با چه وسیله نقلیه ای در هند بگردیم؟ (قسمت دوم)

به گزارش مجله گرافیک، سیستم حمل و نقل در هند

در بخش قبلی این مطلب از سیستم حمل و نقل در هند با هواپیما و قطار برایتان شرح دادیم. با خبرنگاران همراه باشید تا در این مطلب از رفت و آمد در هند با دیگر وسایل نقلیه برایتان بگوئیم تا برای سفر به هند اطلاعات بیشتری داشته باشید.

با چه وسیله نقلیه ای در هند بگردیم؟ (قسمت دوم)

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

گردش در هندوستان با اتوبوس

اتوبوس های هندوستان بیشتر شبیه به جهنم هایی نیمه سازمان یافته به نظر می رسند. اگر نتوانید کسی که انگلیسی زبان یا حداقل اندکی انگلیسی بلد است را در پایانه اتوبوس بیابید آنگاه باید گفت که شانس شما برای فتح اورست از دریافت بلیت اتوبوس به سوی مقصدتان بیشتر است. خوشبختانه هندی ها جاه طلب هستند و به همین دلیل نیز مقصدهای محبوب گردشگران را شناسایی نموده اند و افرادی وجود دارند که در میان این دیوانه خانه بزرگ (البته با اندکی اغراق) شما و بارتان را بر اتوبوس صحیح سوار نمایند.

بیشتر مقاصد دارای اتوبوس های تهویه دار و راحت هستند که معمولا با نام اتوبوس های ولوو ای سی (Volvo AC) شناخته می شوند. این اتوبوس ها می توانند ازنظر راحتی و امنیت با نمونه های بین المللی رقابت نمایند. می توانید جایگاه خود را به صورت آنلاین رزرو کنید و حتی در برخی از موارد، در هنگام ورود به اتوبوس، یک بطری آب به شما داده می گردد. بااین وجود در بیشتر مواقع اتوبوس های فعال در جاده های هند، سرویس های مدرسه بازسازی شده و درب وداغانی هستند که به چند دهه قبل تعلق دارند و مردم درون آن ها بدون هیچ نشانه ای از امنیت و راحتی تجمع می نمایند. برخی از اوقات این اتوبوس های ترسناک نیز برای شما یک اجبار هستند زیرا برخی از مقاصد توسط روش های دیگری مانند راه آهن و هواپیما قابل دسترسی نیست. در بیشتر جاده ها دو گزینه اتوبوس های ایالتی و اتوبوس های شخصی برای شما وجود دارد که ماشین های مورد اول مطمئن تر و مورد دوم راحت تر هستند.

بهترین کار این است که از یک آژانس مسافرتی بخواهید بلیت شما را رزرو کند زیرا در این شرایط به سادگی می توانید به پایانه اتوبوس رفته و مستقیما سوار اتوبوس خود شوید. البته بسیاری از بلیت ها در داخل خود اتوبوس خریداری و صادر می شوند.

به طورکلی اگر بتوانید برای خودتان یک جایگاه مناسب بیابید آنگاه شرایط خوبی خواهید داشت ولی باید آماده باشید که در تمام مدت سفرتان به آهنگ فیلم های بالیوودی که با صدایی کرنماینده و گوش خراش پخش می شوند گوش داده و در کنار آن نیز بوق های دائمی راننده اتوبوس و سایر راننده های حاضر در جاده را نیز تحمل کنید. در این شرایط داشتن یک هدفون می تواند بسیار یاری حال باشد. اگر دیدید که فرد حاضر در جایگاه کناری شما به خواب فرورفته و بر روی پا، سر و یا شانه شما لم داد نیز نباید زیاد تعجب کنید.

اجاره خودرو با راننده در هندوستان

کرایه کردن یک خودروی با راننده می تواند در ابتدای امر بسیار لوکس به نظر برسد ولی در عمل این روش یکی از گزینه های محبوب و مقرون به صرفه به حساب می آید. به یاد داشته باشید که رانندگی کردن افراد غیر هندی در هندوستان به هیچ عنوان توصیه نمی گردد زیرا اهالی این کشور معمولا کمترین احترام را برای قوانین رانندگی قائل هستند و اگر بخواهید تا با استانداردهای غربی رانندگی کنید، هرچند دقیقه با یک تصادف و یک هرج ومرج و دردسر روبرو خواهید بود. می توانید از بین خودروهای کولردار و خودروهای عادی، یک مورد را انتخاب کنید. معمولا خودروهای قدیمی هندی با نام آمباسیدور در همه جا حاضر هستند و می توان آن ها را تفسیری از یک خودروی دارای فرهنگ هندی به حساب آورد. بااین وجود خودروهای بهتری (مانند تویوتا اینووا، تاتا ایندیکا، تاتا ایندیگو و …) نیز برای کرایه وجود دارند. هتل شما یا آژانس های گردشگری می توانند درزمینه مهیاکردن یک خودرو جهت کرایه کردن به شما یاری نمایند. البته در شهرهای بزرگی مانند دهلی، بمبئی و کلکته، تاکسی های استاندارد نیز به چشم می خورند.

سواری بر خودرو در هندوستان نیز (تقریبا مانند همه کشورهای دنیا) می تواند یک راه زیبا و مناسب برای لذت بردن و آگاهی از وضعیت این کشور باشد. متاسفانه در هندوستان استفاده بیش ازحد از بوق زدن، یک امر مرسوم است. بوق زدن در خیابان ها به دفعات در روبرو با حیوانات تکرار می گردد و حتی برای یادآوری قوانین جاده ای به یکدیگر نیز راننده ها دست به دامن بوق می شوند. بدون شک این تجربه برای شما به هیچ عنوان تازگی ندارد و ضمناً به یاد داشته باشید که بستن کمربند در این کشور اجباری است.

اجاره موتورسیکلت و دوچرخه در هند

یکی دیگر از مناظر عجیب وغریبی که تنها در هندوستان شاهد آن هستید، سفر در مسافت های نسبتا طولانی بر روی یک موتورسیکلت است. مناطقی مانند راجستان، بیشتر شهرهای جنوب هند و لداخ (Ladakh) را می توان مقاصدی مناسب برای گشت وگذار با موتورسیکلت به حساب آورد. بهترین موتورسیکلتی که می توانید کرایه کنید، موتورهای رویال انفیلد (Royal enfield) هستند. مراکزی مانند مرکز ارائه موتورسیکلت لالی (Lalli) در دهلی یا علیبای پرمجی تایر والا (Allibhai Premji Tyrewalla) در بمبئی را می تواند دو آژانس معتبر برای کرایه موتورسیکلت دانست. همچنین تورهای موتورسواری نیز در این کشور محبوبیت بالایی دارند. البته برای امکان کرایه موتورسیکلت و رانندگی در این کشور احتیاج دارید تا علاوه بر داشتن گواهینامه کشور خود، یک گواهینامه بین المللی رانندگی نیز در اختیار داشته باشید که البته متاسفانه در بسیاری از موارد، این امر نادیده گرفته می گردد. البته باید یادآور شویم که اگر اهل دردسر نیستید، بهتر است اجاره موتورسیکلت را برای کسانی بگذارید که به دنبال کسب هیجان موتورسواری هستند و از آن صرف نظر کنید.

گردش به دور هند با آتو ریکشا

ریکشا یا آتوریکشاها، سه چرخه هایی موتوری هستند که از وسایل نقلیه سنتی هندوستان به حساب می آیند و می توانند در هر نقطه ای از تجربه شما از هندوستان حاضر باشند. این وسایل نقلیه معمولا برای سفرهای درون شهری به کار گرفته می شوند ولی در برخی از موارد نیز برای سفرهایی به نقاط نزدیک به شهر می توان از آن ها استفاده کرد. نرخ ریکشاها توسط دولت کنترل می گردد ولی راننده های این وسایل نقلیه با دیدن یک چهره خارجی به سرعت هیجان زده می شوند و این هیجان به معنای افزایشی 200 تا 300 درصدی در نرخ کرایه ریکشا است. جروبحث کردن با راننده های آتوریکشا می تواند به تنهایی اعصاب خردکن ترین تجربه سفر شما به هندوستان باشد.

روش برآمدن از پس این افراد کاملا یک مقوله شخصی است که فردبه فرد می تواند متفاوت باشد ولی بدون شک این کار تنها راهی است که می توانید از کلاهبرداری آن ها جلوگیری کنید. بهتر است اول از افراد محلی (به سراغ افرادی که در بخش گردشگری فعال هستند نروید) درباره قیمت معقول برای یک جهت سوال کنید. پول خرد کافی به همراه داشته باشید و بدون جروبحث و چانه زدن، سوار یک آتو ریکشا شوید و در مقصد خود دقیقا هزینه تخمین زده شده توسط افراد محلی را به راننده ریکشا پرداخت نموده و پیاده شوید. معمولا راننده های ریکشا شروع به دادو بیداد و اعتراض به رقم پرداختی می نمایند ولی به آن ها توجه ننموده و به جهت خود ادامه بدهید. همچنین می توانید در مراکز بزرگی مانند ایستگاه های قطار یا پایانه های اتوبوس شهری نیز از خدمات ویژه ای برخوردار شوید که شامل مشخص مقصد، آگاهی از تعرفه قانونی و پرداخت آن به باجه دولتی مخصوص است؛ در ادامه می توانید هزینه سفر را پیش از شروع آن پرداخت کنید و یک راننده توسط باجه فراخوانده شده و بدون دریافت هزینه ای اضافه شما را به مقصد می رساند؛ البته برای جلوگیری از هرگونه سواستفاده، حتما رسید پرداخت خود را از باجه یادشده تحویل بگیرد.

کرایه کردن خودرو بدون راننده در هند

کرایه کردن خودرو در هندوستان چندان منطقی به نظر نمی رسد زیرا فرهنگ رانندگی و جاده های این کشور به هیچ عنوان پذیرای راننده های بین المللی نیست و این امر می تواند تنها برای شما دردسرساز باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 536

به "با چه وسیله نقلیه ای در هند بگردیم؟ (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با چه وسیله نقلیه ای در هند بگردیم؟ (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید