مسئولیت حفاظت از آرامستانهای تاریخی با کیست؟

به گزارش مجله گرافیک، رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: نباید به بهانه توسعه شهری، به آثار تاریخی آسیبی وارد گردد.

مسئولیت حفاظت از آرامستانهای تاریخی با کیست؟

به گزارش خبرنگاران، احمد حکیمی پور در حاشیه بازدید از مجموعه برج طغرل از آرامستان تاریخی ابن باویه بازدید کرد و با اشاره به اهیمت حفظ و مرمت این آرامستان گفت : از مشاهیر ملی و ادبی متعددی در این آرامستان حضور دارند و البته قدمت این محل به دورانی برمی گردد که اولیه شهرنشینی در ری شکل گرفته است و دارای ارزش تاریخی و میراثی است و بسیاری از سنگهایی که در اینجا دیده می شوند ار قدمت بالایی برخوردارند، ولی متاسفانه در حال تخریب هستند .

وی اضافه کرد : شهرداری برنامه هایی را برای پاکسازی و حفظ این آرامستانها داشته است ولی مسئولیت حفظ و نگهداری بر عهده اوقاف هست و قطعا از آنها علت مسله را جویا خواهیم شد .

وی گفت : حفظ و مرمت آرامستانهای تاریخی فارغ از ارزش میراثی آنها از منظر حفظ حس این همانی از اهالی همان شهر بسیار مهم باشد و قطعا در اینجا نیز باید این موضوع مدنظر قرار گیرد که اجرای طرح توسعه ای موجب تخریب آن نگردد که البته علی رغم کوشش شهرداری متاسفانه شاهد وجود فضای خوبی در اینجا نیستیم.

حکیمی پور در جریان بازدید از امامزاده عبدالله با اشاره به اینکه از نظر مذهبی و ملی امامزاده عبدالله بسیار ارزشمند است و شهرداری برای این بخش نیز برنامه هایی دارد گفت: مجموعه امازاده عبدالله در کنار برج طغرل و چشمه علی و ابن بابویه ، قرار است به عنوان یک قطب معنوی، فرهنگی و گردشگری استفاده گردد و در این راستا برنامه ریزی لازم انجام شده به مرحله اجرا رسیده ایم.

حکیمی پور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت ایجاد پارکینگ برای زائران امام زاده عبدالله (ع) تاکید نمود : قطعا از شهرداری منطقه می خواهیم تا فضای مناسبی را در حاشیه این محل برای احداث پارکینگ مناسب در نظر گیرد .

وی در حاشیه بازدید از برج طغرل و پروژه در حال ساخت مجموعه فرهنگی تجاری حاشیه این برج گفت: شورای شهر تهران برحسب وظیفه سازمانی و نظارتی خود باید بر طرح های توسعه ای از جمله این طرح را از لحاظ آسیب نرساندن به آثار باستانی، نظم و هماهنگی نمای حریم اجرای پروژه با موضوع برج طغرل، پیشرفت کار و تملک ملک های پیرامونی نظارت کند.

وی به اختلافی که پیش از این بین سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران در مورد توسعه طرح مجموعه فرهنگی و تجاری برج طغرل وجود داشته است، اشاره نمود و اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی اجازه گودبرداری در بعضی محل های اجرای این طرح را به دلیل وجود بناهای قدیمی و احتمال کشف اشیاء باستانی نمی داد که این اقدام بر اساس وظیفه ذاتی این نهاد بود و در این زمینه نمی­ توان بر میراث فرهنگی خرده گرفت. از سویی دیگر شهرداری تهران بر اساس برنامه پنج ساله دوم شهرداری مکلف به اجرای پروژه شده بود. لذا برای حل مشکل کمیته میراث فرهنگی نشستی را با تمامی ذی نفعان دخیل در پروژه ترتیب داد که تمامی معضلات و دغدغه ها طرح شد و نهایتا برای حل مشکل اجماعی صورت گرفت.

وی یادآور شد، به طور کلی باید شرایطی را فراهم آورد که پژوهشگران ابتدا محل های مورد نظر را حفاری نمایند و سپس در صورت لزوم نقشه اجرای طرح را با موضوع آثار کشف شده تغییر دهند. انتظار شورا این است که معماری مناسب و متناسب با هارمونی محیطی در ساخت این مجموعه رعایت گردد. همچنین شهرداری باید برای تملک این محیط که قیمتهای آن بسیار بالاست چاره ای بیاندیشد.

وی با اشاره به طرح توسعه مترو تهران به ورامین و عبور این خط از زیر محدوده آثار باستانی برج طغرل، خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مسائلی که شورای شهر تهران به دنبال تغییر آن بود، جهت مترو ورامین است که بدین وسیله آثار با ارزش باستانی این محدوده از لرزش، حفاری و فرو نشست های احتمالی به دور باشد و این موضوعی بود که در بازدید قبلی نیز بر آن تاکید نمودیم که بنابر گزارش های ارائه شده ظاهرا جهت مترو تغییر نموده است و این جای تقدیر دارد .

بنا براعلام دفتر این عضو شورای شهر، بنابر گزارش ارائه شده از سوی مدیر پروژه مجتمع فرهنگی و تجاری حاشیه برج طغرل میراث فرهنگی با همکاری شهرداری موضوع اکتشافات میراثی را شروع نموده است و تا به امروز فاز اول طرح حدود 67 درصد پیشرفت داشته است و در مرحله سوم عملیاتیست و فاز دوم نیز در مراحل اول و دوم اجرا در حال پیگیری است.

نماینده سازمان میراث فرهنگی در پروژه برج طغرل نیز عنوان داشت: کاوش میراث فرهنگی حدود 2 ماه طول می کشد و کوشش بر این است تا این برج که در زمان سلاجقه پردیس بوده است به یک سایت موزه تبدیل گردد که در صورت تحقق این امر این اولین بار است که در کلانشهر تهران، چنین اقدامی صورت می پذیرد. بر این اساس بناست کلیه آثار کشف شده در مراحل کاوشگری ها، پس از اتمام پروژه در موزه ای که در همین سایت برپا خواهد شد، به نمایش گذاشته گردد.

در جریان این بازدید عضو شورای شهر تهران به صورت مجزا با تک تک کنشگران پروژه، از جمله معاونت عمرانی شهردار منطقه، نماینده میراث فرهنگی، نماینده سازمان عمرانی مناطق وپیمان کار پروژه به صحبت نشست ..

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 871

به "مسئولیت حفاظت از آرامستانهای تاریخی با کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسئولیت حفاظت از آرامستانهای تاریخی با کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید