اثرات مخرب نوشابه و قهوه بر سلامت دندان ها

به گزارش مجله گرافیک، مدیر گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بعضی از خوراکی ها اثر مخربی بروی دندان ها دارند و بهتر است که از مصرف آن ها اجتناب گردد.

اثرات مخرب نوشابه و قهوه بر سلامت دندان ها

دکتر یاهوئیان اظهار کرد: نوشابه ها از این مواد غذایی هستند که مضرات آن برای همه محرز است، همه ما می دانیم که نوشابه برای بسیاری از جنبه های سلامت و بهداشت دهان مضر بوده و استثنا نیست و تعداد زیادی از مطالعات، ارتباط بین مصرف نوشابه و حفره سازی را نشان داده اند.

وی با بیان اینکه قهوه نیز عوارضی برای دندان ها دارد، اضافه نمود: لکه های قهوه یکی از بدترین ها برای دندان های شما هستند، زیرا بسیار مقاوم اند. علاوه بر این، قهوه هم دهان شما را خشک و هم دندان ها را چسبنده می نماید.

وی ادامه داد: اگر به قهوه شکر اضافه کنید بدتر می گردد، زیرا دندان های شما از قهوه بدون شکر کمی کمتر آسیب می بیند.

یاهوئیان با اشاره به اینکه قهوه نوشیدنی اسیدی است که مینای دندان را می پوساند، گفت: برای به حداقل رساندن آسیب دندان به وسیله قهوه بعد از مصرف آن میزان زیادی آب نوشیده و از مواد اضافه نمودنی مانند شکر اجتناب گردد.

وی به تاثیر آبمیوه روی دندان نیز اشاره و بیان نمود: اگرچه آبمیوه به میزان قهوه، چای و نوشابه مضر نیست، اما بد نیست بدانید که بسیاری از آب میوه ها بسیار اسیدی هستند و با افزایش خطر حفره سازی دندانی ارتباط دارند. البته، آبمیوه های کاملا طبیعی دارای خواصی نیز هستند، پس فقط از طبیعت اسیدی آن ها مطلع باشید و حداقل بعد از نوشیدن با آب دهان خود را بشویید.

وی ادامه داد: آبنبات چسبنده برای دندان ها مضر است، محتوای قند بالای آن ها همراه با طبیعت چسبنده، آن ها را کابوسی برای دندان های شما و میان وعده های مورد علاقه باکتری های دهان می سازد.

وی تاکید نمود: تنها چیزی که در خصوص آبنبات ها وجود دارد، این است که لای دندان ها گیر می نماید، همان تکه کوچک قطعه ای از دندان را خراب می نماید. اگر شما آبنبات های سخت بخورید، همواره خطر آن مینای دندان را تهدید می نماید و در موارد شدید، دندان را از بین می برید.

یاهوئیان از میوه های خشک نیز به عنوان مخرب دندان ها نام برد و اضافه نمود: بسیاری از مردم میوه های خشک را که یک انتخاب میان وعده سالم هستند، انتخاب می نمایند و قطعا بعضی از مزایا در این انتخاب وجود دارد، اما مشکل اصلی این است که بیشتر میوه های خشک بسیار چسبناک و با قند بالا هستند. آن ها با دُزهای زیاد، قندهای طبیعی و فیبرهای سلولزی غیر محلول همراهند که باعث می گردد به عنوان آبنبات های گیاهی مشکل ساز شوند، برترین جایگزین این است که به جای میوه خشک، میوه های تازه میل گردد.

منبع: ایسنا

منبع: فرادید
انتشار: 23 اسفند 1401 بروزرسانی: 23 اسفند 1401 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2320

به "اثرات مخرب نوشابه و قهوه بر سلامت دندان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات مخرب نوشابه و قهوه بر سلامت دندان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید