سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران باخت

به گزارش مجله گرافیک، به گزارش خبرنگاران، واشنگتن پست در گزارش شورای سردبیری خود می نویسد: ساز و کار فشار حداکثری دونالد ترامپ نه ایران را به توافق جدیدی تشویق کرد، نه به جاه طلبی های منطقه ای ایران پایان داد و نه موجب سقوط حکومت در این کشور شد. نتیجه فشار حداکثری را حالا می توان در مشارکت حداکثری ایران و چین دید. مشارکتی که می تواند اقتصاد ایران را از بحران فعلی نجات دهد، جایگاه جدیدی برای چین در منطقه تعریف کند و ضربه ای بر منافع ایالات متحده باشد.

سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران باخت

در ادامه گزارش واشنگتن پست آمده است: توافق ایران و چین به تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد ایران در عوض صادرات جریان ثابتی از نفت به چین کمک خواهد کرد. همکاری های امنیتی، رزمایش های نظامی و توسعه تسلیحات نظامی از دیگر موارد این توافق است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، هرچند دولت چین ابتدا در اعمال تحریم های ایالات متحده بر ایران با دولت ترامپ همکاری می کرد اما رویکرد ترامپ در مقابل چین در ماه های اخیر انگیزه همکاری شیء جی پینگ را کاهش داد. احتمالاً رهبری چین از ضعف رئیس جمهوری ایالات متحده که هم اکنون با بحران بهداشتی- درمانی دست به گریبان است، استفاده می کند. به این ترتیب، چین می تواند حضورش در دریای چین جنوبی را گسترش دهد، خودمختاری هنگ کنگ را تضعیف کند و با دشمن اصلی آمریکا در خاورمیانه شریک شود.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، شرکت های چینی که قرار است با ایران همکاری کنند را تهدید به تحریم کرده است. شاید این تهدیدها قبل از اینکه ترامپ جنگ تجاری اش با چین را آغاز کند، جواب می داد. چین حالا دریافته که با محافظت از کشورهای مخالف ساز و کار فشار حداکثری و نشان دادن ناتوانی ایالات متحده می تواند منافع بیشتری به دست آورد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1227

به "سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران باخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران باخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید