چرا حشرات این قدر زیادند؟

به گزارش مجله گرافیک، اگر فرض کنیم همین روزها یک جنگ هسته ای شروع گردد و سیاستمداری دیوانه تصمیم بگیرد یکی از بمب های هسته ای را منفجر کند، به جز ما انسان ها و دیگر مهره داران که احتمالا به آنی نابود می شویم، این حشرات هستند که جان سالم به در می برند اما چه سازگاری های در بدن این نوع بندپایان وجود دارد که توانسته اند پیش از دایناسورها، تمام مخاطرات زمین را تحمل نمایند و امروزه هم به وفور در همه جای زمین سر و کله شان دیده گردد؟

چرا حشرات این قدر زیادند؟

تعداد زیاد فرزندان

روی زمین به طور تقریبی حدود 10کوانتیلیون (یا10به توان18) عدد حشره وجود دارد. این یعنی در مقایسه با جمعیت 8میلیاردی ما انسان ها به ازای هر یک نفر حدود یک میلیارد حشره وجود دارد! و صدالبته راز این تعداد خارق العاده را باید در توانایی بالای آنها در فراوری انبوه فرزندانشان جست وجو کرد.

برای مثال هر زنبور ملکه روزانه حدود 2000تخم می گذارد و حتی اگر نیمی از آنها زنده بمانند، باز هم تصورش سخت خواهد بود که هر زنبور ملکه در طول عمر پنج ساله اش چه تعداد فرزند از خود به جای می گذارد؟ جالب است بدانید برخلاف فرزندان دیگر جانوران، زادگان حشرات به مراقبت فرزندی خاصی احتیاج ندارند و بسیاری از حشرات پس از تخم گذاری، آنها را به حال خود رها می نمایند و ممکن است در طول زندگی هرگز با آنها مواجهه ای نداشته باشند.

همچنین حشرات برخلاف دیگر جانوران که چندسال پس از تولد به سن فراوریمثل می رسندـ فقط با گذشت چند روز به سن بلوغ می رسند و می توانند آغاز به فراوریمثل نمایند.

اسکلت خارجی

این موجودات گرچه بسیار کوچکند و از دید ما ضعیف به نظر می رسند اما در حقیقت همین بدن های کوچک با اسکلت خارجی حفاظت می گردد که این اسکلت خارجی از جنس نوعی قند و پروتئین است و همچون یک زره جنگی، تمام بدن حشرات را می پوشاند و آنها را از سرما و گرما و باد و باران حفاظت می نماید.

با افزایش سن حشرات، اندام های داخلی آنها رشد می نماید و احتیاج است که اسکلت خارجی عظیم تری هم از بدن شان حفاظت کند.

برای برطرف این مشکل، حشرات هر چندوقت یک بار به اصطلاح پوست اندازی می نمایند و از اسکلت خارجی قدیمی شان بیرون می آیند و بدنشان پس از مدتی اسکلت خارجی جدیدی متناسب با اندازه جدیدشان می سازد. احتمالا به همین علت است که اندازه حشرات از این که هستند، عظیم تر نشده است زیرا در غیر این صورت ممکن بود هنگام پوست اندازی زیر وزن پوست خودشان له شوند. جالب است بدانید اندازه عظیم ترین حشرات زمین، باز هم از اندازه کف دست شما کوچک تر است. همچنین اندازه کوچکشان به آنها یاری نموده تا میلیون ها حشره در یک مکان کوچک جا شده و کنار هم از منابع موجود استفاده نمایند.

دگردیسی

از دیگر دلایل موفقیت حشرات، دگردیسی یا قابلیت تغییر شکل است. برای مثال پروانه را در نظر بگیرید. لارو این حشره که معمولا با گذشت یک هفته از تخم بیرون می آید، فقط از برگ ها تغذیه می نماید تا رشد کند و به اندازه ای برسد که بتواند آغاز به تنیدن پیله به دور خود کند. اما پروانه بالغی که از پیله بیرون می آید، دیگر از برگ ها تغذیه نمی نماید و علاقه زیادی به شهد گل ها دارد و فقط در این مرحله است که می تواند فراوریمثل کند.

پس با این حساب دو شکل جوان و پیر این حشره با هم رقابتی بر سر غذا یا جفت ندارند و با صلح و صفا می توانند در مکانی مشترک زندگی نمایند. این صفت به قدری کارآمد بوده که تقریبا 90درصد حشرات از آن بهره مندند و به طور کامل گردیسی می نمایند.

مریم رجبی فقیهی - دانش / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 4 خرداد 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1726

به "چرا حشرات این قدر زیادند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا حشرات این قدر زیادند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید