پرداخت بدهی های بیمه سلامت به داروخانه ها، خدشه ای به خدمات وارد نمی گردد

به گزارش مجله گرافیک، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه منابع سازمان بیمه سلامت نسبت به مصارف آن تأخیر دارد، گفت: هرگز قرار نیست به خدمت خدشه وارد کنیم.

پرداخت بدهی های بیمه سلامت به داروخانه ها، خدشه ای به خدمات وارد نمی گردد

به گزارش خبرنگاران، طاهر موهبتی در اجلاس سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت ایران که امروز در بیمارستان قائم(عج) مشهد برگزار گردید، با بیان این که 85 بیمه شدگان کشور از بیمه رایگان استفاده می نمایند، اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت، 11 میلیون نفر از جمعیت کشور را بیمه رایگان نموده است.

وی ادامه داد: منابع سازمان بیمه سلامت در سال های 1390 تا 1395 نسبت به هزینه های سازمان 16درصد تأخیر داشته است. بدین معنا که مصارف ما از درآمدمان پیشی گرفته است. یکی از بدترین شرایط بیمه سلامت در زمینه بیمه سلامت ایرانیان است. در واقع 4 میلیون و 396 هزار نفر به علل گوناگون همچون رایگان شدن بیمه ایرانیان از صندوق جدا گردیده بودند.

موهبتی توضیح داد: این درحالی است که بیمه ایرانیان دارای 27 درصد منابع بودند و در مصارف 50 درصد هزینه داشت. در این راستا هر ساله منابع سازمان بیمه سلامت نسبت به مصارف آن تأخیر دارد.

وی با بیان این که بیمه سلامت 4هزار و 400 میلیارد تومان در سال 1395 زیان انباشته داشت، اعلام نمود: سئوال این جاست که از سال 1374 که سازمان بیمه سلامت ایجاد گردیده تا به امروز چه اتفاقی افتاده که هیچ مدیری نمی تواند به درستی سازمان بیمه سلامت را مدیریت کند؟ آیا می توان گفت همه مدیران ناتوان بوده اند؟

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به این که نخستین نکته در این راستا عدم رشد متوازن است، بیان نمود: در واقع منابع ما با مصارف یکی نیست، نمی گردد که سرمایه و ثروت ما یک چهارم برخی از کشورها باشد، اما عملکرد ما در حوزه سلامت همانند دیگر کشورها باشد که این کار امکان پذیر نیست.

وی اضافه نمود: هنگامی که مجلس شورای اسلامی مصوبه ای را تصویب و ارجاع می نماید در حالی که منابع مورد نظر را در نظر نگرفته باشد، مدیر نمی تواند به درستی شرایط را مدیریت کند. نمونه این شرایط، مصوبه خدمات دهی به بیماران خاص است که منابع مورد نظر برای آن در نظر گرفته نگردیده است.

موهبتی توضیح داد: یکی از کم لطفی هایی که می گردد این است که وجود برخی مسائل حوزه سلامت در کشور را به طرح تحول نظام سلامت نسبت دهند، طرحی که موجب خوشنودی مردم گردیده است. در اواخر دولت قبل که موضوع تحریم ها جدی شد، منابع مالی وجود داشت، اما دارو وجود نداشت. در مراکز بهداشتی و درمانی پزشک حضور نداشت و در مناطق محروم نیز پزشک متخصص نبود.

وی با تأکید بر این که طرح تحول نظام سلامت، یاری بزرگی به مناطق محروم کرد، گفت: یکی از مسائل ما این است که در ابتدای امر قرار بود 5 میلیون نفر تحت پوشش بیمه باشند در حالی که 11 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. این درحالی است که حتی برای 5 میلیون نفر از خزانه هزینه در نظر گرفته نگردیده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به کسری های این سازمان، بیان نمود: بر اساس آنالیز های انجام گردیده برای یک خانواده سه نفره که 100 هزار تومان بودجه به ما ارائه می گردد، 132 هزار تومان هزینه می کنیم و زمانی که این میزان کسری را ضربدر خانوارها کنیم سالانه 150 میلیارد تومان کسری داریم.

وی در رابطه با وضعیت سازمان در زمان انتقال به وزارت بهداشت، اعلام نمود: بر اساس آنالیز های قانونی به دلیل انباشت زیان هایی که داشتیم باید سازمان بیمه سلامت منحل می شد. در واقع 516 برابر زیان انباشته داشتیم.

موهبتی یادآور شد: در هنگام تحویل سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت سازمان در زمینه بدهی در دانشگاه ها 14 ماه بوده است این درحالی است که امروز معوقات ما به 3 ماه رسیده است. هم چنین از اول فروردین 1397 در زمینه پرداخت بدهی ها به روز گردیده ایم و هر ماه 70 درصد هزینه های بیمارستان ها را پرداخت می کنیم.

وی ادامه داد: در گذشته سازمان بیمه سلامت 11 ماه به داروخانه ها بدهی داشته است در حالی که امروز پرداختی های سازمان به روز گردیده که اقدامی ارزشمند است.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: برابر گزارش رسمی هیئت مدیره در سال 96، باید 10 هزار و 800 میلیارد تومان انباشت زیان داشته باشیم که خوشبختانه امروز این زیان وجود ندارد. امروز جمعیت بیمه شدگان جدید ما به 390 هزار نفر رسیده است.

وی بیان نمود: برخی از افراد کوشش دارند مجموعه گیرنده خدمت را به مجموعه دارنده خدمت بدبین نمایند. اگر امنیت ذهنی مردم گرفته گردد بر روند درمان آن ها تأثیر می گذارد. ما هرگز قرار نیست به خدمت خدشه وارد کنیم و محرومان را ارجاع دهیم. در این راستا دانشگاه های علوم پزشکی یاریگر ما بودند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 34

به "پرداخت بدهی های بیمه سلامت به داروخانه ها، خدشه ای به خدمات وارد نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت بدهی های بیمه سلامت به داروخانه ها، خدشه ای به خدمات وارد نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید