روستای دیل؛روستایی تاریخی در گچساران، عکس

به گزارش مجله گرافیک، روستای دیل از توابع بخش مرکزی شهرستان گچساران است که با مختصات جغرافیایی 50 درجه و 46 دقیقه طول شرقی و 30 درجه و 33 دقیقه عرض شمالی ، در 27 کیلومتری شمال غربی دو گنبدان و 184 کیلومتری یاسوج قرار گرفته است .

روستای دیل؛روستایی تاریخی در گچساران، عکس

این روستا از جنوب به کوه کاردی و از شمال شرقی به کوه ولی گنج محدود می شود . ارتفاع روستای دیل از سطح دریا 850 متر است و آب و هوای آن در فصل بهار مطبوع و دلپذیر ، در تابستان گرم و خشک و در زمستان بارانی و معتدل می باشد .

این روستا دارای هفت محله به نامهای میانکوه - رادک - اسلام اباد - ده عظیم - تکیه - ده برج وده بی بی کریمه است .

که آستانه مقدس امامزاده بی بی کریمه - امامزاده علی واقع در بخش چرزو - امامزاده بی بی رشیده - بی بی کیهانه - امامزاده میرحمزه - وقدمگاه امام رضا (ع) امام زاده ابراهیم(ع) معروف به آقای شهدا وامامزادگان دیگری نیزدر این روستا واقع شده است که وجود این امامزادگان لطف وصفایی خاص به این روستا بخشیده است .

روستای دیل عظیمترین روستای در میان دهستان بویراحمد گرمسیری با بیش از 4000 نفر جمعیت می باشد. مردم روستای دیل به زبان فارسی و با لهجه محلی شیرین دیلی صحبت می نمایند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. روستای دیل همجوار روستاهای آرو ، مارین و آبریگون بوده و از طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای خیره نماینده ای بهره مند است.

روستای دیل از لحاظ بافت اجتماعـی از سه طایفـه عظیم به نام جلالی - محمد باقـری و طایـفه مشایـخ تشکیل شده است . شغـل بیشتر مردم این روستـا کشاورزی می باشد و دارای محصولاتی چون لیمـوشیرین- لیمـوترش - انار- انگـور - انجیـر- زرد آلو و…. می باشد .

از آثار تاریخی این روستا می توان اشاره نمود به آثاری چون گنبدان گبر در چرزو - تنگ آسیاب - تکیه - قلعه برج - ده عظیم و قلعه شاه بهمن ، که از بین این آثار قلعه بهـمن وگنبدان گبر قدمت بسیار زیادی دارد که قدمت گنبدان گبر و قلعه شاه بهمن به دوره ساسانیان در عصر رستم وسهراب بر می شود .

لازم به ذکر است، شهرستان گرمسیری گچساران با بیش از 124 هزار نفر جمعیت شهری و روستایی در 155 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1591

به "روستای دیل؛روستایی تاریخی در گچساران، عکس" امتیاز دهید

1 کاربر به "روستای دیل؛روستایی تاریخی در گچساران، عکس" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای دیل؛روستایی تاریخی در گچساران، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید