عکاسان خبری؛ سوژه فراموش گردیده دنیا رسانه

به گزارش مجله گرافیک، کنار دیوار ایستاد، رد گلوله ها روی دیوار مانده بود، سرباز نظامی آمریکایی دستش را گذاشته بود روی ماشه و آماده شلیک بود، بوی دود و لاستیک سوخته از دوردست ها می آمد، لنز دوربین اش را تمیز کرد، صدای ناله کسی از دورترها توجهش را جلب کرد، از جنگ بدش می آمد، از کشته شدن آدم ها، از اینکه دست به دوربین اش می برد و چهره زشت جنگ را به تصویر می کشید.

عکاسان خبری؛ سوژه فراموش گردیده دنیا رسانه

به گزارش خبرنگاران، با همین دوربین تصویر زنی را گرفته بود که نوزاد چند ماهه اش را دفن می کرد. ناخن های زن خاک را پس می زدند و او عکس می گرفت تا با هر بار پس رفتن لایه های خاک، تصویر زشت جنگ بیشتر آشکار گردد. خواسته بود دوربین را کنار بگذارد و برود به یاری دست های لرزان زن، اما ماشه را کشیده بود و با اسلحه اش پشت سر هم عکس گرفته بود.

این بار هم دست به ماشه برد. کودکی از دور آغاز کرد به دویدن. سرباز تفنگش را بغل نموده بود و زل زده بود به پسرک که داشت وسط خیابان می دوید. چیک چیک. باید حقایق را به همه نشان می داد.

روز جهانی عکاسی با همه موافقت ها و مخالفت هایش در مورد این روز به انتها رسیده است و سال جاری نیز سیل تبریک ها و رویدادها به مناسبت این روز با شور و حرارت خاصی انجام شد و حالا زمان آن رسیده است تا عکاس با آن دوربین همیشه همراهش به باد فراموشی سپرده گردد و روز از نو و روزی از نو.

در این میان عکاسان خبری، قشر همیشه مغفول مانده جامعه عکاسی هستند. قشری که با وجود تمام مسائل خود اعم از نداشتن امنیت شغلی، نداشتن بیمه، عدم حمایت، همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند و از کوشش خود در جهت روشن سازی فضای جامعه بازنمی ایستند؛ چرا که گاهی یک تصویر از هزار کلمه گویاتر است.

شات اول: عبدالرضا ولایی

رضا ولایی می گوید: عکاسی خبری در کنار مستند اجتماعی قرار گرفته است و می توان بی هیچ اغماضی اذعان داشت که تاثیرگذاری که عکس دارد، در هیچ هنر دیگری نیست.

وی ادامه می دهد: عکاسان خبری از وضعیت حمایتی مناسبی در استان برخوردار نیستند و به هیچ عنوان از آن ها حمایت نمی گردد، بیمه ای برای این قشر در نظر گرفته نمی گردد کما آنکه برای خیلی از خبرنگاران این شرایط وجود دارد.

این عکاس اظهار می نماید: در خصوص اتفاقاتی که ممکن است یک عکاس خبری را درگیر کند هیچ حمایتی وجود ندارد و با توجه به اینکه عکاسان به واسطه تعداد محدودتر آن ها در جلسات خبری بیشتر از خبرنگاران به چشم می آیند، در صورتی که مورد غرض ورزی و یا کینه ای قرار بگیرند هیچ کس در قبال آن ها مسئولیت نمی پذیرد و اگر براب دوربین آن ها که اغلب به صورت شخصی تهیه می گردد، مسئله ای پیش بیاید، به هیچ وجه رسانه ای که برای آن کار می نمایند، قبول نمی نمایند که حمایتی در این زمینه داشته باشند.

ولایی می افزاید: عکاس خبری بودن متفاوت از عکاس هنری بودن است؛ چراکه عکاس های خبری اجازه ویرایش عکس خود را ندارند و نمی توانند بخشی از عکس خود را انتخاب و بقیه را حذف نمایند؛ چراکه هویت اصلی عکس را از بین می بریم و از همین رو است که وظیفه داریم واقعیت ها را به نمایش بگذاریم.

این هنرمند عکاس خاطرنشان می نماید: متاسفانه در شهرستان ها مراکز خوبی برای آموزش عکاسی وجود ندارد و یا این مراکز محدود و کم است و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی این موضوع است، هیچ کاری در این زمینه نمی نماید.

وی با اشاره به اینکه وضعیت جالبی در زمینه آموزش عکاسی در استان وجود ندارد، می گوید: شرایط نابسامان در این زمینه موجب گردیده است تا عکاسان خبری از این کار کناره بگیرند و به سمت فعالیت های دیگر حرکت نمایند.

ولایی خاطرنشان می نماید: وضعیت عکاسی در خانم ها وخیم تر از وضعیت آقایان است و امیدواریم که نهادهایی در جهت بهبود وضعیت عکاسان خبری خانم نیز اقدام کند.

شات دوم: نیما بیگدلی

نیما بیگدلی می گوید: مسائل جامعه عکاسان خبری بسیار است و تنها نمی توان در یک مشکل آن را خلاصه کرد؛ چراکه عکاسان خبری از امتیاز بیمه نظیر خبرنگاران محروم هستند، این در حالی است که شرایط کاری آن ها با خطر عجین است.

این عکاس خبری می افزاید: گرانی تجهیزات عکاسی از دیگر مسائل این قشر است، در صورتی که هیچ رسانه ای دوربین عکاسی را در اختیار عکاسان خود نمی گذارد و در صورت بروز رخدادی که موجب خراب شدن دوربین عکاسی گردد، هیچ یاری و حمایتی نیز انجام نمی دهد، ضمن اینکه درآمد و دستمزد عکاسان خبری نیز به شدت پایین است.

وی خاطرنشان می نماید: متاسفانه جامعه رسانه ای ما با یک مشکل فرهنگی روبه رو است و آن هم عدم توجه به حق معنوی عکاسان نسبت به عکسی که گرفته گردیده است و رسانه ها به مالکیت معنوی عکس هیچ توجهی نشان نمی دهند و بدون اجازه عکاس آن را بدون پرداخت حق چاپ در نشریات خود استفاده می نمایند.

بیگدلی با اشاره به اینکه اخبار با قلم خبرنگار مستند و با دوربین عکاس خبری مستندتر می گردد، می افزاید: نبود قانون حق انتشار و پاک کردن لوگوها از روی عکس خبرگزاری برای استفاده در سایت و یا سایر رسانه ها، از دیگر مسائل در این زمینه است، در حالی که این کار در کشورهای دیگر جرم محسوب می گردد و جریمه دارد ولی در ایران تبدیل به یک عادت گردیده است .

وی می افزاید: آموزش عکاسی در زنجان با مشکل روبه رو است و نهاد خاصی وجود ندارد که بر روی مراکز آموزشی نظارت کند و همین امر موجب گردیده است که افرادی که صلاحیت آموزش عکاسی را ندارند دست به آموزش زنند و از این مسیر منفعت مالی به دست بیاورند، در حالی که چهره هنر عکاسی را خدشه دار می نمایند.

شات سوم: محمد آهنگری

محمد آهنگری می گوید: متاسفانه در جامعه امروز معنای عکاس به معنای واقعی از بین رفته است؛ چراکه عده ای با گذاشتن عکس در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام و داشتن فالورهای زیاد، توهم عکاس بودن را پیدا می نمایند و متاسفانه با آنالیز دقیق عکس های آن ها متوجه خواهیم شد که درک هنری درست از عکس ندارند.

وی با اشاره به اینکه متاسفان فضای عکاسی را افرادی پر نموده اند که به معنای واقعی عکاس نیستند، اظهار می نماید: انجمن عکاسی استان در اشغال آتلیه داران است و زنجان انجمن عکاسان حرفه ای ندارد.

این عکاس می افزاید: مشکل نبودن گالری برای برپایی نمایشگاه های عکاسی، از دیگر مسائلی است که گریبان شهرستان ها به خصوص شهرستان ابهر را گرفته است و خیلی از هنرمندان عکاس ابهری به دلیل نبود گالری نمی توانند نمایشگاه عکس خوبی داشته باشند.

آهنگری با اشاره به وجود تحریم ها و نیز وجود نوسانات ارزی، خاطرنشان می نماید: متاسفانه با وجود تحریم ها و نوسانات ارزی، هزینه برگزاری یک نمایشگاه در شرایط حاضر تا 2.5 برابر افزایش یافته است. تجهیزات عکاسی و کاغذ چاپ عکس در شرایط حاضر افزایش قیمت داشته است و متاسفانه هیچ ارگانی نیست که از عکاسان حمایت کند.

عکس ها را ورق می زنم. در این عکس ها تنها بخش کوچکی از مسائل جامعه عکاسی به ویژه جامعه عکاسان خبری مطرح می گردد، این در حالی است که عکاسان با مسائل کوچک و بزرگ زیادی روبه رو هستند که بخش کوچکی از این مسائل می تواند نگاه متفاوتی باشد که جامعه به دوربین و لنز آن ها دارد.

بیایید نه تنها در روز جهانی عکاس که بسیاری از خبرنگاران آن را سوءتفاهمی بیش نمی دادند با عکاسان مهربان باشیم تا عکاس در قالب عکس خود مسائل جامعه را به بهترین زبان بیان کند؛ چراکه یک عکس می تواند تاثیرگذارتر از هزار کلمه باشد.

تهیه از: زهره میرعیسی خانی ـ خبرنگار خبرنگاران (منطقه زنجان)

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 31

به "عکاسان خبری؛ سوژه فراموش گردیده دنیا رسانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکاسان خبری؛ سوژه فراموش گردیده دنیا رسانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید