این مواد غذایی را در یخچال نگذارید

به گزارش مجله گرافیک، اگرچه امروزه همه مواد غذایی را در یخچال نگهداری می نمایند، اما در این مطلب مواد غذایی به شما معرفی می کنیم که در دمای اتاق و محیط خانه هم تا یک هفته سالم می مانند.

این مواد غذایی را در یخچال نگذارید
باور عموم افراد بر این است که بیشتر مواد غذایی باید در یخچال نگهداری شوند تا از فساد آنها جلوگیری گردد، تازه تر بمانند و مواد مغذی موجود در آنها حفظ گردد.

اگرچه این امر در نگهداری بعضی محصولات غذایی مانند انواع گوشتها و بیشتر مواد لبنی صادق است، ولی خوراکی هایی هستند که نباید در یخچال نگهداری شوند و یا نیازی به یخچال ندارند و تعداد بسیاری از افراد نیز نسبت به شیوه نگهداری آنها مطلع نیستند.

خوراکی هایی که نباید در یخچال نگهداری شوند عبارتند از:

هندوانهاگرچه هندوانه پس از بریدن باید در یخچال نگهداری گردد، اما بهتر است تا وقتی که بریده نشده، بیرون از یخچال و روی پیشخوان آشپزخانه قرار داده گردد تا بهتر بماند. تحقیقات نشان داده اند که با این روش آنتی اکسیدانهای موجود در هندوانه به مقدار بیشتری حفظ شده و از بین نخواهند رفت. پس از برش زدن به آن نیز به یاد داشته باشید که حتما آن را با لفافی بپوشانید تا وقتی که در یخچال قرار داده می گردد، طعم و مزه سایر خوراکی ها را به خود جذب نکند و تازه تر بماند.

عسلاگر ترجیح می دهید که عسل نرم، روان و یکدستی داشته باشید، نباید آن را در یخچال نگهداری کنید. عسل در سرما متبلور شده و بسیار سفت خواهد شد.

قهوهبرترین راه برای نگهداری قهوه داخل یک ظرف نگهدارنده در دمای اتاق است که کیپ و بدون منفذ بوده و هوا به درون آن راه ندارد. قهوه اگر در یخچال و خنک نگه داشته گردد، طعم و بوی خود را از دست داده و حتی سرعت تقطیر قهوه را بالا می برد که می تواند باعث خرابی پودرقهوه گردد. رطوبت برای پودر قهوه و دانه های قهوه مناسب نیست و بر کیفیت آنها تاثیر می گذارد.

کدو حلواییکدو حلوایی اگر در یخچال نگهداری گردد، رطوبت را در خود جمع خواهد نمود که باعث فساد و خرابی آن خواهد شد. کدو حلوایی باید در جای خنک نگه داشته گردد اما محل نگهداری آن باید حتما خشک باشد نه مرطوب. بنابراین می توانید کدو را در آشپزخانه یا زیرزمین خانه خود نگهداری کنید و قطعه ای مقوا نیز زیر آن قرار دهید تا رطوبت به آن اثر نکند.

روغن زیتونروغن زیتون باید در تاریکی نگهداری گردد و به همین علت است که بطری های حاوی روغن زیتون اغلب تیره رنگ هستند. اما با وجود اینکه محیط یخچال در بیشتر زمانها محیطی تاریک است، به علت سردی آن روغن زیتون سفت شده به حالت جامد در می آید. بعلاوه نگهداری در یخچال بر طعم و مزه روغن زیتون کاملا بکر و خالص تاثیر می گذارد بنابراین روغن زیتون را فقط در محیط تاریک و بدون نورمانند داخل کابینت نگهداری کنید.

گیاهان معطربیشتر افراد تصور می نمایند که گیاهان معطر مانند نعناع، جعفری و ریحان و...برای ماندگاری بیشتر باید در یخچال نگهداری شوند. اما این تصور صحیح نیست زیرا این گیاهان باید در جای خشک نگهداری شوند در صورتیکه محیط داخل یخچال آنها را مرطوب نگه می دارد. بنابراین برای نگهداری بهتر، انتهای آنها را با قیچی بچینید و در یک شیشه آب قرار دهید.1

سیب زمینیاتحادیه سیب زمینی کاران کانادا می گوید که سیب زمینی را باید در جای خنک، خشک و تاریک نگهداری کرد، و در یخچال نشاسته آن خیلی زود به قند تبدیل می گردد. آنها می گویند که سیب زمینی را در کیسه پلاستیک نگهداری نکنید، بلکه در یک قوطی مقوایی که بخوبی در جریان هوا باشد بگذارید.

پیازبراساس گفته انجمن پیاز آمریکا، این سبزی در صورت نگهداری در یخچال خراب می گردد، و باید آنرا در خارج از یخچال و در معرض جریان هوا نگهداری کنید. اما اگر پوست آنرا می کنید در داخل یک ظرف در یخچال بگذارید.

سیرگذاشتن سیر در یخچال به خرابی و فاسد شدن آن می انجامد. در یخچال ظاهر آنها تغییر نمی نماید، اما وقتی می برید متوجه می شوید که فاسد شده اند.

ناننان در یخچال رطوبت خود را از دست می دهد، و جویدن آن مشکل می گردد، پس بهتر است که در خارج از یخچال نگهداری گردد.

گوجه فرنگیدر یخچال مزه گوجه فرنگی خراب می گردد، و سرمای یخچال مانع از رسیدن و خوشمزگی آن می گردد.

هارولد مک جز، در کتاب آشپزی خود توصیه می نماید گوجه فرنگی را در یک سبد در آشپزخانه نگهداری کنید.2

ملون هابرترین مکان برای نگهداری تمام انواع ملون ها مانند طالبی، هندوانه و گرمک، قرار دادن آن ها در دمای اتاق است. بعضی تحقیقات نشان می دهند که قرار دادن ملون ها در یخچال خیلی سریع باعث از بین بردن محتوی آنتی اکسیدانی آنها می گردد. بنابراین با نگهداری ملون ها در دمای اتاق اطمینان حاصل می گردد که میوه سالمتری مصرف می کنید. با این حال باید توجه داشت که بعد از بریدن ملون ها باید آنها را در یخچال قرار داد و می توان آن ها را برای 3 یا 4 روز در یخچال نگهداری کرد.

آجیل هانگهداری آجیل ها در یخچال باعث می گردد روغن آن ها ترش نگردد و درنتیجه طول عمر بیشتری پیدا نمایند اما با قرار دادن آجیل ها در یخچال، طعم و مزه آن ها از بین می رود و بو و رایحه یخچال و سایر مواد غذایی که در آن هست را به خود می گیرند.

برترین روش برای نگهداری آجیل ها، قرار دادن آن در ظرف دردار است که هوا در آن نفوذ نکند. اما برای احیای آجیل هایی که در یخچال قرار گرفته اند، بهتر است قبل از مصرف آن ها را در یک ماهی تابه خشک، تفت داد.

کرم شکلاتی فندقی مزه کرم شکلات فندقی بر روی نان تست یا میوه عالی است اما زمانی که ظرف کرم شکلاتی در یخچال گذاشته می گردد، این کرم سفت شده و دیگر نمی توان آن را روی نان یا میوه مالید. بعلاوه نگهداری کرم شکلاتی فندقی در یخچال باعث از دست دادن طعم و مزه خاص آن می گردد. در کل ظرف های باز نشده کرم شکلات فندقی را می توان برای مدت زمان دو ماه نگهداری کرد اما زمانی که در این شکلات باز می گردد باید آن را در عرض یک ماه بدون آنکه در یخچال گذاشته گردد، مصرف کرد.

سیبسیب از دیگر میوه هایی است که نگهداری آن در یخچال باعث تغییر بافت آن می گردد.اگر دوست دارید سیب سرد مصرف کنید می توانید آن را در یخچال بگذارید اما واقعا نیازی به این کار نیست؛ در حقیقت نگهداری سیب در یخچال باعث می گردد بافت ترد خود را از دست بدهد. سیب، میوه زیبایی است که می توان آن را برای دو هفته بر روی میز یا کانتر آشپزخانه قرار داد.3

کره بادام زمینیبرترین مکان برای نگهداری این خوراکی خوشمزه در قفسه ای خشک و خنک و تاریک است.

روغن هانگهداری بیشتر و تقریباً تمام روغن ها در دمای اتاق توصیه می گردد به ویژه اگر آن روغن دارای مواد اشباع شده از چربی پایین تر است مانند روغن گلرنگ یا روغن آفتابگردان بهتر است که در محیطی خنک و تاریک مانند کابینت یا درب یخچال نگهداری کنید.

فلفل هافلفل های قرمز، سبز، زرد و حتی تند را در محفظه ای کاغذی در قفسه ای خنک نگهداری کنید.

توت هاتوت تازه عمر کوتاهی دارد بنابراین آن ها را بیرون از یخچال بگذارید و در طول یک یا دو روز پس از خریدن میل کنید.

ترشیبه علت داشتن مواد نگهدارنده به ویژه سرکه خیالتان بابت نگهداری ترشیجات در دمای اتاق راحت باشد اما اگر طعم سرد آن ها را دوست دارید می توانید در درب یخچال نگهداری کنید.4

پی نوشت:

1.www.eghtesadonline.com

2.www.asriran.com

3.www.life.irna.ir

4.www.jadidtarin.com

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1965

به "این مواد غذایی را در یخچال نگذارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مواد غذایی را در یخچال نگذارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید