اصول سیم کشی ساختمان

به گزارش مجله گرافیک، یکی از مراحل مهم در ساختمان سازی، سیم کشی می باشد که باید با دقت و مهارت بالا انجام گردد تا در آینده مسئله ای ایجاد نگردد. آن چه که در این مطلب از ما به بیان آن خواهیم پرداخت، معرفی اصول اولیه در سیم کشی ساختمان می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

اصول سیم کشی ساختمان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

انواع سیم کشی

برای آشنایی با اصول سیم کشی در ساختمان بهتر است در ابندا با انواع سیم کشی آشنایی داشته باشید. به طور کلی سیم کشی به دو دسته تقسیم بندی می شود:

  • سیم کشی روکار
  • سیم کشی توکار

در ادامه به بیان توضیحات بیش تر در خصوص هریک می پردازیم.

سیم کشی روکار

همان گونه که از نام آن پیداست، در سیم کشی روکار سیم ها از روی دیوار یا از داخل لوله ها عبور می نمایند. در این روش سیم کشی از فرمکاری بر روی سیم ها استفاده می شود. دلیل انجام این کار منظم و تعیین بودن سیم ها می باشد.

سیم کشی توکار

در روش سیم کشی توکار، سیم ها از زیر سیمان و گچ عبور می نمایند. در این روش سیم ها مستقیما از داخل دیوار رد شده یا لوله کشی برق صورت می گیرد.

آموزش سیم کشی ساختمان

بدون شک آموزش سیم کشی ساختمان، نیازمند گذراندن دوره های آموزشی ویژه و تجربه در این زمینه می باشد. اما ما در این جا به بیان نکات ابتدایی که می تواند در انجام این کار به افراد علاقمند یاری کند، می پردازیم. بهتر است در ابتدا با بعضی از ابزارهایی که برای انجام این کار لازم می باشد، آشنا شوید.

از جمله وسایلی که برای انجام این کار لازم می باشد، می توان به دژبور (دریل چکش دار)، موکت بر، تراز، ریسمان رنگی، شیلنگ تراز و غیره اشاره نمود. از دژبور یا دریل چکش دار برای ایجاد شیار و جای گذاری لوله ها استفاده می شود. موکت بر به منظور بریدن لوله های خرطومی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از تراز به منظور همسطح کردن فیوز و قوطی های کلید و پریز و المان های دیگر صورت می گیرد. از ریسمان های رنگی نیز به منظور جداسازی سیم های مرتبط با هر کلید و پریز استفاده می شود. استفاده از شیلنگ تراز، باعث می شود اندازه کلید و پریزها از کف تعیین شود.

نکته مهمی که در ابتدای آموزش سیم کشی باید آموخت، آگاهی از مراحل انجام این کار می باشد. به طور خلاصه این مراحل شامل موارد زیر می باشد.

  • آن چه که در ابتدا باید تعیین شود، فاصله قرارگیری پریزها از کف می باشد. که این کار توسط شیلنگ تراز انجام می شود. این اندازه به طور معمول 60 سانتی متر از کف می باشد. البته باید توجه داشت این اندازه می تواند طبق نقشه، سلیقه کارفرما و یا به طور سلیقه ای تعیین شود.
  • پس از تعیین کردن فاصله، یکی دیگر از کارهایی که باید انجام شود، شیارزنی می باشد. بهتر است انجام این کار توسط دو نفر انجام شود.
  • یکی دیگر از مراحلی که در انجام این کار صورت می گیرد، تعیین کردن و کنده کاری محل کلید و پریز و قوطی ها می باشد. باید توجه داشت که فاصله بین قوطی ها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
  • پس از تعیین کردن محل قوطی ها، باید توسط گچ محکم شوند.
  • پس از محکم کردن قوطی ها، لوله گذاری برای رد کردن سیم ها صورت می پذیرد. باید توجه داشت، لوله گذاری برای سیم کشی برق ساختمان باید از کف و برای ارتباط تلفن و برق صورت گیرد. انجام این کار در تمامی قسمت ها به جز آشپزخانه صورت می گیرد.
  • برای رد کردن سیم ها از داخل لوله ها، می توان از فنر استفاده کرد. به طور کلی سه سیم در سیم کشی ساختمان استفاده می شود که یکی از آن ها سیم ارت می باشد.
  • پس از عبور سیم ها از داخل لوله ها باید هر یک از سیم های مربوط به روشنایی و تلفن در داخل جعبه فیوز تقسیم بندی شوند. باید توجه داشت که برای المان هایی هم چون ماشین لباسشویی که پر مصرف می باشند، از یک پریز تغذیه جداگانه استفاده شود.
  • در مرحله آخر هم نوبت به نصب کلید و پریز می رسد.

نکات مهم در سیم کشی ساختمان

رعایت نکاتی در سیم کشی ساختمان حائز اهمیت می باشد که در این جا به بیان مهم ترین آن ها می پردازیم:

  • توجه داشته باشید که از شلوغ کردن و استفاده بیش از اندازه قوطی ها جلوگیری کنید.
  • از قرار دادن سیم برق و تلفن در یک لوله خودداری نمایید.
  • در اندازه گیری فاصله ها دقت داشته باشید تا کار نهایی ظاهر مناسبی داشته باشد.
  • باید توجه داشت، از کلید و پریزهای ضد آب در حمام استفاده شود.
  • در طول انجام کار از استفاده لوله های شکسته خودداری نمایید.
  • در انجام عملیات سیم کشی ساختمان، توجه داشته باشید رنگ کلیدها اشتباهی نصب نشود.
  • رعایت اصول انجام کار در طول مراحل سیم کشی نیز از نکاتی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.
منبع: ساختمانچی
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 649

به "اصول سیم کشی ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول سیم کشی ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید