رونمایی از گزارش سرمایه های انسانی خبرنگاران

به گزارش مجله گرافیک، به نقل از تکراسا؛ خبرنگاران که به تازگی اولین گزارش عمومی سالانه خود را منتشر کرده بود، در ادامه گزارشی مرتبط با فعالیت های خود در حوزه منابع انسانی منتشر کرده است. در کنار انتشار آمار و ارقام متنوع از ساختار منابع انسانی در فصل اول این گزارش، اقدامات و عملکرد تیم منابع انسانی خبرنگاران در طی سال های گذشته در دو فصل بعدی هم تشریح شده است. گزارش پیش رو علاوه بر اینکه اطلاعات مختلفی درباره ساختار و اقدامات خبرنگاران در حوزه منابع انسانی را در بر دارد، می تواند نمونه مطالعاتی و الگوی مناسبی برای فعالین این حوزه باشد.

رونمایی از گزارش سرمایه های انسانی خبرنگاران

رشد بیش از 30 برابری تعداد کارکنان خبرنگاران در 7 سال

بر اساس این گزارش، تعداد کارکنان خبرنگاران در 7 سال اخیر بیش از 30 برابر رشد داشته و تا پایان نیمسال اول 1399 بیش از 6 هزار نفر در خبرنگاران مشغول به کار بوده اند. پیش بینی می شود تعداد کارکنان خبرنگاران تا پایان سال به بیش از 8 هزار نفر برسد. بیشتر کارکنان خبرنگاران در حوزه عملیات مشغول به کار هستند؛ به طوری که 77٪ کارکنان خبرنگاران در حوزه پخش و توزیع، انبار، امور مشتریان و محتوا فعالیت دارند. سهم کارکنان بخش غیرعملیات و تکنولوژی خبرنگاران نیز به ترتیب 18٪ و 5٪ است.

میانگین سنی 28 تا 32 سال کارکنان خبرنگاران

بیشتر کارکنان خبرنگاران متولدین دهه 60 و 70 شمسی هستند. میانگین سنی تمامی افراد شاغل در خبرنگاران 30/3 است که از این لحاظ خبرنگاران هم رده شرکت های مطرح جهان همچون فیس بوک، تسلا، اپل و آمازون قرار می گیرد. 25٪ مدیران خبرنگاران هم کمتر از 32 سال سن دارند که نشان دهنده ساختار مدیریتی نسبتا جوان این شرکت است.

ترکیب جنسیتی کارکنان خبرنگاران

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، 16٪ از شاغلین تمام واحدهای خبرنگاران را خانم ها و مابقی را آقایان تشکیل می دهند. از آمار منتشرشده می توان این برداشت را داشت که خانم ها بیشتر در بخش غیرعملیات و تکنولوژی به کار گرفته می شوند و در واحد عملیات تعداد خانم کمتری نسبت به آقایان مشغول به کار هستند. 26٪ از مدیران خبرنگاران هم خانم هستند. در تصویر زیر می توانید مقایسه ترکیب جنسیتی کارکنان خبرنگاران را با شرکت های مطرح فعال در حوزه فناوری مشاهده کنید.

فرایند جذب و استخدام در خبرنگاران

در سال 1397 و 1398 به ترتیب 6700 و 8816 کارجو برای استخدام در واحد تکنولوژی و غیرعملیات خبرنگاران اقدام کرده اند. پیش بینی می شود تا پایان سال بیش از 14 هزار کارجو برای استخدام در این واحدها اقدام کنند. نکته جالب توجه در عملکرد تیم منابع انسانی خبرنگاران، کاهش متوسط زمان هر استخدام با وجود افزایش تعداد کارجو ها در سه سال گذشته است. با وجود اینکه از سال 1397 تا 1399 تعداد کل کارجوها رشدی بیش از 2 برابر داشته، اما فاصله زمانی بین ارسال رزومه تا استخدام در خبرنگاران از 44 روز به 28 روز رسیده که نشان دهنده کاهش 36٪ این زمان است.

در نیمسال اول 1399 بیش از 7 هزار نفر برای فعالیت در واحد تکنولوژی و غیرعملیات خبرنگاران درخواست داده اند که نزدیک به 1000 نفر از آن ها پیروز به مصاحبه حضوری شده اند. از این تعداد 161 نفر در خبرنگاران استخدام شده اند که نشان می دهد تنها 2٪ از کارجوها و 89٪ از کسانی که دعوت به همکاری شدند، پیروز به استخدام شده اند.

همچنین در نیمسال اول 1399 نزدیک به 17 هزار مصاحبه جهت استخدام افراد در تیم عملیات خبرنگاران اجرا شده که منجر به استخدام بیش از 3 هزار نفر شده است. متوسط زمان هر استخدام در این تیم 10 روز بوده و 18٪ متقاضیان پیروز به شروع کار در خبرنگاران شده اند.

آمار ارائه شده گزیده ای از فصل اول گزارش سرمایه های انسانی خبرنگاران بود. این گزارش شامل دو فصل دیگر هم هست. در فصل دوم نقشه راه خبرنگاران در حل مسائل مرتبط با رشد سریع بررسی شده و راهکارها و اقدامات خبرنگاران در این راستا بیان شده است. در این فصل اقدامات و راهکارهای خبرنگاران در تصمیم گیری، جذب نیروهای انسانی، ارزیابی عملکرد کارکنان و رشد و توسعه افراد در زمان رشد سریع این شرکت شرح داده شده است.

در فصل سوم این گزارش نقش تیم ها در خبرنگاران مطالعه کمی و کیفی شده است. در این فصل علاوه بر تعریف ویژگی های یک سازمان با رشد سریع و بیان اهمیت و نقش تیم ها در سازمان، 6 ویژگی تیم های خبرنگاران تشریح شده اند که امکان رشد سریع این سازمان را فراهم کرده اند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1535

به "رونمایی از گزارش سرمایه های انسانی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از گزارش سرمایه های انسانی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید