اطلس جامع رویدادهای گردشگری کشور تهیه شده است، حضور فعالان گردشگری 10 کشور در نمایشگاه

به گزارش مجله گرافیک، معاون گردشگری در رونمایی از پوستر دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته گفت: اطلس جامع رویدادهای گردشگری کشور آماده شده است و از ابتدای سال آینده اجرا می گردد.

اطلس جامع رویدادهای گردشگری کشور تهیه شده است، حضور فعالان گردشگری 10 کشور در نمایشگاه

مراسم رونمایی از پوستر دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته با حضور ولی تیموری معاون گردشگری، فعالان حوزه گردشگری و سفرای کشورهای افغانستان، اکوادر، ونزوئلا، یونان، برزیل و بلاروس در هتل لاله تهران برگزار گردید.

ولی تیموری معاون گردشگری در این مراسم گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به موضوع گردشگری همچنان یک نگاه فرهنگی است، ما گردشگری را با همان اهدافی که سازمان دنیای گردشگری ترسیم نموده، یعنی ایجاد صلح و گفت وگو، به پیش می بریم.

او ادامه داد: ما اعتقاد داریم در دنیای امروزی که به واسطه سیاست های نادرست در گوشه هایی از دنیا شاهد ناامنی و خشونت هستیم، گردشگری می تواند بستری برای ایجاد تفاهم بین ملت ها باشد و در دنیایی که برخی کشورها دنبال دیوار کشیدن هستند ما به دنبال تفاهم و تعامل با کشورها هستیم.

تیموری یادآور شد: یکی از چالش های صنعت گردشگری، معرفی و اطلاع رسانی است، ما با این نگاه اولویت برنامه ها در معاونت گردشگری را در حوزه آموزش و معرفی تبیین نموده ایم، گردشگران اغلب کشورهای خارجی با دید منفی وارد کشور می شوند و در بازگشت دیدگاه و نگاهشان به ایران کاملا تغییر نموده است این موضوع نشان می دهد که ما میزبان خوبی هستیم و توانایی پاسخگویی به نیازهای گردشگران را داریم، از نظر خدمات و میهمان نوازی این ملت و خانواده گردشگری به کار خود واقف هستند.

معاون گردشگری افزود: امروز شاهد هستیم که در فصل های پررونق گردشگری، برخی مناطق با انبوه گردشگران روبرو است و بخش های دیگر کشور با وجود ظرفیت ها و توانمندی ها گردشگر ندارد، از همین رو تنوع در ارائه بسته های سفر و ساماندهی و توزیع متوازن سفر در اولویت نهاده شده است.

او یادآور شد: رویدادها و نمایشگاه ها از ابزارهای مهم گردشگری بوده و همچنین نقش محوری در ایجاد توازن و توزیع جغرافیایی سفر دارند، با برنامه ریزی و اجرای رویدادها براساس اولویت ها می توانیم توزیع جغرافیایی سفر را در کشور اجرایی کنیم.

تیموری توضیح داد: با این دیدگاه محوری، اطلس جامع رویدادهای گردشگری کشور آماده شده که در آن رویدادها براساس ظرفیتهای استانی و مقتضیات مکانی و زمانی دسته بندی و مورد آنالیز نهاده شده، رویدادهای ملی، محلی و بین المللی آماده شده است که از ابتدای سال جدید اجرایی می گردد.

معاون گردشگری اضافه نمود: دوازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری و صنایع وابسته تهران با تمرکز بر روی ساماندهی و توزیع گردشگری داخلی برگزار می گردد، چراکه پس از برگزاری نمایشگاه، فصل پررونق گردشگری داخلی یعنی نوروز را داریم، این یک فرصت برای فعالان حوزه گردشگری است که می توانند با ارائه بسته های متنوع به توزیع مکانی و زمانی سفر در کشور یاری نمایند.

تیموری ادامه داد: با حضور پررنگ و دغدغه بخش خصوصی در نمایشگاه، هیچ هزینه ای برای برگزاری این رویداد از سوی ستاد برگزاری نشده است، شرکت ها و فعالان گردشگری از 10 کشور در این نمایشگاه حضور دارند و سال جاری همچنین میزبان هیئت های رسمی در این نمایشگاه خواهیم بود.

همچنین فرهاد امینیان مجری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در این مراسم گفت: سال جاری از 23 تا 26 بهمن این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار می گردد، این نمایشگاه سال جاری در 13 سالن برگزار خواهد شد.

او توضیح داد: فضایی بالغ بر41 هزار مترمربع در اختیار نمایشگاه گردشگری نهاده شده که 3 هزار مترمربع فضای باز است و 24 هزار مترمربع فضای مفید این نمایشگاه است.

امینیان ادامه داد: به دلیل همزمانی نمایشگاه ها امکان افزایش سالن ها وجود نداشت، 10 هزار مترمربع درخواست فضای مازاد داشتیم که مقدور نبود.

او اضافه نمود: شاخصه و ویژگی این نمایشگاه تمرکز بر حضور استان ها به منظور معرفی داشته ها و توانمندی ها است سال های گذشته تمرکز بیشتر روی استان تهران بود اما سال جاری با توجه به استقبال خوب استانها این رقم برعکس شده است و 70 درصد در اختیار استانها و 30 درصد در اختیار استان تهران است.

مجری نمایشگاه گردشگری ادامه داد: شرکت نمایندگان این دوره بیشتر از استانها هستند، حضور استانها سال های گذشته جنبه نمادین داشت اما سال جاری تمام داشته ها و ظرفیت ها به صورت کامل معرفی خواهد شد، این نمایشگاه می تواند معرفی نماینده تمام داشته های کشور باشد.

امینیان اضافه نمود: تقویت حضور استانها هدف این برنامه ریزی بوده است، نمایشگاه گردشگری بزرگترین رویداد گردشگری کشورمان است و جای کار بسیاری دارد و امیدواریم با حمایت سازمان فضای نمایشگاه را افزایش دهیم.

امینیان ادامه داد: استقبال از این نمایشگاه بسیار گسترده بوده است و این نشان می دهد صنعت گردششگری پویا و متحرک است.

محمد ابراهیم لاریجانی مدیرکل تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری در این مراسم گفت: در این دوره کوشش کردیم که با آنالیز نقاط ضعف و قوت دوره های قبل نمایشگاهی پربارتر برگزار کنیم، خوشبختانه یازدهمین دوره یکی از دوره های موفق برگزاری این نمایشگاه بود و کارشناسانی از دانشگاه علامه طباطبایی مدیریت آنالیز و ارزیابی این نمایشگاه را بر عهده داشتند.

لاریجانی گفت: براساس ارزیابی انجام شده یکی از نقاط ضعف نمایشگاه عدم حضور بخش خصوصی استانها در نمایشگاه بود، یکی دیگر از نقاط ضعف این بود که گفته می شد این نمایشگاه حالت تخصصی ندارد و تبدیل به نمایشگاه بهاره شده است، اجرای موسیقی در سالن ها به صورت همزمان، اختصاص سالن 38 به سازمان میراث فرهنگی، فقدان برنامه های جانبی، عدم توجه به استانهای کمتر شناخته شده، عدم حضور کشورها و شرکت های خارجی و نبود میهمانان خارجی از دیگر نقاط ضعف نمایشگاه های گذشته بود.

مدیرکل تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری اضافه نمود: با توجه به اهمیت نمایشگاه، تمام این موارد در دستور کار نهاده شد تا برطرف گردد، سال گذشته 20 هزار متر فضا داشتیم که 16هزار و 500 متر در اختیار بخش خصوصی استان تهران بود، این عدد سال جاری برعکس شده است، 15هزار متر سال جاری در اختیار بخش خصوصی استانهاست و 5 هزار متر به استان تهران اختصاص یافته، فروش غذا و تمام محصولات غذایی از مقابل سالنها جمع شده است و در سالن های 18، 20 و 22 تمرکز پیدا نموده است.

لاریجانی توضیح داد: اجرای موسیقی در سالنها سال جاری در نمایشگاه امکان ندارد و جای خاصی در خارج از سالنها تعبیه شده است که گروه های موسیقی می توانند در این مکان برنامه خود را اجرا نمایند، همچنین سال جاری سالن 38 هم به بخش خصوصی اختصاص پیدا نموده است.

او اظهار کرد: در طول برگزاری نمایشگاه 6 کارگاه تخصصی در این نمایشگاه برگزار می گردد و همچنین انعقاد چند تفاهم نامه با سایر سازمان ها از دیگر برنامه های جانبی نمایشگاه است.

مدیرکل تبلیغات و بازاریابی گردشگری توضیح داد: رونمایی کتاب راهنمای گردشگری ایران، رونمایی سایت visitirsnو شروع پخش شبکه شما از دیگر برنامه های جنبی نمایشگاه است، براساس تفاهمی که با صدا و سیما شده است روزانه 3 ساعت و 30 دقیقه برنامه با محوریت گردشگری از شبکه شما پخش خواهد شد، این برنامه همزمان با شروع به کار نمایشگاه روی آنتن می رود و به تدریج شبکه شما به شبکه شما و گردشگری تبدیل می گردد.

لاریجانی اضافه نمود: استانهای کمتر شناخته شده در این نمایشگاه مورد توجه نهاده شده اند، همه این استانها سال جاری در یک سالن هستند و نام این سالن متناسب به موضوع مقاصد جدید و کمتر شناخته شده انتخاب خواهد شد، همچنین در یکی از سالن های نمایشگاه استانهای نزدیک به تهران با هدف توزیع سفر و مقاصد سفرهای آخر هفته معرفی می شوند.

منبع: سازمان میراث فرهنگی
انتشار: 24 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 63

به "اطلس جامع رویدادهای گردشگری کشور تهیه شده است، حضور فعالان گردشگری 10 کشور در نمایشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلس جامع رویدادهای گردشگری کشور تهیه شده است، حضور فعالان گردشگری 10 کشور در نمایشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید