خبرنگاران 95 درصد علت آتش سوزی مراتع و جنگل ها عامل انسانی است

به گزارش مجله گرافیک، تهران- خبرنگاران- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور گفت: آتش سوزی در مراتع و جنگل ها همه ساله به وقوع می پیوندد که بر اساس آنالیز های به عمل آمده 95درصد علل وقوع این گونه آتش سوزی ها عامل انسانی است .

خبرنگاران 95 درصد علت آتش سوزی مراتع و جنگل ها عامل انسانی است

به گزارش روز چهارشنبه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران؛سرهنگ علی عباس نژاد که در نخستین جلسه ستاد پیشگیری و اطفاء حریق عرصه های منابع طبیعی استان تهران سخن می گفت اضافه نمود: حفاظت از عرصه های منابع طبیعی در برابر حوادث آتش سوزی نگاه ملی را می طلبد.

وی اضافه نمود : همه ساله سازمان جنگل ها برای کنترل و پیشگیری از وقوع آتش سوزی در فصل بهار و تابستان برنامه ریزی هایی را انجام می دهد که سال جاری نیز تهمیدات حفاظتی و پیشگیرانه به استان ها ابلاغ شده است که برای جلوگیری از آتش سوزی و کنترل آن با دستگاه های ذیربط از جمله استانداری ها و مراکز مدیریت بحران هماهنگی های لازم صورت گیرد.

وی گفت: آتش سوزی در مراتع و جنگل ها همه ساله به وقوع می پیوندد که بر اساس آنالیز های به عمل آمده 95درصد علل وقوع این گونه آتش سوزی ها عامل انسانی است که این موضوع با آگاهی رسانی و فرهنگسازی و استفاده از ظرفیت رسانه ها قابلیت پیش بینی و پیشگیری را دارد.

سرهنگ عباس نژاد ادامه داد: همیاران طبیعت بازوهای توانمندی هستند که می توانند در این خصوص به صورت دیده بان عمل نمایند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در خط مقدم مقابله با پدیده زمین خواری و آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی هستند خاطر نشان کرد: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی بر اساس قانون جزو ضابطان قضائی محسوب شده که با توجه به اختیارات قانونی می توانند با هرگونه سوء استفاده و تعرض به عرصه های ملی برخورد قانونی داشته باشند.

وی رویکرد یگان حفاظت منابع طبیعی را پیشگیرانه دانست و تأکید کرد: برای ارتقاء سطح فعالیت های پیشگیری لازم است در تعامل و همکاری با سایر دستگاه ها اقدامات پیشگیرانه آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی به طور جدی پیگیری و اجرا شوند.

* اتخاذ تدابیر لازم حفاظتی برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های استان تهران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران نیز در این نشست از اتخاذ تدابیر لازم حفاظتی برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی خبرداد.

احمد طاهری بیان داشت: با توجه به بارش های مناسب و پوشش گیاهی خوبی که عرصه های طبیعی دارا هستند و در پی گرم شده هوا ضریب خطر آتش سوزی در این عرصه ها افزایش می یابد که لازم است تا تدابیر لازم در قالب اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه برای جلوگیری و اطفاء به موقع آتش سوزی در نظر گرفته گردد.

وی در ادامه اضافه نمود: به منظور واکنش سریع و به هنگام، نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در تمامی شهرستان های استان تهران با تجهیزات و امکانات موجود به حال آماده باش در آمده اند تا در هنگام وقوع آتش سوزی های احتمالی سریعاً وارد عمل شوند.

این مسئول منابع طبیعی استان تهران تعامل و همکاری با سایر دستگاه ها در امر پیشگیری از آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی را مهم دانست و ابراز داشت: با توجه به اهمیت موضوع، خوشبختانه ارتباط و همکاری خوبی در سال های گذشته بین منابع طبیعی و سایر دستگاه های اجرایی، خدماتی و امدادی وجود داشته است که سال جاری هم بنا به ضرورت، برقراری این

همکاری در دستور کار قرار گرفته و در حال اجرا است.

طاهری مقوله اطلاع رسانی و فرهنگسازی را در پیشگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی موثر دانست و یادآور شد: با عنایت به تأثیرگذاری رسانه ها در شکل دهی و جهت دهی افکار عمومی و تغییر نگرش ها، اطلاع رسانی به وسیله رسانه ها به ویژه رسانه ملی می تواند در ارتقاء آگاهی عمومی و مشارکت مردمی در پیشگیری از وقوع هرگونه آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی تأثیرگذار باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران بر بهره گیری از تمامی ظرفیت های درون سازمانی و برون سازمانی برای پیشگیری هرچه بهتر از عرصه های منابع طبیعی در مقابله با آتش سوزی تأکید و از عموم مردم درخواست کرد: هنگام مراجعه به عرصه های منابع طبیعی ضمن رعایت نکات ایمنی و پرهیز از روشن کردن آتش، درصورت مشاهده هرگونه آتش سوزی فوراً مراتب را به وسیله شماره تلفن 1504 به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

جلسه ستاد پیشگیری و اطفاء حریق عرصه های منابع طبیعی استان تهران با حضور مدیران منابع طبیعی، فرماندهان یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان های تابعه، نمایندگانی از دستگاه های اجرایی، خدماتی و امدادی از جمله هلال احمر، محیط زیست، آتش نشانی، نیروی انتظامی، وزارت دفاع برگزار گردید و بعضی از اعضاء حاضر در این جلسه به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات مبنی بر تقویت اقدامات پیشگیرانه و ارتقای توان مقابله با آتش سوزی های احتمالی در عرصه های جنگلی و مرتعی پرداختند.

چندی پیش نیز به منظور حفظ آمادگی و استفاده از ظرفیت های شهرداری تهران در امر مقابله با آتش سوزی های احتمالی در عرصه های منابع طبیعی جلسه ای با حضور معاون خدمات شهری، رئیس سازمان آتش نشانی و بعضی شهرداران مناطق تهران برگزار گردید که در این جلسه بر تعامل بین دستگاهی و همکاری های لازم تأکید به عمل آمد.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1101

به "خبرنگاران 95 درصد علت آتش سوزی مراتع و جنگل ها عامل انسانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 95 درصد علت آتش سوزی مراتع و جنگل ها عامل انسانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید