از هر 10 زن یک نفر به سرطان پستان مبتلا می گردد

به گزارش مجله گرافیک، تهران (پانا) - عضو هیات مدیره انکولوژی زنان با اشاره به اهمیت تشخیص به موقع سرطان پستان در زنان جهت درمان موفقیت آمیز این بیماری گفت از هر 10 زن یک نفر در طول زندگی خود مبتلا به سرطان پستان می گردد.

از هر 10 زن یک نفر به سرطان پستان مبتلا می گردد

به گزارش انجمن انکولوژی ایران، حمیدرضا دهقان منشادی، عضو هیات مدیره انکولوژی زنان درباره سرطان پستان در زنان گفت: سرطان پستان در زنان جزو شایع ترین سرطان ها در این قشر از جامعه محسوب می گردد و بعد از سرطان ریه در هر دو جنس زن و مرد، سرطان پستان دومین سرطان شایع در زنان محسوب می گردد.

وی اضافه نمود: از هر 10 زن احتمالاً یکی در طول زندگی خود گرفتار سرطان پستان می گردد این در حالی است که افزایش آگاهی زنان در خصوص این بیماری در پیشگیری و درمان به موقع آن بسیار حائز اهمیت است.

این متخصص رادیوانکولوژی با اشاره به اینکه زنان باید از 20 سالگی هر ماه یکبار پستان های خود را به صورت کامل مورد ارزیابی قرار دهند و در صورت مشاهده توده مشکوک و غیرعادی بلافاصله به پزشک مراجعه نمایند، گفت: بعلاوه همه زنان بعد از 40 سالگی باید حداقل یک بار در سال ماموگرافی پایه انجام دهند و این موضوع هر سه سال یک بار تکرار گردد و اگر موارد مشکوک وجود داشت همزمان سونوگرافی و ماموگرافی با یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.

دهقان با تاکید بر اینکه افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان پستان دارند باید نسبت به این بیماری در خود بیشتر حساس باشند و غربالگری ها را به موقع انجام دهند، گفت: با روش های نوین درمانی، 90 درصد بیمارانی که بیماری سرطان پستان آنها در مراحل اولیه تشخیص داده گردد درمان آنها با موفقیت انجام می گیرد و احتمال عود یا بازگشت بیماری بسیار پایین است .

وی گفت: زنانی که نتیجه غربالگری و آزمایشات مربوط به سرطان پستان در آنها مثبت بود به وسیله گروه تشخیصی مورد ارزیابی قرار می گیرند که آیا احتیاج به شیمی درمانی و یا در مرحله نخست احتیاج به جراحی دارند و در صورت احتیاج از چه زمانی باید پرتو درمانی برای بیمار انجام گیرد. بعلاوه 85 درصد بیماران احتیاج به داروهای هورمونی تا سال های پس از درمان بیماری خود دارند و باید به صورت کامل سلامت جسمی بیمار مورد ارزیابی دوره ای قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه هیچ سرطانی نیست که بتوانیم بعد از درمان از روشی استفاده کنیم که بیماری اصلا عود نکند، گفت: البته با پیگیری به موقع بیماری و رصد شرایط جسمانی بیمار می توان از عود بیماری جلوگیری کرد و سرطان را کاملاً به کنترل درآورد ولی این نکته حائز اهمیت است که باید حتماً شرایط بیمار مورد ارزیابی به وسیله پزشک قرار گیرد و آزمایشات، ماموگرافی و سایر موارد به صورت مرتب تکرار گردد بعلاوه شرایط استخوانی بیمار مورد ارزیابی قرار گیرد.

دهقان منشادی به مسئله تغذیه در شیمی درمانی بیماران مبتلا به سرطان پستان اشاره نمود و گفت: ضعف و بیحالی از عوارض ناشی از شیمی درمانی است بنابراین تغذیه بیماران در دوره شیمی درمانی بسیار مهم بوده و افراد باید پروتئین مورد احتیاج و ویتامین های لازم را دریافت نمایند البته توصیه می گردد که به شدت از مصرف خودسرانه ویتامین در بیماران مبتلا به سرطان به ویژه کسانی که تحت شیمی درمانی هستند جلوگیری گردد و حتما این موضوع با مشورت پزشک صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2005

به "از هر 10 زن یک نفر به سرطان پستان مبتلا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از هر 10 زن یک نفر به سرطان پستان مبتلا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید