باز سازی 3 خانه تاریخی در داورزن با مشارکت بخش خصوصی

به گزارش مجله گرافیک، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی داورزن گفت: سه خانه تاریخی در شهرستان داورزن با مشارکت بخش خصوصی بازسازی شده است.

باز سازی 3 خانه تاریخی در داورزن با مشارکت بخش خصوصی

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، محمد عبدالله زاده ثانی امروز شنبه 13 اردیبهشت ماه 1399 با اعلام این خبر اضافه کرد: این بناها شامل خانه تاریخی خلیلی و خانه محمدی در روستای مزینان و خانه تاریخی مشخص الشریعه در روستای صدخرو شهرستان داورزن است.

او درباره خانه تاریخی خلیلی مزینانی اظهار کرد: این بنای تاریخی منسوب به کلنل محمدتقی خان پسیان است که در روستای مزینان قرار گرفته است و 700 مترمربع مساحت دارد، این بنا توسط مالک فعلی بنا ابراهیم خلیلی مزینانی بازسازی شده است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن ادامه داد: همچنین خانه محمدی مزینانی یکی از خانه های تاریخی بافت روستای مزینان است و حدود هزار و 500 مترمربع مساحت دارد، این بنا در دوره قاجاریه و دارای ساختمان زمستانی و تابستانی با حیاط مرکزی است که توسط مالک بازسازی شده است.

او یادآور شد: بافت روستای مزینان به شماره 10175 به عنوان نخستین بافت روستایی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران در 1382 ثبت شده است و از روستاهای هدف گردشگری است.

عبدالله زاده ثانی درباره خانه تاریخی مشخص الشریعه نیز گفت: این بنای تاریخی هزار مترمربع مساحت دارد و دارای 150 سال قدمت است و به شماره 14332 به سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

او گفت: شهرستان داورزن دارای 250 اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس، تپه، محوطه و بافت تاریخی شناسایی شده است که از این تعداد 70 اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرستان داورزن در فاصله 310 کیلومتری مشهد، مرکز استان خراسان رضوی قرار گرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1012

به "باز سازی 3 خانه تاریخی در داورزن با مشارکت بخش خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باز سازی 3 خانه تاریخی در داورزن با مشارکت بخش خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید