک کمی نمک دارد پس وقتی خواستید نمک را اضافه کنید حواستان باشد شور نگردد اگر از چوب دارچین استفاده کردید در انتهای پخت آن را خارج کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 5 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1135

به "طرز تهیه خورشت لوبیا سبز با گوشت قرمز و مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت لوبیا سبز با گوشت قرمز و مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید