کارگاه پیشرفته نرم افزار آماری R برگزار می شود

به گزارش مجله گرافیک، انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه تهران، کارگاه مجازی و پیشرفته نرم افزار آماری R را برگزار می کند.

کارگاه پیشرفته نرم افزار آماری R برگزار می شود

به گزارش باشگاه دانشجویان خبرنگاران، R یک زبان برنامه نویسی و محیط نرم افزاری برای محاسبات آماری و علم داده ها است که بر اساس زبان های اس و اسکیم پیاده سازی شده است. این نرم افزار متن باز، تحت اجازه نامه عمومی همگانی گنو توسط شرکت R Core Team عرضه و به صورت رایگان در دسترس عموم قرار داده شده است و از نظر دستورات شباهت زیادی به نرم افزار آماری S-PLUS دارد؛ اما می توان گفت که این دو نرم افزار دارای هسته های متفاوتی هستند که هر کدام قابلیت های متفاوتی را فراهم می کند.

این نرم افزار بیشتر زمینه های آمار کاربردی مانند تحلیل سری های زمانی، رگرسیون خطی و غیرخطی، آزمون فرض های کلاسیک، کدگذاری، خوشه بندی و … را پوشش داده و همچنین نرم افزار قدرتمندی برای ایجاد اشکال گرافیکی و نمودارها است.

R، حاوی محدوده گسترده ای از تکنیک های آماری (ازجمله: مدل سازی خطی و غیرخطی، آزمون های کلاسیک آماری و …) و قابلیت های گرافیکی است. در محیط R، کدهای سی (C)، سی++ (C++) و فورترن (Fortarn) قابلیت اتصال و فراخوانی هنگام اجرای برنامه را دارند و کاربران خبره می توانند توسط کدهای سی، مستقیما اشیا R را تغییر دهند. گرچه نرم افزار R اغلب به منظور انجام محاسبات آماری به کار می رود، اما این نرم افزار قابل به کارگیری در محاسبات ماتریسی را هم دارد و در این زمینه، همپای نرم افزارهایی چون اُکتاو و نسخه تجاری آن متلب (MATLAB) است.

طرح ساده کامل تصادفی، طرح بلوک کامل تصادفی، طرح فاکتوریل، طرح های اسپلیت پلات، طرح های لاتیس، طرح های اگمنت، از جمله سرفصل های کارگاه تجزیه طرح های آزمایشی کشاورزی در محیط R است که برای هر طرح، طراحی و اجرا و پیاده سازی طرح ـ تجزیه واریانس - مقایسات میانگین اثرات ورگرسیون و همبستگی، شرح داده خواهد شد.

کارگاه پیشرفته آموزش نرم افزار آر، با تدریس محمد قنبری (دکترای اصلاح نباتات) 5 و 6 مهرماه از ساعت 14 تا 17، به صورت مجازی و در بستر اینترنت برگزار خواهد شد.

علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می توانند به شناسه تلگرامی Anjomaannz@ مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1277

به "کارگاه پیشرفته نرم افزار آماری R برگزار می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگاه پیشرفته نرم افزار آماری R برگزار می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید