آنالیز آمار نزاع و درگیری در جامعه با نگاهی به تنش های کرونایی

به گزارش مجله گرافیک، خشم و عصبانیت که طغیان کند، دیگر نه خودی می شناسد و نه غریبه. یک جرقه کوچک، یک عصبانیت لحظه ای، حتی یک اخم ساده، گاهی چنان شعله می کشد که تر و خشک را با هم آتش می زند و می سوزاند. همان زمانی که چشمت را ثانیه ای برای همه چیز روی هم می بندی، صبر و قرارت را سَر میبُری تا خشمت را روی سر همه خالی کنی، همان لحظه شاید خیلی چیزها را ببازی.

آنالیز آمار نزاع و درگیری در جامعه با نگاهی به تنش های کرونایی

خودت و خانواده ات را. زندگی و حتی جان عزیزت را. شواهد می گوید خشونت و نزاع نسبت به قبل و با توجه به شرایط موجود کمتر شده اما رقم این کاهش آنچنان هم چشمگیر نیست.

قصد سیاه نمایی نداریم، اما این حقیقت ناخوشایند قابل انکار نیست و موضوعی است که جامعه شناسان، روان شناسان و تمام آنهایی که به نوعی با آسیب های اجتماعی سروکار دارند، بارها و بارها بیان نموده و در خصوص آن هشدار داده اند.

کم نیست آمار نزاع های خیابانی یا حتی خانوادگی که با ضرب و جرح خفیف و شدید و حتی قتل یک یا چند نفر و سرخ شدن سنگفرش خیابان یا خانه به سرانجام می رسد. چند نفر را در صف اتوبوس یا تاکسی دیده اید که به خاطر به هم زدن صف به هم ناسزا گفته و با هم درگیر شده اند؟ چندبار شاهد یقه گیری رانندگان وسایل نقلیه بر سر پیچیدن در خیابان یا تصادف بوده اید که غائله آن یا با درگیری و ضرب و جرح یا قتل یکی از آن دو، تمام شده است؟ بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور و در سال 97، 185 هزار و 686 زن و 394 هزار و 384 مرد به خاطر کتک کاری در نزاع راهی پزشکی قانونی شدند.

با یک حساب و کتاب ساده تعیین می گردد، هر ساعت 66 نزاع در کشور رخ می دهد. پزشکی قانونی در حالی این آمارها را ارائه داده که این تعداد نزاع و ضرب و جرح به ثبت رسمی سازمان درآمده است و بسیاری از نزاع هایی که در کوچه و خیابان و حتی خانه ها اتفاق می افتد، بدون هیچ شکایت رسمی تمام می گردد و در آمارهای این سازمان نیز ثبت و ضبط نمی گردد. به همین علت، می توان نتیجه گرفت که آمارهای نزاع، بسیار بیشتر از آن چیزی است که سازمان پزشکی قانونی کشور به طور رسمی آن را اعلام می نماید.

در یکی از این حوادث که 16 فروردین سال جاری رخ داد، خون یک جوان 25 ساله در یک نزاع دسته جمعی، کف خیابان را رنگین کرد. پس از اعلام حادثه به پلیس 110، ماموران انتظامی به سرعت به محل نزاع در منطقه اتابک اعزام شدند.

ماموران با حضور در محل حادثه با پیکر غرق در خون و نیمه جان پسر جوان روبه رو شدند که در این نزاع جمعی از نواحی مختلف بدن از جمله کتف، شکم و کمر مورد ضربات چاقو قرار گرفته بود. جوان مجروح به سرعت به بیمارستان منتقل شد، اما درمان ها موثر واقع نشد و پسر جوان جان باخت. ماموران پس از انجام تحقیقات اولیه، پنج نفر از عاملان این نزاع را بازداشت نموده و دو نفر از عوامل این درگیری نیز خود را به پلیس معرفی کردند. در نهایت نیز با دستور بازپرس امور جنایی تهران، جسد مقتول به پزشکی قانونی منتقل شد و تحقیقات بیشتر درباره این پرونده ادامه دارد.

همواره خیابان ها یا اماکن عمومی شاهد دعوا و شاید قتل نیست و گاهی نیز عرصه خانواده شاهد نزاع و حتی قتل است. مواقعی پیش می آید که حتی اعضای یک فامیل و هم خون ها هم تحمل نظرات و رفتارهای مخالف یکدیگر را ندارند و به جان هم می افتند و اینجاست که زمینه برای وقوع یک حادثه ناگوار فراهم می گردد. در یکی از این نزاع ها، اختلافات خانوادگی بین دو خانواده در روستای سیاهکان شهرستان فنوج باعث شد تا مردی با استفاده از یک اسلحه گرم، اعضای خانواده را که سه زن بودند، به گلوله ببندد. براساس تحقیقات پلیس، علت اصلی وقوع این قتل، وجود اختلاف نظر بین اعضای خانواده بود که در نتیجه این تیراندازی، دختر، مادر و مادربزرگ به قتل رسیدند.

لیلا حسین زاده - ضمیمه تپش روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1114

به "آنالیز آمار نزاع و درگیری در جامعه با نگاهی به تنش های کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز آمار نزاع و درگیری در جامعه با نگاهی به تنش های کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید