جزئیات ارزشیابی دانش آموزان

به گزارش مجله گرافیک، تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضرورت بازگشت دانش آموزان به مدرسه و چرایی امتحانات حضوری را تشریح کرد.

جزئیات ارزشیابی دانش آموزان

علیرضا کمرئی در پاسخ به ضرورت بازگشت به مدرسه و چرایی امتحانات حضوری، اظهار کرد: با توجه به این که ضرورت داشته است تمام مدارس از اول آذرماه فعالیت های حضوری خود را با رعایت شیوه نامه بهداشتی آغاز نمایند و فرض بر این است که مدارس در ایام امتحانات نیز باز خواهند بود به تبع آن ارزشیابی از دانش آموزان حضوری خواهد بود.

وی اضافه نمود: در واقع ارزشیابی حضوری به مجاز بودن مدرسه به فعالیت حضوری وابسته است و نه به شیوه آموزشی که دانش آموزان در طول سال دریافت نموده اند. از نظر حرفه ای شیوه آموزش ارتباطی با شیوه ارزشیابی نداشته و ندارد البته ممکن است به علت شیوه آموزش و احتمال نارسایی راهبردها، مثلا در آموزش غیر حضوری با تشخیص معلم در درس معینی، ضریب دشواری یا ساده بودن سوالات متفاوت باشد اما در هر حال وقتی مدارس بر اساس مقررات قبل و در زمان امتحانات باز بوده و دانش آموزان نیز مجاز به حضور بوده اند، لازم است ارزشیابی از دانش آموزان نیز به صورت حضوری انجام گردد تا مدرسه و معلمان با اعتماد بیشتری در مورد کیفیت یادگیری دانش آموزان قضاوت نمایند.

معاون آموزش مبه وسیلهه ادامه داد: از نظر ما ارزشیابی با هدف سنجش مقدار یادگیری دانش آموزان و تصمیم گیری در مورد ادامه آموزش و فراهم ساختن فرصت های یادگیری بیشتر به وسیله معلمان انجام می گردد و از این جهت ارزشیابی جزئی جدایی ناپذیر از فرآیند آموزش و یاددهی است.

وی با اشاره به این که به نظر می رسد وابسته کردن روش امتحان به حضوری یا غیر حضوری بودن آموزش ها، به علت نگرانی برخی دانش آموزان از مقدار یادگیری و گاه احساس عدم آمادگی برای یک ارزشیابی قابل اعتماد در شرایط حضوری است، توضیح داد: متأسفانه اگر این باور ادامه پیدا کند و مدارس و خانواده ها در برطرف این نگرانی به دانش آموزان، یاری ننمایند، عدم آمادگی ذهنی و رفتاری این دسته از دانش آموزان در بازگشت به مدرسه و بهره مندی از فرصت های یادگیری پایدار، دانش آموزان را از قرار گرفتن در موقعیت های یادگیری اثربخش تر دور نگه خواهد داشت و این موضوع اکنون و در آینده هیچگاه به سود دانش آموزان کشورمان نخواهد بود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس، تأکید کرد: دانش آموزان باید هر چه سریع تر برای بهره مندی از آموزش های حضوری و یادگیری مؤثرتر به آموزش های حضوری بپیوندند تا معلمان بتوانند با ارزشیابی های تکوینی به یادگیری آنها یاری بیشتری نمایند و در فرصت به جای مانده تا آغاز امتحانات نیم سال تحصیلی1401-1400، معلمان و خانواده ها بخشی از اختلال یادگیری دانش آموزان در 20ماه گذشته را جبران نمایند. در غیر اینصورت انباشتی از اهداف درسی که یادگیری آنها محقق نشده است، یادگیری دانش آموزان را برای همواره متأثر خواهد ساخت و به تبع آن در آینده شاهد شکست تحصیلی و حتی ترک تحصیل بسیاری از دانش آموزان خواهیم بود.

کمرئی با بیان این که متأسفانه هنوز شدت تأثیر سوء این وقفه طولانی و این اختلال بزرگ، بر جامعه و برخی خانواده ها، دانش آموزان و گاه بر بخش هایی از نظام آموزشی آشکار نشده و عمق این شکاف آموزشی عیان نگشته است، گفت: اگر جامعه و خانواده عمق آسیب وارد شده به دانش آموزان را در دوری طولانی مدت از مدارس، درک نمایند؛ با بازگشایی مدارس و تصمیمات اتخاذ شده در مورد آموزش های حضوری، همراهی بیشتری خواهند کرد و حمایت ها برای تسهیل حضور دانش آموزان در مدارس از طرف همگان توسعه می یافت.

وی گفت: نتایج سنجش های ماه گذشته نشان می دهد علی رغم نمرات بالای کسب شده در جریان امتحانات غیر حضوری در دو سال گذشته، مقدار یادگیری بسیاری از دانش آموزان در جریان 20ماه وقفه ای که در فعالیت های حضوری بوجود آمد در همه دروس، به ویژه دروس علوم پایه 50تا 70درصد افت نموده است و این امر با توجه به تأثیر جدی که این دسته از دروس در یادگیری های بعدی دانش آموزان در پایه های بالاتر دارد؛ منظره خوشایندی ارائه نمی دهد و باید عزمی ملی و برنامه ای منسجم در کشور برای بهبود یادگیری دانش آموزان و جبران عقب افتادگی های آنان پدید آید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2143

به "جزئیات ارزشیابی دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات ارزشیابی دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید