رمز و راز ارتباط انسولین و دیابت

به گزارش مجله گرافیک، دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مشخصهٔ آن سطوح بالای قند خون است که ناشی از ناتوانی بدن در تولید یا استفادهٔ موثر انسولین است. انسولین هورمونی است که متابولیسم گلوکز، منبع اولیهٔ انرژی برای سلول های بدن را تنظیم می کند.

رمز و راز ارتباط انسولین و دیابت

انسولین چیست و چه نقشی در بدن دارد؟

انسولین از طریق پانکراس، غده ای که در شکم واقع شده است، تولید می شود. وظیفهٔ اصلی آن تنظیم میزان گلوکز در خون، با افزایش جذب گلوکز از طریق سلول های کبد، ماهیچه ها و بافت های چربی است. انسولین همچنین به تبدیل گلوکز اضافی به گلیکوژن کمک می کند (شکل ذخیره شدهٔ گلوکز در کبد و بافت های ماهیچه ای، که می تواند در صورت نیاز به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد).

مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 شایع ترین نوع دیابت است و زمانی رخ می دهد که بدن در برابر اثرات انسولین مقاوم می شود یا زمانی که لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی برای رفع نیاز های بدن نیست. در نتیجه، گلوکز در جریان خون تجمع کرده و منجر به افزایش سطح قند خون می شود.

مقاومت به انواع انسولین زمانی اتفاق می افتد که سلول های بدن کمتر به اثرات انسولین پاسخ دهد. این شرایط اغلب ناشی از عوامل مرتبط با سبک زندگی مثل چاقی، کم تحرکی و رژیم غذایی نامناسب است. در نتیجه، لوزالمعده انسولین بیشتری تولید می کند تا اثر کاهش یافتهٔ انسولین را جبران کند، که ممکن است منجر به افزایش سطح قند خون شود.

دیابت نوع 1 و کمبود انسولین

دیابت نوع 1 شکل کمتر شایع دیابت است و زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی به سلول های تولید کنندهٔ انسولین در لوزالمعده حمله کرده و آن ها را از بین می برد؛ در نهایت، منجر به کمبود انسولین در بدن می شود. در نتیجه، گلوکز نمی تواند به درستی متابولیزه شده و منجر به افزایش سطح قند خون می شود.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای تنظیم سطح قند خون خود به انسولین درمانی نیاز دارند. انجام این کار ممکن است شامل چندین تزریق روزانهٔ انسولین یا استفاده از پمپ آن باشد.

انسولین درمانی برای دیابت نوع 2

در برخی موارد، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است برای کنترل سطح قند خون خود به انسولین درمانی نیز نیاز داشته باشند. این کار معمولاً زمانی پیشنهاد می شود که سایر درمان ها، مثل تغییر سبک زندگی یا دارو های خوراکی، در کنترل سطح قند خون به میزانٔ کافی موثر نباشند. نوع انسولین مورد استفاده و دوز به نیاز های فردی بستگی دارد و ممکن است در طول زمان تغییر کند.

انسولین، قند خون و دیابت نوع 2

انسولین نقش کلیدی در ابتلا به دیابت نوع 2 دارد و قند خون (گلوکز) را در بدن تنظیم می کند.

لازم است این نکات را دربارهٔ انسولین بدانید:

غذایی که می خورید به قند خون تجزیه می شود

قند خون وارد جریان خون شما می شود که به پانکراس سیگنال می دهد تا انسولین آزاد کند.

انسولین به قند خون کمک می کند وارد سلول های بدن شود تا بتوان از آن برای تأمین انرژی استفاده کرد. انسولین همچنین به کبد سیگنال می دهد که قند خون را برای استفادهٔ بعدی ذخیره کند. قند خون وارد سلول ها می شود، سطح آن در جریان خون کاهش می یابد و به انسولین نیز سیگنال می دهد که کاهش یابد.

سطوح پایین انسولین به کبد هشدار می دهد که قند خون ذخیره شده را آزاد کند تا انرژی همیشه در دسترس باشد، حتی اگر برای مدتی غذا نخورده باشید؛ این زمان است که همه چیز به آرامی و به درستی کار می کند.

چگونه متوجه شویم که به انسولین مقاوم هستیم؟

هیچ آزمایشی به شما نمی گوید که به انسولین مقاوم هستید یا خیر، اما اگر سطح قند خون، تری گلیسیرید (نوعی چربی خون)، کلسترول LDL (بد) بالا و کلسترول HDL (خوب) پایین دارید، ممکن است پزشک به شما بگوید که مقاومت به انسولین دارید.

نکتهٔ مهم: دیابت نوع 1 فرق دارد. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 انسولین کافی تولید نمی کنند و برای زنده ماندن نیاز به مصرف آن دارند.

چه چیزی باعث مقاومت به انسولین می شود؟

دقیقاً تعیین نیست که چه چیزی باعث مقاومت به انسولین می شود، اما سابقهٔ خانوادگی دیابت نوع 2، اضافه وزن (به ویژه در ناحیهٔ کمر) و نداشتن فعالیت، همگی می توانند این خطر را افزایش دهند.

البته در نظر داشته باشید که چاقی لزوما با مقاومت به انسولین رابطه مستقیمی ندارد. شما نمی توانید با نگاه کردن به کسی متوجه شوید که آیا مقاومت به انسولین دارد یا خیر.

نحوهٔ معکوس کردن مقاومت به انسولین

اگر به انسولین مقاومید و می خواهید نسبت به آن به انسولین حساس تر شوید (سلول ها در جذب قند خون مؤثرتر هستند، بنابراین به انسولین کمتری نیاز است) به نکاتی که در ادامه گفته می شود، توجه کنید.

فعالیت بدنی شما را نسبت به انسولین حساس تر می کند. صبر نکنید تا دیابت شما تشخیص داده شود تا فعالیت بیشتری داشته باشید. هرچه زودتر اقدام کنید (به معنای واقعی کلمه)، شرایط بهتری خواهید داشت.

کاهش وزن، کاهش استرس و خواب کافی بسیار اهمیت دارد. این تغییرات سبک زندگی واقعا کارساز است و می توانید برای راهنمایی بیشتر، با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

منبع: روزیاتو

منبع: فرارو
انتشار: 31 فروردین 1402 بروزرسانی: 31 فروردین 1402 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2333

به "رمز و راز ارتباط انسولین و دیابت" امتیاز دهید

1 کاربر به "رمز و راز ارتباط انسولین و دیابت" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمز و راز ارتباط انسولین و دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید