آلیاژی که با دما تغییر رنگ می دهد!

به گزارش مجله گرافیک، با الهام از آفتاب پرست، آلیاژی ساخته شده که با تغییر دما، تغییر رنگ می دهد. در این آلیاژ از نانوساختار ها و فلزات سیال استفاده شده است.

آلیاژی که با دما تغییر رنگ می دهد!

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، مهندسان با الهام از آفتاب پرست که در برابر تغییر رنگ محیط پاسخ می دهد، روشی ارائه کردند که در آن فلز مایع و احتمالا فلزات جامد، بتوانند در پاسخ به گرما، ساختار سطحی خود را تغییر دهند.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی آیووا در مقاله ای نشان دادند که چگونه ذرات بسیار کوچک از آلیاژ فلزی در اثر گرمادهی می توانند سطح خود را با استفاده از نانوسیم یا کره تغییر دهند.

مارتین تو از محققان این پروژه می گوید: شما با کنترل گرما می توانید الگوی سطح را کنترل کنید. این فناوری می تواند الهام بخش طراحی سیستم های آلیاژی هوشمند باشد که در آن ها عوامل محیطی نظیر دما می تواند روی ساختار ترکیب شیمیایی اثر گذارد و این کار برای کاربرد های مختلفی نظیر حسگری یا کاتالیست مورداستفاده قرار گیرد.

این گروه تحقیقاتی برای انجام این پروژه با آلیاژ فلزی از جنس گالیم ایندیم قلع کار خود را آغاز کرد. این آلیاژ روی سطح یک زیرلایه صاف تثبیت می شود. زمانی که ذرات گرمادهی می شوند، ضخامت سطح و سفتی آن تغییر کرده و صلب می شوند. در نهایت سطح شکسته می شود و به این ترتیب فلز مایع درون آن به سطح می رسد. گالیم که واکنش پذیرترین است ابتدا می شکند. گرمای بیشتری توسط گالیم به سطح می رسد و این کار موجب منور شدن قلع می شود.

این حرکت از زیرلایه به سطح موجب می شود که ذرات فلز مایع به صورت مستمر تغییر کنند و ترکیب شیمیایی عوض شود. این ذرات به سطح معینی از دما پاسخ داده و هر عنصر با یک دمای خاصی رهاسازی می شود. در نتیجه می توان گفت که این آلیاژ رفتاری شبیه به آفتاب پرست داشته با این تفاوت که آفتاب پرست به تغییر نور پاسخ می دهد، اما در اینجا به تغییرات دما پاسخ داده می شود و تغیر رنگ اتفاق می افتد.

با این فناوری محققان می توانند پاسخ دقیق فلزات را پیش بینی و برنامه ریزی کنند و از آن برای فعالیت هایی نظیر کاتالیزور استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 834

به "آلیاژی که با دما تغییر رنگ می دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلیاژی که با دما تغییر رنگ می دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید