راهنمای پرورش و نگهداری از گیاه فیکوس آفریقایی (لیراتا)

به گزارش مجله گرافیک، گیاه فیکوس آفریقایی بسیار پرطرفدار بوده و مراقبت از آن آسان است. به همین علت انتخاب مناسبی برای افرادی که در پی داشتن گل و گیاه در منزلشان هستند به شمار می رود. فیکوس آفریقایی یکی از زیباترین و محبوب ترین گیاهان فضای داخلی است که برگ های بزرگش آن را به گزینه جذابی برای گیاه خانگی تبدیل نموده است. بعلاوه به علت اینکه این گیاه بلند است برای دکوراسیون هم مناسب به شمار می رود. فیکوس آفریقایی به مراقبت کمی احتیاج دارد بنابراین در صورتی که تنها چند نکته ساده را در رابطه با آن رعایت کنید داخل منزلتان به خوبی رشد می نماید.

راهنمای پرورش و نگهداری از گیاه فیکوس آفریقایی (لیراتا)

فیکوس آفریقایی گیاه است یا درخت؟

از نظر فنی فیکوس آفریقایی هم درخت است و هم گیاه و این مساله به شیوه رسیدگی به آن ها و آراستنشان بستگی دارد. فیکوس لیراتا عضوی از خانواده فیکوس و گونه لیراتا است. با وجود اینکه ممکن است هنگام رشد آن ها در فضای بسته هیچ گلی را روی آن ها مشاهده نکنید اما آن ها جزو گیاهان گل دار از خانواده انجیری ها هستند. احتمالا متوجه رابطه نزدیک آن ها با درخت های فضای بسته مانند درخت کائوچو (فیکوس الاستیکا) و درخت انجیر سنتی شده اید.

فیکوس آفریقایی می تواند در شرایط فضای بیرون تا حدود 12 متر رشد کند و در شرایط آب و هوایی استوایی برترین میزان رشد خود را دارد. اما نگران نباشید در منزل بسته به میزان گلدانی که گل را در آن قرار داده اید بیشتر از 3 متر رشد نمی نمایند. میزان رشد آن ها بین 0.6 تا 1.5 متر فرق دارد.

حواستان باشد که فیکوس آفریقایی صمغ شیره ای ای را فراوری می نماید که حاوی میزان کمی کریستال کلسیم اکسالات است. این صمغ در صورت خوردن برای حیوانات خانگی و انسان ها سمی است اما در حالت کلی هنگام جا به جایی فیکوس آفریقایی از جایی به جای دیگر احتیاجی به پوشیدن دستکش نیست. اما در صورتی که پوست حساسی دارید هنگام هرس کردن یا تکثیر فیکوس لیراتا از دستکش بهره ببرید زیرا صمغ آن می تواند منجر به ایجاد حساسیت پوستی گردد.

نام گیاهیفیکوس لیراتا
ارتفاع در فضای بسته 3 متر و در فضای باز بالای 12 متر
تابش آفتابتابش غیر مستقیم نور در تمام روز یا تابش مستقیم نور در صبح با سایه عصر
نوع خاکخاک کاملا خشک با رطوبت میانه
pH خاکبین 6 تا 7
سمی بودن برای حیوانات خانگیدر صورت خوردن صمغ بله

فیکوس آفریقایی را کجا بگذاریم؟

فیکوس آفریقایی برای زنده ماندن به گرما و رطوبت بالا احتیاج دارد. نگهداری این گیاه در فضای بسته آن را از دمای شدید محافظت می نماید، اما حقیقت این است که این گیاه در فضای باز شرایط استوایی برترین میزان رشد را خواهد داشت. برای دستیابی به بیشترین میزان رشد آن در فضای بسته باید تمام روز در مقابل تابش غیر مستقیم نور خورشید باشند. قرار دادن آن ها در مقابل پنجره جنوبی ایده بسیار خوبی است، زیرا فیکوس آفریقایی در تمام روز تابش نور آفتاب را دریافت می نماید.

فیکوس لیراتا می تواند چند ساعت در صبح مقابل تابش مستقیم نور آفتاب باشد البته به شرطی که به آرامی در این شرایط قرار بگیرد. برای تابش مستقیم نور خورشید در صبح در صورتی که پرده ها را کنار می زنید یا گلدان را در مقابل ایوان قرار می دهید بهتر است پنجره یا قسمتی که رو به شرق است را انتخاب کنید.

نکته: در صورتی که متوجه شدید برگ های این گیاه در حال سوختن و قهوه ای شدن هستند زمان قرار دادن آن در مقابل آفتاب مستقیم را کاهش دهید.

گیاه طبیعی فیکوس آفریقایی مدل P1002

404,000 تومان

مشاهده و خرید

مراقبت از فیکوس آفریقایی

خاک

فیکوس لیراتا به خاکی احتیاج دارد که میانه تا سریع خشک گردد و بعلاوه باید در گلدانی کاشته گردد که زود خشک می گردد، هوا در آن جریان دارد و برای گیاهان خانگی طراحی شده است. این ترکیبات شامل موادی مانند پرلیت برای بهبود تخلیه آب هستند که باعث می گردد هوا آزادانه تر تا ریشه جریان داشته باشد.

فیکوس آفریقایی به خاکی که PH آن بین شش و هفت است احتیاج دارد زیرا نباید خاک خیلی اسیدی باشد که این مساله به مرور زمان پس از تجزیه خاک رخ می دهد. باید PH خاک را با یک ph سنج میزان بگیرید.

آب

زمان های آب دادن به میزان گیاه، میزان گلدان و شرایط محیطی بستگی دارد. توصیه می گردد به جای اینکه طبق زمان بندی به گل خود آب بدهید با انگشت هر چند روز یک بار خاک را آنالیز کنید. باید زمانی به فیکوس آفریقایی آب بدهید که نیمه بالایی خاک گلدان به صورت کامل خشک باشد (2.5 سانتی متر بالایی خاک گل در گلدان را آنالیز کنید).

از بی آب ماندن فیکوس آفریقایی خود نترسید. با دنبال کردن این دستور از مسائل بالقوه با آب دادن بیش از حد که منجر به ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ یا افتادن برگ های نارس می گردد جلوگیری کنید. با وجود اینکه این گیاهان آب و هوای مرطوب را دوست دارند، اما باید از مرطوب کردن آن ها با بطری آب اجتناب کنید زیرا منجر به ایجاد مسائل بالقوه در رابطه با رشد آن ها می گردد.

کود شیمیایی

در فصل های بهار و تابستان باید از کود شیمیایی طبق یک روال منظم برای فیکوس های آفریقایی استفاده کرد. توصیه می گردد از کودی که نیتروژن بیشتری دارد برای تقویت برگ ها و رشد ریشه و بعلاوه از کودی که فسفر و پتاسیم دارد بهره ببرید.

برای جلوگیری از استفاده بیش از میزان از کود شیمیایی دستورالعمل های روی بسته بندی را مطالعه کنید. برای مراقبت بهینه از فیکوس آفریقایی باید به مرور زمان گیاه خود را پیوند زده و جا به جا کنید تا به آن فضای رشد کردن بدهید (حتما از کود شیمیایی به میزان گلدان نو خود بهره ببرید). جا به جایی یک بار در سال ایدئآل است.

انواع فیکوس آفریقایی

فیکوس آفریقایی استاندارد (فیکوس لیراتا) رایج ترین و راحت ترین گونه در دسترس است. اما در صورتی که در پی مدل جمع و جورتری هستید انواع کوچک تر بامبینو که تنها 60 تا 120 سانتی متر ارتفاع دارند را آنالیز کنید. علاوه بر این مدل های چند رنگ متنوع هم مانند واریگاتا با برگ های سبز و کرم هم در دسترس هستند که البته پیدا کردنشان دشوارتر است و اغلب گران تر هستند.

آفت های رایج

فیکوس آفریقایی در معرض چند مشکل آفت داخلی قرار گرفته است. آفت های خانگی اصلی ای که با آن ها روبرو می شوید خستر آرد پوش (حشره ای ریز سفید آپارتمانی) و تارهای عنکبوت است. این آفت ها به گیاه می چسبند و از برگ ها و ریشه آن تغذیه می نمایند و همین مساله منجر به بروز مشکل در رشد گیاه می گردد.

هنگام رخ دادن این اتفاق به علامت های سفید توجه کنید. برترین راهکار این است که گیاه را ایزوله نموده و آفت ها را با اسپری طبیعی یا روغن مخصوص گل و باغبانی پاک کنید. برای گرفتن برترین نتیجه ممکن است احتیاج باشد این فرایند را چند بار انجام دهید.

چگونه گیاه فیکوس آفریقایی را تکثیر کنیم؟

تکثیر فیکوس آفریقایی در بهار و تابستان برترین نتیجه را می دهد. مانند گیاهان جنگلی یا آپارتمانی (بسته به نوع گیاهی که خریده اید و چگونگی هرس کردن آن) فیکوس های لیراتا هم برترین تکثیرشان به صورت برش شاخه ای است. علت این موضوع این است که شاخه نرم سبز تازه رشد نموده بسیار شبیه ریشه است. کارشناسان توصیه می شنمایند از یک هورمون ریشه بهره ببرید که به راحتی در مغازه های گل فروشی در دسترس است.

در ایتدا برگ های نیمه پایینی را حذف نموده و برگ های بالا را به صورت افقی ببرید؛ این کار مانع از رشد گیاه شده و انرژی آن را به سوی رشد ریشه سوق می دهد. با وجود اینکه افراد بسیاری کوشش می نمایند تکثیر را از برگ های جدا انجام دهند، اما این برش ها هیچگاه منجر به رشد یک گیاه کامل نخواهد شد. این در حالی است که میزان کوچکی از بافت ریشه انتهای برگ ریشه هایی را ایجاد می نماید که بتوانند در آب یا خاک زنده بمانند. این روش برای ایجاد یک گیاه نو جواب نمی دهد.

گیاه طبیعی بونسای گلدار کارمونا مدل 6810

2,350,000

تومان

گیاه طبیعی کاکتوس انگشتی کد P.A.027 مجموعه 78 عددی

396,500

293,410

تومان

خرید انواع گیاهان آپارتمانی

مشاهده همه

منبع: Readers Digest

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 بهمن 1401 بروزرسانی: 29 بهمن 1401 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2311

به "راهنمای پرورش و نگهداری از گیاه فیکوس آفریقایی (لیراتا)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای پرورش و نگهداری از گیاه فیکوس آفریقایی (لیراتا)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید