راه اندازی نقاره خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

به گزارش مجله گرافیک، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، راه اندازی نقاره خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی صورت خواهد گرفت.

راه اندازی نقاره خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

داستان چیست؟

نادر فلاحی از هدف گذاری برای تهیه تقویم رویدادها اطلاع داد و اعلام کرد: در نظر داریم تا این رویدادها برای نقازه زنی در نقاره خانه شیخ صفی الدین اردبیلی تهیه گردد و براساس آن، مراسم نقاره زنی در طول سال و در مناسبت های مختلف اجرا گردد.

وی با اشاره به آیین نقاره زنی در آستان مقدس امام رضا (ع) گفت: آیین نقاره زنی در بارگاه ملکوتی ثامن الائمه بصورت یک سنت بسیار شایسته درآمده و کوشش می کنیم در استان اردبیل نیز شبیه این آیین را در مناسبت های مختلف اجرا کنیم.

فلاحی اجرای برنامه های معنوی و فرهنگی را رویکرد سال جاری این اداره کل در بخش فرهنگی برشمرد و مطرح کرد: راه اندازی نقاره خانه گامی مهم در این راستا بشمار می رود و در کنار آن برنامه های دیگری نیز تدارک دیده شده که شاهد اجرایی شدن آنان خواهیم بود.

او با اشاره به ایجاد صحن قزلباشان برای برگزاری برنامه های فرهنگی، مذهبی و معنوی اضافه کرد: آماده میزبانی و برگزاری برنامه های مختلف با مشارکت دستگاه های استان در این صحن هستیم.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهمترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران بوده که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.

بیشتر بخوانیدبقعه شیخ صفی الدین اردبیلی | شکوه و عظمت تاریخ در اردبیلسفر به اردبیل | دانستنی های سفر به شهر عسل

این بنا پس از وفات شیخ به سال 735 هجری قمری از طریق فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه اضافه کرد و اصلاحاتی در آن انجام داد.

اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می گردد، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند.

مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو)، سردر، حیاط عظیم، رواق، مقبره شیخ صفی الدین، حرم خانه، مقبره شاه اسماعیل، چینی خانه، مسجد جنت سرا، خانقاه، چراغ خانه، چله خانه و شهیدگاه است.

این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال 1389 خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1141

به "راه اندازی نقاره خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی نقاره خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید