فضانوردان ناسا امشب با کپسول اسپیس ایکس به زمین بازمی گردند

به گزارش مجله گرافیک، با مساعد بودن شرایط جوی، کپسول دراگون اسپیس ایکس امشب عملیات بازگشت را آغاز می کند و پس از جدا شدن از ایستگاه فضایی بین المللی، فردا فضانوردان ناسا را به زمین خواهد رساند.

فضانوردان ناسا امشب با کپسول اسپیس ایکس به زمین بازمی گردند

در حالی که نخستین برنامه ریزی پرتاب فضاپیمای سرنشین دار اسپیس ایکس به دلیل آب وهوا به تلاش دوم موکول شد، اما حالا و در بازگشت کپسول دراگون، ظاهرا آب وهوا کمک می کند تا فضانوردان ناسا سفر خود را طبق برنامه ریزی از ایستگاه فضایی بین المللی آغاز می کنند.

تیم هایی از ناسا و اسپیس ایکس آماده می شوند تا فضانوردان ناسا، باب بنکن (Bob Behnken) و داگلاس هرلی (Douglas Hurley) فردا به سلامت به زمین بازگردند. در هفته گذشته ناسا از بازگشت این فضانوردان در 2 آگوست (12 مرداد) خبر داده بود. به همین دلیل شرایط آب وهوایی برای فرود به دقت توسط تیم های گوناگون رصد می شود. ساعاتی پیش، اسکادران آب وهوایی شماره 45 نیروی هوایی آمریکا گزارش جوی خود را گفت که حاکی از شرایط مناسب برای بازگشت کپسول اسپیس ایکس به زمین است.

طبق این گزارش شرایط آب وهوایی در چندین نقطه مشخص شده برای فرود کپسول سرنشین دار تلاش دراگون اسپیس ایکس در آب شرایط مناسبی را نشان می دهد تا فضانوردان بتوانند روز یکشنبه توسط تیم بازیابی به ساحل فلوریدا برسند. مناطق درنظر گرفته شده برای فرود در آب دراگون شامل سواحل پنساکولا، تمپا، تالاهاسی، پاناما سیتی، کیپ کارناوال، دیتونا و جکسون ویل می شود.

پارامترهای گوناگونی مانند آب وهوا و کم ترین زمان رسیدن باید برای فرود بهینه درنظر گرفته شود که تیم کنترل، این پارامترها را بر اساس مکانیک مداری و موقعیت های فرود می سنجد. بدین ترتیب ناسا و اسپیس ایکس تقریبا 6 ساعت پیش از جدایش کپسول دراگون از ایستگاه بین المللی برای انتخاب یکی از چند نقطه درنظر گرفته شده برای فرود تصمیم گیری می کنند.

کپسول دراگون در هنگام جدایش از ایستگاه نزدیک به 12.5 تن وزن خواهد داشت و سرعت مداری آن تا 28 هزار کیلومتر بر ساعت نیز خواهد رسید. این فضاپیما در هنگام ورود به جو دمایی حدود 1900 درجه سلسیوس را تجربه می کند که موجب قطع ارتباط با زمین می شود و انتظار می رود حدود 6 دقیقه به طول بیانجامد.

طبق برنامه ریزی عملیات جدایش برای شنبه ساعت 19:34 منطقه زمانی شرقی (یکشنبه ساعت 4:04 صبح به وقت ایران) برنامه ریزی شده است و به این ترتیب فرود در آب، یکشنبه ساعت 14:42 منطقه زمانی شرقی (23:12 به وقت ایران) انجام خواهد شد.

این نخستین بازگشت یک فضاپیمای سرنشین دار خصوصی از ایستگاه فضایی بین المللی است و بدین ترتیب مأموریت دمو-2 اسپیس ایکس و ناسا پس از دو ماه به پایان خواهد رسید.

جدول زمانی مشخص شده (طبق منطقه زمانی شرقی) برای بازگشت بدین صورت است:

شنبه 1 آگوست (11 مرداد)

  • 9:15 (17:45 تهران) مراسم پایانی حضور کپسول دمو-2 دراگون اسپیس ایکس در ایستگاه فضایی بین المللی
  • 19:34 (4:04 یکشنبه تهران) آغاز جدایش از ایستگاه فضایی بین المللی

یکشنبه 2 آگوست (12 مرداد)

  • 14:42 (23:12 تهران) فرود در آب
  • 17:00 (1:30 تهران) کنفرانس خبری پس از بازگشت دراگون که با حضور جیم برایدنستاین مدیر ناسا، استیو استیچ مدیر برنامه تجاری سرنشین دار ناسا، کننده ایستگاه فضایی بین المللی، گوین شاتوِل مدیر عملیات اسپیس ایکس و کننده ای از اداره فضانوردان ناسا انجام خواهد شد.

سه شنبه 4 آگوست (14 مرداد)

  • 16:30 (1:30 چهارشنبه تهران) کنفرانس خبری در مرکز فضایی جانسون با حضور فضانوردان باب بنکن و داگ هارلی

گفتنی است فضاپیمای کرو دراگون حامل فضانوردان بنکن و هارلی 30 می امسال (10 خرداد) از مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب شد و روز بعد به ایستگاه فضایی بین المللی رسید. این پرواز همان طور که نام آن دمو-2 نشان می دهد، یک پرواز آزمایشی بود که به ناسا کمک می کند تا سیستم های حمل ونقل سرنشین دار اسپیس ایکس را برای پروازهای پیوسته به ایستگاه فضایی بین المللی مورد بررسی قرار دهد.

اسپیس ایکس در حال آماده سازی تجهیزات لازم برای نخستین مأموریت رفت وبرگشت غیر آزمایشی به ایستگاه فضایی بین المللی است که در صورت دریافت تأییدیه ناسا انجام خواهد شد.

کاور: ورود کپسول دراگون به جو، عکس از SpaceX

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1245

به "فضانوردان ناسا امشب با کپسول اسپیس ایکس به زمین بازمی گردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضانوردان ناسا امشب با کپسول اسپیس ایکس به زمین بازمی گردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید