ارائه طرح مرمتی میراث جهانی برج قابوس تا سرانجام مهر

به گزارش مجله گرافیک، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، ارائه طرح مرمتی میراث جهانی برج قابوس تا خاتمه مهر صورت می گیرد.

ارائه طرح مرمتی میراث جهانی برج قابوس تا سرانجام مهر

عبدالمجید نورتقانی (مدیر پایگاه میراث جهانی برج قابوس) گفت: برای تهیه طرح بازسازی با دانشگاه شهید بهشتی قرارداد بسته ایم و کارهای لازم شروع شده و باید تا سرانجام مهر و اوایل آبان پروژه را تحویل دهند. در طرح بازسازی، آسیب شناسی بر پوسته خارجی گنبد قابوس انجام می گردد و نمونه مصالح ازجمله آجر و ملات را فراوری خواهند کرد.

او ادامه داد: براساس قرارداد مذکور، کارشناسان دانشگاه شهید بهشتی نمونه های لازم برای آزمایش را برداشته اند تا بتوانند به نمونه های مورد احتیاج برای بازسازی برج دست یابند. گزارش هایی هم ارائه شده و قرار است تا براساس نمونه هایی ارائه شده از سوی آنها، فراوری انبوه را در پیش بگیریم. در این میان داربست های برج همچنان تا سرانجام بازسازی ها باقی خواهند ماند.

نورتقانی با اشاره به روش بازسازیی که در پیش گرفته خواهد شد، گفت: روش بازسازی اینگونه نیست که به یکباره تمام بنا را از اول تا آخر بازسازی کنیم بلکه براساس طرح ارائه شده، به صورت پایلوت بخشی باز و آنالیز می گردد. برای جلوگیری از بروز خطاهای احتمالی و پیش بینی نشده، آرام و آهسته پیش خواهیم رفت. انتظار داریم با حداقل خطا کار پیش رود.

او درخصوص شرایط رطوبت برج قابوس هم گفت: پایش به صورت دائم انجام می گردد و به علت خشکسالی که داشتیم، شرایط رطوبت نسبت به سالهای گذشته بهتر است، چرا که عملا بارندگی نداشتیم. درعین حال بوته زدایی به صورت پیوسته انجام می گردد و علاوه بر بوته زدایی که هفته گذشته داشتیم، هفته دیگر هم بوته زدایی دیگری خواهیم داشت.

مدیر پایگاه میراث جهانی برج قابوس از اتمام کف سازی محوطه شرقی اطلاع داد و گفت: اگر بودجه لازم تخصیص یابد سال جاری کف سازی آن بخش از محوطه سرانجام خواهد یافت. در عین حال نوروز سال جاری کاشت درختان هیرکانی را در محوطه داشتیم.

نورتقانی درخصوص پیشبرد مطالعات نانو گفت: بخشی از مطالعات پیش رفته است اما تا زمان تامین بودجه لازم متوقف خواهد ماند. اولویت بر بازسازی گذاشته شده و تا زمانیکه بودجه و اعتبارات لازم تخصیص نیابد، این امر محقق نخواهد شد. البته تا به امروز بودجه تخصیص یافته هزینه لازم برای پرداخت حقوق پرنسل را تامین نموده است.

منبع: همگردی
انتشار: 17 شهریور 1400 بروزرسانی: 17 شهریور 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1885

به "ارائه طرح مرمتی میراث جهانی برج قابوس تا سرانجام مهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه طرح مرمتی میراث جهانی برج قابوس تا سرانجام مهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید