فینال لیگ اروپا، آرسنال - چلسی؛ چهارمین جام امری یا اولین قهرمانی ساری؟

به گزارش مجله گرافیک، فینال تمام لندنی، سرنوشت دومین جام معتبر اروپایی در فصل 2019-2018 را تعیین می نماید.

فینال لیگ اروپا، آرسنال - چلسی؛ چهارمین جام امری یا اولین قهرمانی ساری؟

برای لذت بردن از تور اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، لحظاتی پس از دفع توپ با پا توسط سنگربان چلسی، آخرین غیرانگلیسی نیمه نهایی رقابت های اروپایی فصل 2019-2018 هم از گردونه خارج شد تا برای اولین بار در تاریخ، علاوه بر برگزاری هر 2 فینال اروپایی با حضور نمایندگان یک کشور، اولین دربی به معنای رقابت 2 همشهری هم در تاریخ لیگ اروپا شکل بگیرد؛ آن هم از ساعت 23:30 چهارشنبه (امشب) به وقت تهران در شهر باکو در جمهوری آذربایجان به قضاوت جان لوکا روکی ایتالیایی و در اولین حضور سیستم یاری داور ویدئویی (VAR).

کینه چلسی و آرسنال هر چند به اندازه دشمنی تاتنهام و آرسنال شدید نیست اما هر رقابت 2 تیم به اندازه یک دربی واقعی فضای خاص و پرتنشی دارد. مسئله اینجاست که رقبای قرمز و آبی علاوه بر میادین داخلی در رقابت های اروپایی هم با هم برخورد داشته اند.

رویارویی های قبلی

این 2 تیم یکی از مشهورترین و در واقع تنها رویارویی تاریخ شان در میادین اروپایی را در مرحله یک چهارم نهایی فصل 2004-2003 لیگ قهرمانان انجام دادند؛ جایی که بهترین آرسنال تاریخ پس از تساوی یک - یک در بازی رفت در زمین حریف امید زیادی به صعود در سرانجام بازی برگشت خانگی داشت اما در حالی که دربی با تساوی یک - یک در حال ورود به وقت اضافه بود، بریج، مدافع چلسی مهمترین گل دوران حرفه ای خودش را به ثمر رساند و کاری کرد که رانیری، سرمربی وقت چلسی به قول خودش چند ثانیه به خلسه برود! چلسی در مجموع آرسنال شکست ناپذیر آن فصل در لیگ برتر انگلیس را حذف کرد و البته خودش در نیمه نهایی به موناکو باخت. 2 تیم در مجموع 197 بار به مصاف هم رفته اند که سهم چلسی 63 برد و سهم آرسنال 77 پیروزی بوده است. رقبای لندنی 57 بار هم به تساوی دست یافته اند.

مرگ و زندگی برای آرسنال

جام برای هر 2 تیم مهم است و برای آرسنال معنای مرگ و زندگی را دارد. تیم امری فصل تازه به سرانجام رسیده لیگ برتر انگلیس را در رده پنجم به سرانجام رساند و در صورت شکست در این فینال، فصل بعد را هم در لیگ اروپا می گذراند اما در صورت فزونی و قهرمانی نه تنها سهمیه صعود مستقیم به فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا را به دست می آورد، بلکه یکی از سرگروه های گروه های هشت گانه می گردد، پس تفاوت برد با باخت برای آرسنال به اندازه فاصله بهشت و جهنم است!

معمای کانته، غیبت مخیتاریان و خداحافظی چک

مهمترین غایب احتمالی فینال، انگولو کانته، هافبک دفاعی چلسی است. مصدومیت او به طور کامل بهبود نیافته و هنوز معلوم نیست به فینال باکو می رسد یا نه. علاوه بر او، احتمال نرسیدن گری کیهیل هم آبی ها را نگران نموده است. لوفتوس چیک، ادویی و رودیگر هم قطعا نمی توانند آبی ها را همراهی نمایند. در سوی مقابل، آرسنال بدون رمزی، دنیس سوارس، بیرین و هولدینگ به میدان می آید و مخیتاریان هم به خاطر مسائل سیاسی بین کشورش (ارمنستان) با جمهوری آذربایجان (کشور برگزارنماینده فینال لیگ اروپا) به حکم یوفا از سفر به کشور اروپایی منع شد، چون تضمین جانی برایش وجود نداشت! ضمن اینکه پتر چک، سنگربان آرسنال در این بازی مقابل تیم سابقش از فوتبال خداحافظی می نماید و احتمالا به کادر فنی یکی از این 2 تیم لندنی می پیوندد.

راه رسیدن به فینال

هر 2 تیم از مرحله گروهی این رقابت ها را آغاز کردند. چلسی در گروهی شامل باته، ویدئوتون و پائوک به عنوان سرگروه صعود کرد و با حذف مالمو، دیناموکیف، اسلاویاپراگ و اینتراخت فرانکفورت به فینال رسید. آرسنال هم سرگروه گروهی متشکل از اسپورتینگ لیسبون، قره باغ و ورسکلا شد و پس از حذف زوریخ، رن، ناپولی و والنسیا به بازی نهایی راه یافت.

نکات کلیدی

آرسنال تا به حال هرگز قهرمان لیگ اروپا نشده اما چلسی با فتح این جام در سال 2013 به چهارمین تیم فاتح هر 3 جام اروپایی تبدیل شد.

هیچ تیمی به اندازه آرسنال، چلسی را در رقابت های داخلی انگلیس شکست نداده است.

هر اتفاقی رخ دهد، انگلیس برای هشتمین بار و لندن برای سومین بار فاتح این جام می گردد.

امری را می توان متخصص لیگ اروپا دانست، مربی ای که سه دوره پیاپی با سویا این عنوان را کسب کرد و حالا در آرسنال به دنبال چهارمین جام خود در این رقابت هاست. در آن سوی میدان، ساری سرمربی چلسی قرار گرفته است که می تواند امشب اولین قهرمانی خود را با چلسی تجربه کند.

ترکیب احتمالی

چلسی: کپا، کریستنسن، لوئیس، آسپلیکوئتا، آلونسو، کواچیچ، جورجینیو، بارکلی، پدرو، ژیرو و اِزار

آرسنال: چک، کولاسیناچ، کوشیلنی، موستافی، پاستادوپولوس، نایلس، ژاکا، توریرا، اوبامیانگ، لاکازت و اوزیل

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 مرداد 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 226

به "فینال لیگ اروپا، آرسنال - چلسی؛ چهارمین جام امری یا اولین قهرمانی ساری؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فینال لیگ اروپا، آرسنال - چلسی؛ چهارمین جام امری یا اولین قهرمانی ساری؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید