مسابقه اسطرلاب در هفته جهانی فضا برگزار می گردد

به گزارش مجله گرافیک، به گزارش خبرنگاران، هفته جهانی فضا بزرگترین رویداد عمومی حوزه فضایی محسوب می گردد که همه ساله 12 تا 18 مهرماه با هدف افزایش آگاهی عمومی جامعه از فعالیت های فضایی در کشورهای مختلف برگزار می گردد.

مسابقه اسطرلاب در هفته جهانی فضا برگزار می گردد

از این رو سازمان فضایی ایران هم به منظور آشنایی هرچه بیشتر مردم ایران و علاقه مندان با تاریخ علم نجوم و بعلاوه دانشمندان ایرانی و اسلامی، مسابقه اسطرلاب را طراحی نموده که هدف آن احیای محاسبات و اقدامات دانشمندان در زمان قدیم است.

ماهیت مسابقه مبتنی بر خلاقیت، کار گروهی، پشتکار، مطالعه، جستجو و اطلاعات عمومی است و تمامی افراد جامعه می توانند در مسابقه شرکت نمایند؛ اگرچه در طول مسابقه به ریاضیات و بعضی پیش احتیاجها احتیاج خواهند داشت.

به اسم مثال دانشمندان ایرانی در گذشته چگونه محاسبات مربوط به ستارگان و زمین را انجام می دادند و یا از چه محاسبات و ابزارهایی استفاده می کردند. آیا ما به اسم وارثان این دانشمندان توانایی احیای همان محاسبات را داریم؟ غیاث الدین جمشید کاشانی، خواجه نصیرالدین طوسی، عبدالرحمان صوفی، ابن هیثم، خوارزمی، ابن شاطر دمشقی، ابوریحان بیرونی و بسیاری دیگر از دانشمندان دوران تمدن ایرانی-اسلامی کارهایی ارزشمند در این حوزه داشتند که بسیاری از مردم حتی نام این دانشمندان را نشنیده و یا اصلاً با خدمات آن ها آشنایی ندارند. تجربیات این دانشمندان چراغ روشنی برای نسل امروز است تا بتوانند با آگاهی از تاریخ علم قدمی استوارتر در راه اعتلای این سرزمین بردارند.

این مسابقه با همکاری سازمان فضایی ایران، انجمن نجوم ایران و مرکز نجوم آوا استار برگزار می گردد. جوایز این مسابقه را سازمان فضایی ایران به برگزیدگان اهدا خواهد نمود و بخش علمی و اجرایی مسابقه به عهده این مرکز نجوم است. تیم علمی و اجرایی مسابقه اسطرلاب جمعی از مدال آوران المپیاد، نخبگان و اساتید حوزه نجوم هستند و در کنار بخش رقابت به آموزش نجوم به شرکت نمایندگان می پردازند.

زمان برگزاری: 18 مهر تا 12 آبان 1400

آخرین مهلت ثبت نام: 18 مهر

علاقه مندان می توانند به صورت انفرادی و یا گروه های حداکثر 3 نفره در این مسابقه شرکت نمایند. شرکت نمایندگان باید شرط سنی 12 سال به بالا را داشته باشند.

کارگاه های آموزشی رایگان برای شرکت نمایندگان مسابقه اسطرلاب در هفته جهانی فضا (12 لغایت 18 مهر) و تا پیش از شروع مسابقه به صورت مجازی برگزار می گردد. موضوع برنامه کارگاه ها در اطلاعیه های بعدی اعلام می گردد.

در طول مسابقه تمامی کارگاه ها و بخش ها به صورت آنلاین خواهد بود و در هیچ یک از موارد احتیاجی به آزمون حضوری نیست.

ثبت نام در مسابقه اسطرلاب رایگان است و پس از آنالیز فرم های دریافتی، پیامک تأیید ثبت نام برای متقاضی ارسال می گردد. با توجه به ظرفیت مسابقه، اولویت ثبت نام با کسانی خواهد بود که فرم ثبت نام را زودتر ارسال نمایند.

فضای کلی رقابت به صورت یک سیر تاریخی در دنیای ستاره شناسی ایران کهن است. شاید در طول مسابقه احتیاج به ساخت ابزارهایی خلاقانه هم باشد.

جزئیات بیشتر نحوه حضور در این مسابقه در سایت سازمان فضایی ایران واقع شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1923

به "مسابقه اسطرلاب در هفته جهانی فضا برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسابقه اسطرلاب در هفته جهانی فضا برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید