نخست وزیر اسبق فرانسه محاکمه می گردد

به گزارش مجله گرافیک، نخست وزیر اسبق فرانسه به جرم تجارت سلاح با پاکستان و پرونده انفجار کراچی محاکمه می گردد.

نخست وزیر اسبق فرانسه محاکمه می گردد

دادگاه دولتی فرانسه مسوول رسیدگی به جرایم اعضای دولت، دستور محاکمه ادوارد بالادور نخست وزیر اسبق این کشور و وزیر دفاع دوران نخست وزیری او را به جرم توافق جنجالی تجارت سلاح با پاکستان و پرونده انفجار کراچی صادر کرد.

این رسوایی مربوط به معامله جنجالی سلاح با پاکستان در اواسط دهه 1990 میلادی است.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری فرانسه، نخست وزیر دوران ریاست جمهوری فرانسوا میتران در سال های 1981 تا 1995 و فرانسوا لئوتار وزیر دفاع فرانسه در دوران نخست وزیری بالادور به جرم همدستی در سوء استفاده از دارایی های اجتماعی و پنهان و دریافت رشوه در معاملات سلاح در چارچوب توافق جنجالی سلاح با پاکستان و پرونده انفجار کراچی محاکمه می شوند.

بالادور اواخر می 2017، خرداد 1396 ، به دریافت پول های مخفی برای ساماندهی کارزار انتخابات ریاست جمهوری خود در سال 1995 و همچنین دریافت رشوه در معاملات اسلحه متهم شد.

رقیب سابق ژاک شیراک در آن موقع از سوی دیوان عدالت جمهوری به معاونت در سوء استفاده از دارایی های اجتماعی و پنهان متهم شد. هشتم می سال 2002، 18 اردیبهشت سال 1381، یک خودروی بمب گذاری شده خود را به اتوبوس حامل کارکنان اداره کشتی سازی فرانسه (DCN) در کراچی پاکستان کوبید و منفجر شد و 15 تن از جمله 11 فرانسوی کشته و 12 فرانسوی دیگر زخمی شدند.

تحقیقات تروریستی این پرونده که تا سال 2009 بر روی القاعده متمرکز شده بود، به اثبات یک مورد اتهام دریافت یاری های اقتصادی مخفیانه به میزان 13میلیون فرانک به کارزار انتخاباتی بالادور در انتخابات ریاست جمهوری 1995 منجر شد.

در حالی که خانواده های قربانیان معتقد بودند فرزندان و شوهران آنان به خاطر به هم نخوردن معامله فروش تسلیحات به پاکستان و در میان بودن رشوه خواری قربانی شده اند و انفجار مزبور نیز به هیچ وجه تروریستی نبوده، دولت فرانسه این حادثه را به گروه های تروریستی نسبت داده و آنرا اقدامی کاملا تروریستی معرفی کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این رای که روز دوشنبه توسط هیات تحقیق دادگاه صادر شده، مطابق با مواردی است که در 12 ژوئیه از سوی دادستان ارائه شد؛ دادگاه دولتی فرانسه تنها ارگان مجاز برای اعضای دولت برای رسیدگی به جرایم آنهاست.

وزیر دفاع اسبق فرانسه به ویژه متهم است که در بطن قراردادهای تسلیحاتی که تولیدکنندگان سلاح با پاکستان و عربستان سعودی در زمان نخست وزیری بالادور امضا نموده اند نقش نظارتی داشته است.

فرانسوا مولن دادستان ارشد دادگاه دولتی فرانسه گفت: بالادور 90ساله در کنار لئوتار 77 ساله ، در دیوان دادگستری دولتی فرانسه هر دو مرتکب تخلف شده اند.

این اتهامات پس از یک بمبگذاری انتحاری در سال 2002 در شهر کراچی پاکستان مطرح شد که در جریان این حادثه مهندسان فرانسوی را که در حال کار در پروژه زیر دریایی بودند، هدف قرار داده شدند.

مقامات پاکستان در ابتدا افراط گرایان را مقصر دانستند اما تحقیقات این سوال را مطرح نموده که ممکن است این حمله در تلافی عدم پرداخت رشوه وعده داده شده به مقامات محلی باشد.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 501

به "نخست وزیر اسبق فرانسه محاکمه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر اسبق فرانسه محاکمه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید