تور ارزان بلغارستان: موزه زیبا ایاصوفیه نماد استانبول

به گزارش مجله گرافیک، معرفی موزه ایاصوفیه

موزه ایاصوفیه در استانبول یکی از پربازدیدترین موزه های دنیا به لحاظ هنر و تاریخ معماری است. بعلاوه موزه ایا صوفیه به وسیله فیلون از روم شرقی، هشتمین عجایب دنیا نامیده می گردد. این موزه در ابتدا به عنوان کلیسا ساخته شده بود و پس از آن به عنوان مسجد استفاده می شده است تا اینکه در سال 1935 تبدیل به موزه شد. خبرنگاران در ادامه به معرفی این موزه، تاریخچه و معماری آن می پردازد.

تور ارزان بلغارستان: موزه زیبا ایاصوفیه نماد استانبول

با ما سفر کنید و با تور ارزان بلغارستان از معماری شگفت انگیز اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای صوفیه را ببینید.

خرید بلیط ماهان

تاریخچه موزه

موزه ایاصوفیه فعلی، حاصل ساخت سوم است که با معماری متفاوتی ساخته شده است. ساختمان اصلی این موزه به وسیله مهمترین معماران آن موقع، آنتمیوس (Anthemis) و ایسیدوروس (Isidoros) و به دستور امپراطور جاستینیانوس (Justinianos) در طی سال های 527 تا 565 ساخته شد. در منابعی گفته می گردد که 100 معمار، تحت نظر هر یک از این دو معمار معروف و توانمند فعالیت می نموده اند و هریک از این معماران از یاری 100 نفر دیگر بهره می برده اند.

موزه ایاصوفیه برای 916 سال به عنوان کلیسا استفاده می شده است و پس از فتح استانبول به وسیله فاتح سلطان محمد، تبدیل به مسجد شد. پس از آن موزه ایاصوفیه برای 482 سال، به عنوان مسجد کاربرد داشته است. در سال 1935، به دستور آتاتورک و تصمیم شورای وزیران، این ساختمان تاریخی به موزه تبدیل شد.

معماری موزه

موزه ایاصوفیه یکی از شکوهمند ترین و زیباترین نمونه های موجود معماری دوره بیزانس در کشور ترکیه است. بخش درونی این موزه با موزاییک و ستون های سنگ مرمر تزئین و پوشیده شده است و آثار هنری بسیاری در آن واقع شده است. ساختمان ایاصوفیه از بخش های مختلفی تشکیل شده است. از جمله بخش های آن می توان به طبقهٔ همکف، بخش گالری، کمان ها، گنبد ها، کمان های غربی و مناره ها اشاره نمود. بخش گالری در بالای طبقه همکف قرار گرفته است و کمان ها بر روی بخش گالری و گنبد ها برروی کل مجموعه قرار می گیرد. کمان های غربی، یک ورودی در بخش غربی موزه ایاصوفیه تشکیل می دهند. در ادامه به معرفی طبقه همکف، گالری طبقات بالایی و خروجی موزه ایاصوفیه می پردازیم.

طبقه همکف موزه ایاصوفیه

با ورود به ساختمان، موزاییک های درخشان مسیح، در بالای در سوم که بزرگترین در موزه است به چشم می خورد. این در ورودی به علت گنبد و موزاییک های طلایی که دارد، معروف ترین و اصلی ترین فضای موزه محسوب می گردد. نقطه کانونی در طبقه همکف، طاق موزه است که یک موزاییک درخور توجه از قرن 9 ام و با طرح مریم مقدس و مسیح روی آن قرار گرفته است. بخش هایی از سنگ مرمر تزئینی در طبقه اصلی، شامل طرحی از امپراتورهای بیزانس در تخت سلطنتی می باشد. در دوران عثمانی، پس از اینکه کلیسا ایاصوفیه به مسجد ایاصوفیه تبدیل شد، یک منبر و یک محراب در جهت مکه به این ساختمان اضافه شد. علاوه بر این موزاییک های تاریخی و هنری دیگری در طبقه اصلی واقع شده است که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می نماید.

گالری موزه

اگر رمپ موجود در خروجی شمالی را در طبقه همکف بالا روید به گالری موزه می رسید. در ضلع جنوبی گالری، بقایای تابلوی شکوهمند مسیح و مریم مقدس و جان باپتیست، از قرن 13 ام به چشم می خورد. در بخش شرقی گالری، تابلویی از قرن 11 ام که نشان دهندهٔ مسیح به همراه امپراتور زویی و کنستانتین چهارم موناکوس است، واقع شده است. در کنار این تابلوی زیبا، تابلوی مریم مقدس به همراه امپراتور جان کامننوس دوم و ملکه آیرین (The Virgin Mary, Emperor John Comnenus II and Empress Eirene) واقع شده است. ملکه آیرین که به خاطر کارهای خیرخواهانه اش معروف بوده در سمت راست مریم مقدس کشیده شده است. الکسیوس که فرزند ملکه آیرین و امپراتور جان بوده، کمی پس از اینکه پرتره کشیده شد فوت کرد.

خروجی موزه ایاصوفیه

یک دروازه در سمت چپ خود خواهید دید که به یک حیاط کوچک منتهی می گردد. این حیاط کوچک، بخشی از تعمیدگاه قرن ششم بوده تا اینکه در قرن 17 ام، به آرامگاه سلطان مصطفی اول و سلطان ابراهیم اول تبدیل شد.

در سمت مقابل موزه ایاصوفیه، حمام خرم بانو واقع شده است که بین سال های 1556 و 1557 ساخته شده است.

جهت بازدید بهترین خدمات خبرنگاران به لینکهای زیر مراجعه نمایید:

  • تور پاتایا
  • تور ترکیه لحظه آخری
منبع: دلتابان
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1984

به "تور ارزان بلغارستان: موزه زیبا ایاصوفیه نماد استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان بلغارستان: موزه زیبا ایاصوفیه نماد استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید