در کشور هنر داریم، اما صنایع هنری نداریم

به گزارش مجله گرافیک، رییس گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو گفت: یکی از معدود راه ها و شیوه های رشد شهرها حرکت به سوی شهر خلاق و فرهنگی است.

در کشور هنر داریم، اما صنایع هنری نداریم

به گزارش خبرنگاران- شامگاه چهارشنبه بهمن نامور مطلق در جمع هنر دوستان اصفهانی در حمام تاریخی دردشت، اظهار کرد: باید از خود سوال بپرسیم چرا بهره وری هنری ما از ترکیه، مراکش و هند و... کمتر است. این در حالی است که در زمینه هنر نه تنها چیزی از این کشورها کم نداریم بلکه در برخی از هنرها پیشتازیم.

وی اضافه نمود: مدیران ما هنوز اهمیت صنایع فرهنگی و هنری را متوجه نشدند، ما ایرانی ها نمی توانیم و آماده نیستیم که هنر را به اقتصاد بدل کنیم.

رییس گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: متاسفانه هنرمندان کشور به روز نیستند و مدام درگیر تکرار گذشته هستند و طرح جدید ندارند. زندگی با تکرار روزمره ملال آور می گردد اگر هنر تکرار یابد فاجعه است و اگر هنر نباشد زندگی سخت می گردد.

نامورمطلق توضیح داد: هنر موجب جلوگیری از تکرار می گردد و اگر هنر به تکرار بیافتد دیگر نمی تواند زیبا باشد. ما باید به این موضوع دقت کنیم که کجای کارمان ایراد دارد که نتوانسته ایم از فرهنگ و هنر خود بهره وری داشته باشیم آیا مدیران اشتباه می نمایند؟ هنرمندان دچار مشکل هستند یا رسانه های جدید ذائقه مردم را تغییر داده اند باید روی این مسئله حتما پژوهش گردد.

وی با بیان اینکه گفتمان سازی و سلیقه سازی هنرمندان را از تکرار دور می نماید، گفت: قوانین امروز در خصوص صنایع دستی و گردشگری در کشور باید دچار تغییراتی گردد، اگر ما می خواهیم از فرهنگ و هنر خود سودآوری داشته باشیم.

معاون علمی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه یکی از واژه های که باید به آن فکر کنیم واژه صنعت است وقتی از صنایع خلاق دستی و فرهنگی صحبت می کنیم یعنی چه؟، ادامه داد: صنعت یکی از واژه های قدیمی است و واژه های قدیمی معانی مختلفی گرفتند و چند معنایی شدند. زمانی که صحبت از صنعت می گردد یکبار معنی پیشه و هنر دارد و گاهی به معنای حیله هم به کار رفته است. مجموعه ای داریم به نام صنایع ادبی آنچه که ادبیات را ادبیات می نماید صنعت در این زمینه هم به کار رفته است، صنعت در طول تاریخ اشکال مختلف پیدا می نماید، صنایع استخراجی، تبدیلی، سنگین، سبک و ...

نامورمطلق تاکید نمود: با ایجاد صنایع سبک، صنعت کم کم وارد شهرها شد و شهرها نقش مهمی به خود گرفتند و از مصرف نماینده به مولد بدل شدند. به همین دلیل امروز صنایع سبک و کوچک مهمترین بخش صنایع به حساب می آیند و بر روی آن تاکید جدی می گردد.

وی اضافه نمود: امروز دیگر افتخار شهرها داشتن کارخانه بزرگ نیست، بلکه داشتن کارخانه های کوچک امروز افتخار محسوب می گردد چراکه اولا کارخانه های کوچک تخصصی تر هستند و موجب توسعه جوامع محلی می شوند و از سوی دیگر کار در آنها آزادانه تر از کارخانه جات سنگین انجام می گیرد.

رییس گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو اظهار کرد: در دهه 90 میلادی در انگلستان بحث صنایع خلاق و فرهنگی مطرح شد. صنعت به مجموعه فعالیت اجتماعی-اقتصادی اطلاق شد که منجر به فراوری محصول می شد و مدل های خوبی برای توسعه و عدالت اجتماعی به حساب آمد و یونسکو سریع به عنوان الگوی جهانی و خلاق این مجموعه فعالیت ها را ارائه کرد.

نامورمطلق ادامه داد: یکی از معدود راه ها و شیوه های رشد شهرها حرکت به سوی شهر خلاق و فرهنگی است این شبکه های شهرهای خلاق ایجاد شد تا شهرها بتوانند طی این شبکه ها موجب رشد یکدیگر شوند.

وی با ابراز تاسف از اینکه زمانی که شهرهای کشور به شبکه شهرهای خلاق جهان می پیوندند دیگر راه و مسیر را ادامه نمی دهند، اضافه نمود: شهر به عنوان فضای فراوریی مطرح می گردد. بسیاری از شهرهای جهان پس از پیوستن به شبکه های جهانی تازه شناخته می شوند و این در که جهان پس از نام گذاری اقدامات اساسی انجام می دهد، اما در کشور ما پس از نام گذاری یا پیوستن به شبکه شهرهای خلاق همه این موضوع را فراموش می نمایند.

معاون علمی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو تاکید نمود: مشکل این است که مفهوم صنعت را درست دریافت ننموده و به هیچ وجه آن را اجرایی ننموده ایم، ما هنر داریم ولی صنعت نداریم هنر داریم ولی صنایع هنری نداریم. چرا به این دلیل که زنجیره ای در داخل شهر وجود ندارد که بتواند به صورت شبکه ای فعالیت های صنایع هنری را در محور پیشرفت قرار داده و هنرها را به صنعت هنری و فرهنگی تبدیل کند.

نامور مطلق ادامه داد: بارها هندی ها گفته اند به داشتن میدانی مثل نقش جهان که دورتادور آن و حتی در لایه درونی آن بگردد صنایع دستی ارائه کرد قبطه می خورند، اما سوال این است که چرا ما در ایران با داشتن میدان نقش جهان به اندازه هندی ها بدون نقش جهان فعال نیستیم؟

وی گفت: عده ای تصور می نمایند صنعتی شدن هنر یعنی ساخت صنایع دستی با دستگاه، این در حالی است که معنای صنایع فرهنگی و خلاق یعنی داشتن زنجیره ای در اصفهان که در آن حراج های بین المللی صنایع دستی، شبکه های مجازی فروش صنایع دستی فاخر به سراسر جهان، دیپلماسی فرهنکی و ... وجود داشته باشد تا جهان بیاید به اصفهان و صنایع دستی خرید کند آیا امروز واقعا چنین زنجیره ای وجود دارد؟

رییس گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه در اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی باید تبلیغات، ارتباطات و رویدادهای بزرگ هنری دیده گردد، اضافه نمود: متاسفانه از شهر جهانی صنایع دستی و شهرجهانی خلاق استفاده ننموده ایم در حالی که آنها با هالیوود و صنعتی کردن این هنر تا درون خانه های همه ما نفوذ نموده اند.

نامور مطلق تاکید نمود: امروز نیازمند یک اراده ملی با باور به اینکه فرهنگ می تواند در اقتصاد موثر باشد هستیم، اگر می خواهیم اشتغال جاری باشد و بیکاری مهار گردد باید به این باور برسیم.

وی با بیان اینکه باید تفکر پوسیده ای که می گوید فرهنگ و هنر هزینه است را دور بندازیم و مطلع باشیم که امروز فرهنگ و هنر و علم ارز آور هستند نه هزینه بر، اعلام کرد: ما باید به پیوستگی فکر کنیم و به اینکه همه نهادها حول محور اقتصاد فرهنگ چرخش نمایند چراکه صنعت یعنی فعالیت پیوسته در یک حوزه.

رییس گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: اصفهان هنوز شهر خلاق و صنایع خلاق و صنایع فرهنگی نیست، تک تک آدم هایشهر اصفهان خلاق هستند، اما از صنایع خلاق خبری نیست.

نامور مطلق توضیح داد: امروز دو و نیم میلیون نفر در کشور در حوزه فرش فعال هستند، اگر این صنعت درست شناخته گردد و به معنای واقعی صنعت باشد می تواند به تنهایی اقتصاد کشور را دگرگون کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 102

به "در کشور هنر داریم، اما صنایع هنری نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در کشور هنر داریم، اما صنایع هنری نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید