بتن خود تراکم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ مزایا و معایب بتن SCC

به گزارش مجله گرافیک، آیا می دانید، کاربرد بتن خود تراکم در کجاست و اصلاً بتن خود متراکم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ صنعت ساختمان سازی صنعتی رو به پیشرفت است و مصرف مصالح ساختمانی به علت فرایند رو به رشد ساخت و ساز در این روزها بسیار بالا رفته است. محققان طی سال ها بر روی بتن کار می نمایند تا بتوانند با ایجاد تغییراتی در اجزای مختلف بتن، خواص این ماده مصرفی ساختمانی را بهبود ببخشند. نتیجه این تحقیقات شد: بتن های توانمند، فوق توانمند، سبک، الیافی و … . یکی از این بتن ها که استفاده از آن به چند دهه پیش باز می شود، بتن خود متراکم یا بتن SCC است که کاربردش این روزها در تمام جهان در حال توسعه است. به همین علت در این مطلب قصد داریم به معرفی و کاربرد بتن خودتراکم در صنعت ساخت و ساز بپردازیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

بتن خود تراکم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ مزایا و معایب بتن SCC

بتن خود تراکم چیست؟

بتن خود تراکم و یا بتن SCC یا (Self-compacting concrete) نوعی از بتن است که به عنوان بتن تازه هم از آن یاد می گردد. این نوع بتن تحت وزن خودش متراکم می گردد و احتیاجی به نیروهای ویبره خارجی برای متراکم شدن ندارد. از بتن SCC، معمولاً در جاهایی استفاده می گردد که استفاده از ویبراتورها برای تقویت و قوام بتن سخت است. بتن خود متراکم وقتی در فضای قالب و بین آرماتورها ریخته می گردد، تحت وزن خودش، بدون این که حبابی بر جای بگذارد، به صورت همگن متراکم می گردد.

بتن SCC سال 1980 در ژاپن توسعه یافت. هدف از توسعه این محصول، کم کردن هزینه های بتن ریزی بود، اما به علت مزایای زیادی که داشت خیلی سریع به صنعت ساخت و ساز کشورهای دیگر هم راه یافت. بتن خود متراکم در ایران هم طی سال های اخیر به صورت گسترده استفاده می گردد.

پیشنهاد ویژه

جاادویه ای سرامیکی 3 تایی

مشاهده قیمت و خرید

ماگ سرامیکی شیمر

مشاهده قیمت و خرید

ماگ سرامیکی بشقاب دار دیما

مشاهده قیمت و خرید

مواد تشکیل دهنده بتن خود تراکم

اجزای تشکیل دهنده بتن خود تراکم مشابه همان بتن معمولی است؛ اما نسبت مصالح در ترکیب تغییر نموده است. مواد لازم برای بتن SCC به توضیح زیر است:

  • سیمان
  • سنگدانه های ریز و درشت
  • آب
  • مواد افزودنی معدنی مانند میکروسیلیس، سرباره و روباره
  • فوق کاهنده آب
  • مواد اصلاح نماینده ویسکوزیته
  • فیلرهایی مانند پودر سنگ گرانیت
  • مواد افزودنی شیمیایی مانند مانند مواد فوق روان نماینده و یا مواد قوام آور

ویژگی های بتن خود متراکم

بتن خود تراکم دارای ویژگی های مثبت بسیاری است. اما مهم ترین ویژگی های آن که باعث کاربرد گسترده این بتن شده است، شامل موارد زیر است:

  • قابلیت پرنمایندگی بالایی دارد. این بتن چون تحت وزن خودش متراکم می گردد، تمام فضای قالب را به خوبی می پوشاند.
  • می تواند از موانعی مانند: مقاطع نازک، قالب و میلگردهایی که فاصله کمی از هم دارند، بگذرند؛ بدون این که از هم جدا شده و یا مسدود شوند.
  • بسیار پایدار بوده و در برابر جدا شدن مقاوم است. این بتن قابلیت باقی ماندن به صورت همگن را در زمان انتقال و انجام بتن ریزی دارد.

تنها به مخلوط بتنی که هر سه ویژگی بالا را داشته باشد، بتن خود تراکم گفته می گردد.

مزایای بتن خود تراکم یا بتن خود متراکم

اندر مزایای بتن خود متراکم می توان موارد زیادی را بر شمرد. مهم ترین مزایای آن به توضیح زیر است:

  • سر و صدای ناشی از عملیات متراکم سازی بتن به صورت چشمگیری کاهش یافته است.
  • اجرای این نوع بتن در مقاطع با تراکم آرماتور بالا، بسیار آسان است و کیفیت ساخت هم بالاست.
  • با استفاده از این نوع بتن، می توان سطوحی صاف و نمایان داشت.
  • با استفاده از بتن خود تراکم، به علت شکل پذیری و روانی بالا، می توان طرح های مختلف معماری را پیاده سازی کرد.
  • چون بتن خود متراکم احتیاج به ویبراتور برای ایجاد تراکم ندارد، در نتیجه احتیاج به نیروی کار ماهر هم ندارد.
  • بتن SCC همگنی بالایی دارد. مسئله کم شدن دوام بتن به علت ناهمگنی اجزای آن، یکی از نگرانی ها در خصوص استفاده از بتن بوده که با این نوع بتن، چون خودش متراکم می گردد و احتیاج به نیروی انسانی برای نظارت بر فرایند متراکم سازی نیست، این نگرانی رفع شده است.
  • سرعت اجرای سازه های بتنی با استفاده از بتن خود تراکم بسیار بالاست که باعث می گردد در زمان کمتری عملیات بتن ریزی انجام گردد و کار سریع تر پیش برود.
  • درست است که بتن خود متراکم از نظر قیمتی هزینه بالاتری دارد، ولی در مجموع به علت این که زمان انجام پروژه را کاهش می دهد و احتیاج به تجهیزات و نیروی انسانی کمتری برای تراکم، تسطیح و نظارت دارد، در کل باعث صرفه جویی مالی می گردد.

معایب بتن خود متراکم

این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که به دلایلی از جمله: هزینه بالاتر مصالح، حساسیت زیاد این بتن در برابر تغییرات در ویژگی های مواد و مصالح، احتیاج به کنترل دقیق بتن در حالت تازه، افزایش هزینه قالب بندی به علت فشار وارد شده بر قالب و احتیاج به مهارت زیاد برای تهیه، کنترل و آزمون مخلوط های بتنی، در هر پروژه ای استفاده از این بتن توصیه نمی گردد. برای استفاده درست و بهره مندی از مزایای این بتن، باید مسائل اجرایی و مالی تجزیه و تحلیل شده و شرایط هر پروژه به دقت آنالیز و در نهایت تصمیم گرفته گردد.

کاربرد بتن خود تراکم

بتن خود تراکم را در هر پروژه ای استفاده نمی نمایند. معمولاً کاربرد بتن خود متراکم در موارد زیر است:

  • ساخت سازه های بتنی معماری- هنری که ظرافت خاصی احتیاج دارد.
  • ساخت پل های با دهانه های بزرگ، تونل های شهری و آبی که به علت مسافت زیاد خط انتقال بتن، اجرای آن ها با بتن معمولی امکان پذیر نیست و حفظ کیفیت و تراکم آن از جمله مسائل اجرایی است.
  • انجام بتن ریزی در سازه های زیرآبی
  • ساخت ساختمان های بلند و برج ها
  • انجام بتن ریزی بلوک های بتنی
  • ساخت ستون های بتن ریزی شده با پمپ
  • انجام بتن ریزی کف ها و سطوح افقی
  • ساخت ستون ها و دیوارهای بلند با میلگردهای متراکم

بیمه ساختمان

بیمه آتش سوزی یکی از بیمه های مهم و مفید در بحث ساخت و ساز ساختمان است. با توجه به هزینه هنگفتی که در زمینه ساخت و ساز و خرید ساختمان انجام می گردد، مسئله بیمه آتش سوزی ساختمان هم پررنگ می گردد. بیمه آتش سوزی، ساختمان را در برابر حوادثی مانند: حریق، انفجار و صاعقه بیمه می کند و در صورتی که خسارتی از بابت این حوادث به ساختمان شما وارد گردد، شرکت بیمه گر این خسارات را طبق قرارداد جبران می کند.

با توجه به کاربرد بتن خود تراکم و مواد و مصالح مختلف ساختمانی، ساختمان های مختلف از استحکام و پایداری متفاوتی برخوردار هستند. بر این اساس، هزینه بیمه آتش سوزی هم برای ساختمان های مختلف، اعم از صنعتی و غیر صنعتی، متفاوت خواهد بود. هر چه استحکام یک ساختمان بالاتر باشد، ریسک پذیری آن پایین تر است و در نتیجه هزینه بیمه آن هم کمتر در نظر گرفته می گردد.

برای این که از هزینه بیمه آتش سوزی ساختمان خود اطلاح پیدا کنید و بتوانید شرکت های بیمه ای مختلف را با هم مقایسه کنید، برترین و آسان ترین راه، استفاده از سامانه بیمه دات کام است. این سامانه، جامع ترین و معتبرترین سامانه بیمه ای آنلاین کشور است که نه تنها با استفاده از آن می توانید هزینه بیمه را استعلام و شرکت ها را با هم مقایسه کنید، بلکه می توانید با خیال آسوده اقدام به خرید بیمه آتش سوزی یا هر نوع بیمه دیگری نمایید.

برای خرید آنلاین بیمه آتش سوزی به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/fire

به طور کلی، کاربرد بتن خود تراکم به علت ویژگی های منحصر به فردی که دارد، در سال های اخیر رو به توسعه است. اما به علت معایبی هم که این بتن دارد، از جمله هزینه مصالح بالاتر و حساسیت های آن، باید پیش از استفاده از آن، تمام آنالیز های فنی و مالی انجام گردد و کاربرد این بتن برای پروژه توجیه مالی و فنی داشته باشد.

منبع: سایت بیمه (https://bimeh.com)

منبع: اتاق
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2174

به "بتن خود تراکم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ مزایا و معایب بتن SCC" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بتن خود تراکم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ مزایا و معایب بتن SCC"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید