ببینید ، روش باورنکردنی حمام کردن در فضا ، فضانوردان با چه وسایلی دوش می گیرند؟

به گزارش مجله گرافیک، زندگی بیرون از زمین شکلی کاملا متفاوت دارد و این چیزی است که فضانوردان برای ماه هایی متوالی با آن دست و پنجه نرم می نمایند. اگر به فکر سفر به فضا افتاده اید بهتر است این ویدئو را ببینید و بعد تصمیم بگیرید.

ببینید ، روش باورنکردنی حمام کردن در فضا ، فضانوردان با چه وسایلی دوش می گیرند؟

خبرنگاران - فاطمه عباسی: زندگی در فضا از دور رویایی است اما به نظر می رسد از نزدیک بسیار سخت باشد! مثلا برای سفر به مریخ، 9 ماه در راه خواهید بود یا حتی فرض کنید شش ماه در فضای کوچک ایستگاه فضایی زندگی کنید و هر چند وقت یکبار -طبیعتا - به حمام کردن نیاز خواهید داشت. خبری از دوش آب و از همه مهمتر جاذبه نیست؛ بنابراین همینطور که به در و دیوار می خورید، همه آب هم سربالا می رود.

فیزیکِ حمام کردن در فضا فرق دارد. کمبود جاذبه باعث می گردد که آب و صابون به همه چیز بچسبند. پس دانشمندان ناسا پیشنهاد دادند، فضانوردان به روشی قدیمی برگردند و خود را با یک حوله، صابون و کمی آب تمیز نمایند اما این کار باعث شد در زمان بازگشت آنها به زمین رایحه ای بسیار قوی و ناخوشایند از لباس های آنها به مشام برسد و خب تصور کنید چند دانشمند فضانورد ماه ها با چنین بویی زندگی نموده بودند.

جنیفر لواسور، متصدی دپارتمان تاریخ فضایی موزه ناسا گفت: ما کوشش کردیم ایستگاه فضایی هرچه بیشتر شبیه خانه باشد، به خصوص به این علت که فضانوردان برای مدت طولانی در آنجا زندگی می نمایند. اگرچه طراحان مجبور بودند تجهیزات را در یک فضای بسیار محدود اضافه نمایند، امادر نهایت یک توالت، یک دستگاه ورزشی و یک دوش اضافه کردند.

  • تصاویر | دکوراسیون داخلی خانه های مریخی | زندگی فضایی را روی زمین تجربه کنید

فضانوردان دوش های دست و پا گیری دارند؛ در واقع یک دستگاه است که مانند دوش عمل می نماید و فضانوردان برای اطمینان از اینکه شناور نمی شوند، پاهای خود را در قسمت پایه دوش محکم می نمایند. سپس یک بطری آب قابل حمل و تحت فشار را به سقف وصل می نمایند که یک شلنگ و سر دوش دارد.

سپس یک دیوار منعطف، نسوز و استوانه ای شکل را از کف بالا می کشند و به سقف وصل می نمایند. آب سرگردان می تواند برای وسایل الکترونیکی و ابزار موجود در ایستگاه فضایی خطر ایجاد کند. بعد بالاخره وقت دوش گرفتن می رسد. نکته سخت دیگر ماجرا این است که آب و صابون به شدت جیره بندی دارد و آب در ایستگاه فضایی بین المللی دائما در حال بازیافت است.

  • تصاویر | 7 شیء عجیبی که روی سطح ماه پیدا می گردد

این دوش گرفتن پردردسر تقریبا دو ساعت زمان می برد بنابراین بیشتر اوقات نظافت فوری و حوله ای بیشتر هوادار دارد. مایک هاپکینز، فضانوردی که از سپتامبر 2013 تا مارس 2014 در ایستگاه فضایی بین المللی زندگی می کرد، به آتلانتیک گفت: بسیاری از فضانوردان هنگام بازگشت به زمین، از باران های سیل آسا ذوق زده می شوند، زیرا آب، که میزان کمی از آن را در فضا داشتند، اینطور به وفور می بارد.

کایلا بارون، از فضانوردان ناسا، در ویدئویی روش نظافت حوله ای را نمایش داده است؛ او ابتدا موهای خود را با کمی آب خیس می نماید و بعد از شامپوی جامدی که در زمین هم از همان استفاده می نماید، به موهایش می زند؛ در خاتمه مجددا آب کشی می نماید و کمی نرم نماینده روی موهایش اسپری می نماید. حاضرید به این شکل در فضا زندگی کنید؟

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1401 بروزرسانی: 6 شهریور 1401 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2226

به "ببینید ، روش باورنکردنی حمام کردن در فضا ، فضانوردان با چه وسایلی دوش می گیرند؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "ببینید ، روش باورنکردنی حمام کردن در فضا ، فضانوردان با چه وسایلی دوش می گیرند؟" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید ، روش باورنکردنی حمام کردن در فضا ، فضانوردان با چه وسایلی دوش می گیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید