مردی که شرلوک هولمز و ناوارو را برایمان زنده کرد

به گزارش مجله گرافیک، بگذار این گونه بگویم که برخی از قسمت های شرلوک هولمز را دوست دارم که به جای جرمی برد حرف زدم یا برخی از استالون هایم می دانم که کارهای خوبی هستند. اشک خورشید را هم دوست دارم که در این فیلم جای بروس ویلیس حرف زده ام. میهن پرست و شجاع دل را هم دوست دارم. اصلا باید اعتراف کنم که در کل خود مل گیبسون را هم دوست دارم.

مردی که شرلوک هولمز و ناوارو را برایمان زنده کرد

به گزارش خبرنگاران، جملات بالا را زنده یاد بهرام زند درباره آثاری که به یادگار گذاشته است می گوید.

یک سال از درگذشت بهرام زند گذشت. صاحب صدایی که خاطرات آثاری چون ناوارو و سریال معروف شرلوک هلمز را برایمان ساخت؛ صدایی که هیچگاه خاموش نخواهد شد و از یادها نخواهد رفت. با رفتن او دوبله کم فروغ شد.

بهرام زند، دوبلور باسابقه کشورمان که مدیرت دوبلاژ سریال هایی چون امام علی (ع)، مدار صفر درجه، ناوارو، شرلوک هولمز و جنگجویان کوهستان را عهده دار بوده، از گلادیاتور به عنوان بهترین نقشی که صداپیشگی نموده است، نام برده بود.

این مدیر دوبلاژ باسابقه کشورمان، صبح روز 18 فروردین 97 پس از گذراندن یک دوره بیماری سخت درگذشت. او کار دوبله را دوست داشت و معتقد بود که به همین خاطر در این کار مانده است.

زند درباره خاطرات ورودش به عرصه دوبله می گفت: عشق این کار است که من را در حوزه دوبله نگه داشته است. کار ما در تلویزیون فیلم و بیشتر سریال های تلویزیونی بود. مثلاً یادم هست سریال چاپاره را دوبله کردیم یا سریال تسخیرناپذیران را که این دو کار خیلی خیلی پیروز شدند و به اصطلاح خیابان ها را خلوت می کردند. باید بگویم که به این راحتی ها هم نبود. با این که می دانستند این کاره هستم، چهارده، پانزده سال نقش گفته بودم و مدیران هم می دانستند استعداد خوبی در این کار دارم، اما باز هم خیلی آرام آرام راه برایم باز شد.

دوبلور ناوارو می گفت: اثبات هر چیزی احتیاج به زمان دارد و من هم به هر حال در دهه شصت نقش هایی که می گفتم کم کم زیاد شد. من که از یک کلام، دو کلام آغاز نموده بودم کم کم کارهای جدی تری هم گرفتم و در استودیوهای مختلف کار کردم. خب، آن دوره کار زیاد بود. ما تقریباً همواره در حال کار بودیم. با مرحوم ناظریان، آقای مقامی…من می دانستم قرار است در این کار به جاهای خوبی برسم. باور کنید اگر در این قضیه شک داشتم یا فکر می کردم قرار است مثل بقیه گوینده ها بیایم کارم را بکنم و بروم سراغ زندگی ام، اصلاً نمی توانستم این کار را ادامه دهم، اما می دانستم که به درد این کار می خورم.

همواره فکر می کردم حرفی برای گفت دارم

مرحوم زند یک سال قبل در یکی از قسمت های برنامه دورهمی حضور یافت و در گفت وگو با مهران مدیری اظهار نموده بود: سال های اول دبیرستان وقتی که درس جواب می دادم کلاس ساکت می شد و بعدها فکر کردم که سراغ کار صدا بروم. مدتی هم معلم بودم وقتی حرف می زدم کلاس ساکت می شد.

او در این گفت وگو درباره بهترین نقشی که تا به حال دوبله نموده بود، چنین گفته بود: فیلم سینمایی گلادیاتور را که به جای راسل کرو صحبت کردم، دوست دارم. من همچنین به جای یکی از شخصیت های سریال های شرلوک هلمز، ناوارو، جنگجویان کوهستان، سریال امام علی، مدارصفر درجه که کار زیبای حسن فتحی است، صحبت نموده ام.

این دوبلور و گوینده پیشکسوت در بخشی از سخنان خود بیان نموده است: همواره فکر می کردم حرفی برای گفتن دارم، اینکه من حرف بزنم شما باور کنید و روی مخاطب تأثیر بگذارد، بخش مهم قضیه است.

او در قسمتی از سخنان خود به فضای دوبله اشاره نموده و گفته است: درهای دوبله برای فردی که بخواهد، مشتاق و دارای استعداد باشد، بسته نیست.

بهرام زند همچنین در بخشی از این گفت و گو از منوچهر اسماعیلی به عنوان بهترین دوبلور یاد نموده بود.

دقت نظر در دوبله سریال شرلوک هلمز موجب شد که از طرف انجمن دوستداران شرلوک هلمز در انگلیس، با ارسال دو کتاب به عنوان هدیه، از دوبلهٔ این اثر تقدیر نمایند.

از جمله پیروزیت های او در عرصه دوبله می توان به کسب عنوان بهترین مدیر دوبلاژ سیما در سال 1389 اشاره نمود.

آخرین فعالیت بهرام زند، صداپیشگی در پویانمایی فیلشاه (1396) در نقش شخصیت پافیل بود.

این هنرمند سرپرستی گویندگان را در سریال های ایرانی از جمله امام علی (ع) و مدار صفر درجه و مدیریت دوبلاژ را در مجموعه های خارجی مانند جنگجویان کوهستان، شرلوک هلمز و ناوارو عهده دار بوده است. وی گفتار متن فصل هایی از مستند ایران را نیز انجام داده است.

بیست و چهار (تاریخ دوبله :1389 و 1390)، شیخ بهایی، روشن تر از خاموشی (تاریخ دوبله: 1381)، پهلوانان نمی میرند (دوبله: 1375)، مسافر، مسافر ری، از سرزمین شمالی و سریال کارتونی بچه های مدرسه والت (دوبله: 1364) از دیگر کارهای مرحوم زند است.

ویدئوی زیر آخرین حضور زنده یاد بهرام زند در تلویزیون و گفت و گویش با مهران مدیری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 188

به "مردی که شرلوک هولمز و ناوارو را برایمان زنده کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردی که شرلوک هولمز و ناوارو را برایمان زنده کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید