بهینه سازی دیتابیس وردپرس به چه صورت انجام می گردد؟

به گزارش مجله گرافیک، اگر شما هم حتی اندکی با فضای CMSها یا سیستم های مدیریت محتوا آشنا باشید قطعا تا به امروز بارها نام وردپرس را شنیده اید یا شاید با آن کار نموده باشید.

بهینه سازی دیتابیس وردپرس به چه صورت انجام می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، بنابراعلام هاستیدا، تا به سال جاری یعنی سال 2021 میلادی وردپرس عددی نزدیک به چهل درصد اینترنت را تامین نموده است. در میان سایت هایی که با CMSها ساخته شده اند، 64 درصد تنها با وردپرس کار می نمایند و هر ماه بیش از چهارصد میلیون نفر از سایت های وردپرسی بازدید می نمایند. این آمارهای بزرگ نشان از کاربردی بودن و وسعت طیف کاربران وردپرس دارد.

اما در بعضی از موارد ممکن است اختلالات در بخش دیتابیس این سیستم به وجود بیاید که برای رفع کردن آن باید تمهیدات خاصی را لحاظ کرد! در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل تری در مورد این موارد بدانید.

بهینه سازی دیتابیس چیست؟

دیتابیس یا پایگاه داده، منبع و اصطلاحا پایگاه کل اطلاعات سایت شما است، از جمله هر چیزی که شما در سایتتان می بینید یا بعضا مواردی که به وسیله شما قابل مشاهده نیست.

حال وقتی که شما برای مدتی در سایت فعالیت می کنید روز به روز به حجم دیتابیس شما افزوده می گردد که در این میان بسیاری از این حجم شامل محتویات غیر ضروری سایت است. برای مثال هنگامی که شما افزونه یا قالبی را در وردپرس نصب و پس از مدتی حذف می کنید تعدادی از فایل های این قالب یا افزونه در دیتابیس شما باقی خواهد ماند.

این به مرور باعث افزایش فایل های غیرضروری در دیتابیس سایت شما خواهد شد و نتیجه آن کاهش سرعت در تمام نقاط سایت خواهد بود. پس لازم است گاها پایگاه داده سایت خود را با توجه به مقدار فعالیتتان بهینه سازی کنید چرا که باعث افزایش سرعت سایت و کاهش زمان پشتیبان گیری از سایت می گردد.

حال که با فواید و لزوم بهینه سازی دیتابیس سایت وردپرسی خود آشنا شدید. به شما آموزش می دهیم که چطور می توانید به برترین شکل ممکن، این بهینه سازی را انجام دهید. عموما بهینه سازی سایت وردپرس به دو صورت دستی و اتوماتیک یا در واقع دستی یا با افزونه انجام می گردد. در این مقاله آموزش هر دو نوع بهینه سازی را قرار می دهیم.

آموزش بهینه سازی دیتابیس وردپرس

برای آغاز در هر دو نوع بهینه سازی ابتدا باید از دیتابیس سایت خود پشتیبان گیری کنید. این کار چندان سخت نیست و با افزونه های وردپرس هم انجام می گردد اما این کار قبل از انجام بهینه سازی سایت بسیار لازم است چرا که تنها یک اشتباه می تواند شما را با مسائل بزرگی در سایت تان روبرو کند.

بهینه سازی دیتابیس وردپرس با افزونه

بهینه سازی دیتابیس وردپرس با افزونه کار بسیار آسان و ساده ای است. در ضمن فرآیند بهینه سازی در این روش بسیار سریع تر و با کیفیت بالاتر انجام می گردد. برای این کار ابتدا باید یک افزونه بهینه سازی را در وردپرس نصب کرد. در حال حاضر یکی از برترین افزونه های بهینه سازی وردپرس افزونه wp-optimize است که از مخزن وردپرس هم بصورت رایگان قابل دانلود است.

بلافاصله پس از فعال سازی پیروز این افزونه می توانید منوی مربوط به آن را در پیشخوان سایت وردپرسی خود ببینید. روی این منو و سپس روی تب WP-Optimize کلیک کنید. حال می توانید جدولی از داده های موجود در دیتابیس خود را مشاهده کنید. در مقابل نام هرکدام، دکمه ای با نام اجرای بهینه سازی واقع شده است که با کلیک بر روی آن داده مربوطه بهینه سازی می گردد. در صورتی که می خواهید تمام داده های موجود در پایگاه داده یا تعدادی از آنها را بهینه سازی کنید، می توانید ابتدا داده های موردنظر را از همان جدول انتخاب نموده سپس بر روی دکمه اجرای تمام بهینه سازی انتخاب شده کلیک کنید تا فرآیند بهینه سازی آغاز گردد.

بهینه سازی دیتابیس وردپرس بصورت دستی

بهینه سازی بصورت دستی مدت بیش تری طول می کشد و کمی پیچیدگی بیش تری دارد. برای آغاز احتیاج است که شما به کنترل پنل هاست خود که به وسیله میزبان هاست به شما داده می گردد مراجعه کنید. سپس به سی پنل یا دایرکت ادمین وارد شوید.

در آنجا گزینه phpMyAdmin را انتخاب کنید. حال پایگاه داده خود که بر روی آن وردپرس را نصب نموده اید را از منوی سمت چپ انتخاب کنید تا جداول پایگاه داده برای شما باز شوند.

جداولی که مشاهده می کنید هرکدام مربوط به بخشی از سایت شما است. برای مثال جداول wp-comments و wp-commentmeta مربوط به بخش کامنت ها است.

اکنون از منوی بالا تب Structure را انتخاب کنید. حال می توانید فهرست تمام جداول را ببینید. برای بهینه سازی یک جدول کافیست آن را انتخاب نموده به صورتی که تیک آن گزینه فعال گردد سپس از باکس پایین فهرست روی گزینه Optimize table کلیک کنید.

برای انتخاب تمام جدول ها هم می توانید گزینه Check all را فعال کنید. در صورتی که پس از چند ثانیه پیام Your SQL query has been executed successfully را مشاهده کردید به این معنا است که بهینه سازی با پیروزیت صورت گرفته است. مجددا تاکید می کنیم حتما قبل از انجام هر کاری در دیتابیس از آن پشتیبان گیری کنید تا در صورت اشتباه بتوان فایل دیتابیس سالم را درون ریزی کرد.

آیا برای هاست های دانلود به خصوص هاست دانلود ایران احتیاج به بهینه سازی دیتابیس است؟

هاست دانلود یکی از پرفروش ترین هاست های کشور است که در هاستیدا هاست دانلود ایران با ترافیک نامحدود در دیتاسنتر برج میلاد ارائه می گردد اما در این گونه از هاست ها احتیاج به بهینه سازی دیتابیس نیست و صرفا بهینه سازی بر اساس فاکتور های دیگری سنجیده و اجرا می گردد.

در این مقاله سعی داشتیم که شما را با روش های بهینه سازی دیتابیس وردپرس بدون احتیاج به هیچ گونه کدنویسی آشنا کنیم و امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1901

به "بهینه سازی دیتابیس وردپرس به چه صورت انجام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهینه سازی دیتابیس وردپرس به چه صورت انجام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید