6 کوه آتشفشانی شگفت انگیز در ژاپن

به گزارش مجله گرافیک، معروف ترین آتشفشان های ژاپن

کشور ژاپن که به نام مجمع الجزایر ژاپن هم شناخته می گردد یکی از پرتلاطم ترین نقاط کره زمین است. این کشور یکی از زلزله خیزترین مناطق جهانست و کوه های آتشفشانی متعددی در سرتاسر جزایر ژاپن پراکنده شده اند که بعضی از آن ها هنوز هم فعال هستند و هر ازگاهی فوران های شدیدی می نمایند. در واقع، ژاپن بیش از 100 آتشفشان فعال دارد که نزدیک به 10% کل کوه های آتشفشانی فعال جهان را شامل می گردد. در این مطلب قصد داریم در خصوص معروف ترین و شگفت انگیزترین آتشفشان های ژاپن صحبت کنیم و این کوه های خشمگین و غران زمین را به شما معرفی کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

6 کوه آتشفشانی شگفت انگیز در ژاپن

کوه آتشفشان فوجی | Mount Fuji

فوجی بدون شک مشهورترین کوه ژاپن است و به سمبل و نماد این کشور تبدیل شده است. این کوه در فاصله کمتر از 2 ساعته از شهر توکیو قرار گرفته و یک آتشفشان خاموش محسوب می شود. این کوه با چشم انداز زیبایی که دارد یکی از شگفت انگیزترین آتشفشان های ژاپن است و سالانه توسط میلیون ها نفر بازدید می شود و بیش از 300000 کوهنورد به آن صعود می نمایند. افسانه های جالبی در خصوص شکل گیری کوه فوجی وجود دارد که بر اساس آن، این کوه در عرض یک روز ساخته شده است. اما دانشمندان نظر دیگری دارند و معتقدند که این کوه آتشفشانی بر فراز یک آتشفشان قدیمی و از حدود 10000 سال پیش شکل گرفته است. جالب است بدانید صعود و بالا رفتن از کوه فوجی آنقدر محبوبیت دارد که در بالای کوه یک اداره پست ساخته شده که به کوهنوردان امکان ارسال کارت پستال از ارتفاع 3800 متری را می دهد. البته این کوه همان طور که از دور هم معین است بسیار شیب دار است و برای صعود به آن باید از شیب تندی بالا بروید. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از مسافران ترجیح بدهند از دور این کوه آتشفشانی زیبا را تماشا نمایند و به عکس سلفی و عکس یادگاری با آن رضایت بدهند.

کوه آتشفشان آسو | Mount Aso

کوه آسو یا آسوسان در واقع از 5 قله آتشفشانی تشکیل شده است. این کوه در جزیره جنوبی کیوشو در نزدیکی شهر کوماموتو قرار گرفته و به واقع که یکی از شگفت انگیزترین آتشفشان های ژاپن محسوب می شود. این منطقه آن قدر وسیع است که کل روستاهای منطقه در حومه آن قرار گرفته اند. کوه ناکاداکه، یکی از این 5 قله آتشفشانی هنوز هم فعال است و یکی از جاذبه های گردشگری منطقه به حساب می آید. اما زمانی که این کوه فورانش را آغاز می نماید و گازهایی از آن متصاعد می شود کل منطقه تخلیه می شود و ورود توریست ها و افراد به آن ممنوع اعلام می شود. پیاده روی اطراف این کوه آتشفشانی جزء تفریحات محبوب و پرطرفدار است و بسیاری از توریست ها برای تفریح و بازدید از یکی از زیباترین آتشفشان های ژاپن به این منطقه سفر می نمایند.

کوه آتشفشان اونزن | mount Unzen

یکی دیگر از شگفت انگیزترین آتشفشان های ژاپن در نزدیکی شهر شیمابارا در جزیره کیوشو قرار گرفته و کوه اونزن نام دارد. فوران های آتشفشانی این کوه به 6 میلیون سال پیش بر می شود، اما اخیرا به نظر می رسد که این کوه آرام گرفته و دیگر فعال نیست. در سال 1934 یک پارک ملی در این منطقه احداث شد و روستای کوچکی هم میزبان توریست ها و گردشگران خارجی خواهد بود. در سال 1990 در یکی از قلل این کوه فعالیت هایی مشاهده شد، اما امروزه این کوه دوباره آرام است و یک آتشفشان خاموش به حساب می آید. در نتیجه، توریست ها و گردشگران می توانند از این کوه 1359 متری بالا بروند و از آن بالا از چشم انداز بی نظیر و منحصربه فرد لذت ببرند. البته اکثر کوهنوردان برای این که جهت را کوتاه تر نمایند از کوه مایوکن بالا می روند که جهتی راحت تر است و تنها سه دقیقه از جاده نیتا فاصله دارد.

کوه آتشفشان ساکوراجیما | Sakurajima

یکی دیگر از منحصر به فردترین آتشفشان های ژاپن کوه ساکوراجیما است. این آتشفشان چینه ای یا ترکیبی (stratovolcano) مشرف به شهر تاریخی کاگوشیما و در جزیره کیوشو قرار گرفته است و یک آتشفشان فعال به حساب می آید. این کوه در حقیقت در صدر فعال ترین آتشفشان های ژاپن قرار می گیرد و بارها در سال های مختلف دچار فوران های شدیدی شده است. فعالیت این آتشفشان تا به امروز هم باقی است و مدام خاکستر و گازهای آتشفشانی به اطراف و مناطق مسکونی نزدیکش پراکنده می نماید. آخرین فعالیت جدی این آتشفشان در 2 می 2017 رخ داد. تیمی متشکل از دانشمندان و محققین در ژاپن تخمین زده اند که این کوه آتشفشانی در طول 30 آینده یک فوران عظیم و عمده را تجربه خواهد نمود. البته به دلیل همین مخاطرات، صعود و بالا رفتن از این کوه تا لبه آتشفشانی اش ممنوع است و به گردشگران اجازه این کار داده نمی شود. اما برای مسافران ماجراجو که دوست دارند چشم انداز بی نظیری به این کوه آتشفشانی داشته باشند این امکان وجود دارد که از یانوهیرا که در فاصله 2 ساعت رانندگی از ساکوراجیما واقع شده است.

کوه آساما | Mount Asama

کوه آساما در مرکز جزیره هونشو و در ارتفاع 2568 متری از سطح از دریا قرار گرفته است و مشرف بر شهر کاریوزاوا است. کوه آساما بیش از هرچیز به خاطر فورانی که در سال 1783 داشت و باعث کشته شدن 1500 نفر شد شهرت پیدا نموده است. این کوه یکی از شگفت انگیزترین آتشفشان های ژاپن و فعال ترین آتشفشان جزیره هونشو است. آخرین فوران و فعالیت این آتشفشان در سال 2009 رخ داد که خاکسترهایش تا توکیو هم رسیده بودند. کوه آساما علیرغم خطر بالقوه یک فوران دیگر، همچنان مقصد گردشگری محبوبی برای سپری کردن تعطیلات است و مسافران و توریست های زیادی به این منطقه سفر می نمایند. دامنه های شیب دار این کوه در زمستان پذیرای اسکی بازان می شود و چشمه های آب گرم این منطقه هم هواداران خاص خود را دارد.

آتشفشان شین موئه داکه | Shinmoe-dake

یکی دیگر از مشهورترین آتشفشان های ژاپن به نام شین موئه داکه شناخته می شود و در کیوشو قرار گرفته است. زمین شناسان معتقدند که این کوه آتشفشانی بین 25000 تا 7300 سال پیش تشکیل شده است و امروزه یکی از آتشفشان های فعال ژاپن محسوب می شود. در سال های گذشته این آتشفشان بارها فوران و فعالیت های شدیدی داشته است که یکی از جدیدترین آن ها در 6 مارچ 2018 رخ داد: در طول این فوران قطعات سنگ و خاکستر تا ارتفاع 4500 متری به بیرون پرتاب شد. در 22 ژوئن 2018 هم این کوه بار دیگر فوران کرد و فعالیت های شدیدی را تجربه کرد. جالب است بدانید که کوه آتشفشانی شین موئه داکه در سال 1967 به عنوان لوکیشن یکی از مجموعه فیلم های جیمز باند به نام تنها دوبار زندگی می کنی استفاده شد و از آن موقع بر شهرتش اضافه هم شد.

منبع: touropia.com

منبع: الی گشت
انتشار: 8 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 134

به "6 کوه آتشفشانی شگفت انگیز در ژاپن" امتیاز دهید

1 کاربر به "6 کوه آتشفشانی شگفت انگیز در ژاپن" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 کوه آتشفشانی شگفت انگیز در ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید