آبدانان در مسیر رشد و بالندگی، لزوم استفاده از عقبه سد کرخه

به گزارش مجله گرافیک، به گزارش خبرنگاران، شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام یکی از مناطق محروم و پر ظرفیت استان است که نیازمند توجه برای توسعه است.

آبدانان در مسیر رشد و بالندگی، لزوم استفاده از عقبه سد کرخه

این شهرستان به دلیل قرار دریافت در بین کوه های استان در بن بست جغرافیایی قرار گرفته ولی موقعیت این شهرستان به لحاظ نزدیک بودن به عقبه سد کرخه و استان خوزستان می تواند برای توسعه این شهرستان کمک حال باشد.

لزوم استفاده از عقبه سد کرخه برای آبی کردم اراضی شهرستان

عباس پیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در این شهرستان سالانه 75 هزار تن انواع محصولات باغی، کشاورزی، دامی و...به ارزش 100 میلیارد تومان فراوری می گردد.

وی گفت: ظرفیت مهم این شهرستان وجود 60 کیلومتر از عقبه سد کرخه در این شهرستان است که باید از آن برای توسعه فعالیت کشاورزی شهرستان استفاده گردد.

پیری با اشاره به اینکه اغلب زمین های کشاورزی شهرستان دیم هستند، گفت: با استفاده از ظرفیت عقبه سد کرخه می توان بیشتر اراضی کشاورزی منطقه را آبی کرد و برای یک هزار و 100 نفر شغل ایجاد کرد.

رئیس جهاد کشاورزی آبدانان با بیان اینکه از 40 هزار هکتار اراضی تحت کشت در آبدانان حدود 30 هزار هکتار آن بصورت دیم است، توضیح داد: با استفاده از عقبه این سد می توان در حدود 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان قابلیت آبی شدن خواهند داشت.

ظرفیت گردشگری عقبه سد کرخه

مجید اولاد مدیر میراث فرهنگی شهرستان آبدانان نیز در مصاحبه با خبرنگار گفت: عقبه سد کرخه یکی از فرصت های بی نظیر برای فعالیت های گردشگری است.

وی گفت: اگر سرمایه گذاری حاضر باشد در این منطقه طرح گردشگری اجرایی کند، میراث فرهنگی آبدانان ضمن حمایت های مادی و معنوی، راه های دسترسی به این منطقه را نیز هموار خواهد نمود.

وی اضافه کرد: شهرستان آبدانان با داشتن 69 اثر تاریخی و طبیعی ثبت گردیده در فهرست آثار ملی یکی از مناطق مهم گردشگری استان است و کوشش برای توسعه زیرساخت های گردشگری شهرستان در حال اجرا است.

وی توضیح داد: هم اکنون پروژه های زیرساختی در دریاچه دوقلوی سیاه گاو آبدانان در حال اجراست.

20 طرح در هفته دولت در آبدانان به بهره برداری می رسد

سیروس مرادحاصلی فرماندار شهرستان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: طی ایام هفته دولت 20 طرح در این شهرستان افتتاح و کلنگ زنی می گردد.

وی بیان داشت: برای اجرای این طرح ها بیش از 15 میلیارد تومان هزینه می گردد.

فرماندار آبدانان اضافه کرد: این طرح ها شامل سالن ورزشی بانوان شهر آبدانان، ساختمان اداری اداره تربیت بدنی، طرح ابرسانی مجتمع کوشک، سه باب فضای آموزشی در شهر مورموری و روستاهای سراب نقل و تپه حمام، افتتاح منزل مسکونی مددجویان، افتتاح ساختمان آتش نشانی شهر سرابباغ و...است.

وی گفت: تا سرانجام امسال 240 میلیارد ریال برای اتمام پروژه های عمرانی و اقتصادی و برطرف موانع توسعه در شهرستان هزینه می گردد.

مرادحاصلی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری، آبزی پروری و کشاورزی در عقبه سد کرخه در آبدانان نیازمند تخصیص و اجازه برداشت آب از سوی وزارت نیرو است، گفت: می توان با اجرای این طرح برای بیش از یک هزار و 100 خانوار بخش کلات مورموری در حوزه کشاورزی و گردشگری اشتغالزایی می گردد.

شهرستان آبدانان در بین رشته کوه های دینارکوه و کبیرکوه یکی از زیباترین شهرستان های استان ایلام است که هر سال گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 19

به "آبدانان در مسیر رشد و بالندگی، لزوم استفاده از عقبه سد کرخه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبدانان در مسیر رشد و بالندگی، لزوم استفاده از عقبه سد کرخه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید