ملاقات سه جانبه زلمای خلیل زاد، اشرف غنی و عبدالله عبدالله

به گزارش مجله گرافیک، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان روز چهارشنبه با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رقیب پیشین انتخاباتی او ملاقات کرد.

ملاقات سه جانبه زلمای خلیل زاد، اشرف غنی و عبدالله عبدالله

در این ملاقات سه طرف پیرامون دستیابی به یک توافق صلح با گروه طالبان با یکدیگر مصاحبه کردند. این نخستین ملاقاتِ زلمای خلیل زاد با دو رقیب پیشین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

لازم به ذکر است که روز یکشنبه با امضای یک موافقتنامه تقسیم قدرت میان نماینده ویژه آمریکا و دولت افغانستان، مانع اصلی از سر راه فرآیند صلح موردنظر آمریکا برداشته شد و عبدالله به ریاست شورای آشتی- که برای مصاحبه با طالبان تعیین شده است- منصوب شد.

اشرف غنی در خصوص ملاقات خود با خلیل زاد گفت که دو طرف در خصوص آتش بس با طالبان مصاحبه کردند. غنی با صدور بیانیه ای اعلام نمود: دو طرف در خصوص گام های آینده برای فرآیند صلح مصاحبه و هر دو طرف بر موضوع [برقراری] یک آتش بس پیش از شروع مصاحبههای بین افغانی تأکید کردند.

طبق این بیانیه، دو طرف همچنین پیرامون نحوه تبادل زندانیان که طالبان پیش از شروع مصاحبهها خواهان آن شده است، مصاحبه کردند.

لازم به ذکر است که در بیانیه اشرف غنی هیچ اشاره ای به قطع یاری یک میلیارد دلاری آمریکا نشده است؛ یاریی که مقامات واشنگتن در ماه مارس به بهانه عدم موفقیت عبدالله و غنی در دستیابی به یک توافق از قطع آن خبر دادند.

شایان ذکر است که حضور خلیل زاد در منطقه با هدف تقویت کوشش ها برای آوردن دولت افغانستان و گروه طالبان به پای میز مذاکره است.

این در حالی است که طالبان به رغم توافق 29 فوریه خود با آمریکا بر سر خروج نیروهای نظامی خارجی تحت رهبری آمریکا از خاک افغانستان در ازای تضمین های امنیتی طالبان، بر شدت عملیات های خشونت بار خود افزوده است؛ به گونه ای که در تازه ترین حمله این گروه به استان تخار در شمال شرقی افغانستان در شامگاه سه شنبه 9 شبه نظامی هوادار دولت افغانستان کشته شدند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1129

به "ملاقات سه جانبه زلمای خلیل زاد، اشرف غنی و عبدالله عبدالله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات سه جانبه زلمای خلیل زاد، اشرف غنی و عبدالله عبدالله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید