خبرنگاران سایه کرونا بر کشاورزی کرمانشاه سنگین نیست

به گزارش مجله گرافیک، کرمانشاه- خبرنگاران- کرونا اگرچه بر روی بخش های زیادی از جامعه بخصوص کسب و کارها تاثیرات منفی بسیاری برجای گذاشته اما حریف بخش کشاورزی نشده و کشاورزان کرمانشاهی با رعایت مسایل بهداشتی کشت بهاره خود را باوجود سایه این ویروس انجام دادند.

خبرنگاران سایه کرونا بر کشاورزی کرمانشاه سنگین نیست

کرونا، واحدهای فراوریی، صنفی و خدماتی بسیاری را تعطیل و شاغلان زیادی را نیز بیکار و خانه نشین کرد و بیم آن می رفت که بر روی بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش های فراوریی نیز تاثیر منفی بگذارد اما خوشبختانه حریف این بخش نشد.

اگرچه سایه کرونا همچنان بر سر کشور و استان کرمانشاه وجود دارد اما کشت بهاره باکوشش کشاورزان به موقع آغاز و اکنون نیز ادامه دارد و کرونا باعث نشده که کشت بهاره در این استان انجام نگردد.

استان کرمانشاه با بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی و فراوری سالانه چهار میلیون و 200 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در این استان 2 میلیون نفری حدود 125 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند و به صورت چهار فصل در عرصه فراوری فعالیت دارند.

سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، ذرت دانه ای و علوفه ای، نخود و آفتابگردان از جمله محصولاتی هستند که کشت بهاره آنها در استان کرمانشاه آغاز شده و کشاورزان از اوخر اسفند عملیات کاشت بهاره این محصولات را آغاز نموده اند.

کشت بهاره باید به موقع انجام گردد

یکی از کشاورزان شهرستان کرمانشاه در این ارتباط به خبرنگار خبرنگاران گفت: بهار سال جاری شاهد بارندگی های خوبی در شهرستان کرمانشاه بودیم و زمین های کشاوزی کاملا آماده کشت بهاره است.

او که خود را محمدعلی مرادی معرفی کرد در خصوص تاثیرات کرونا بر روی کشاورزی، افزود: اگرچه مقداری ترس به دلیل شیوع ویروس کرونا داشتیم اما نکات بهداشتی را رعایت کردیم و از نظرات و مشاوره های کارشناسان جهاد کشاورزی نیز بهره گرفتیم.

وی با بیان اینکه کشت بهاره باید به موقع و بدون وقه انجام گردد، گفت: کشت بهاره را نمی توان به تعویق و یا تاخیر انداخت بلکه باید در موعد خودش (اواخر اسفند آغاز و تا اواخر فروردین ادامه دارد) انجام داد.

کشت بهاره با رعایت فاصله گذاری اجتماعی

یکی دیگر از کشاورزان رعایت همه نکات بهداشتی و شیوه نامه های مرتبط با کرونا را مورد تاکید قرار داد و گفت: کشاورزان باید حتما کشت بهاره را در موعد خودش انجام دهند و بر این اساس و با وجود شیوع ویروس کرونا با رعایت نکات بهداشتی کاشت را آغاز کردیم.

ایمان مرادی افزود: در عملیات کشت بهاره کوشش کردیم که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم و در زمان کشت هم از ماسک و دستکش استفاده می کنیم و به صورت مرتب نیز دست ها، ماشین آلات و ابزارهای کشاورزی را ضدعفونی می کنیم.

وی گفت: ما به صورت خانوادگی اقدام به کشت می کنیم و از این رو همه مسایل بهداشتی را برای جلوگیری از ویروس کرونا رعایت می نماییم.

وی افزود: کشاورزان نمی توانستند کشت بهاره را به موقع دیگری موکول نمایند چراکه زمان کشت محدود است و باید حتما این کار را انجام می دادیم.

کارشناسان جهاد کشاورزی همکاری خوبی کردند

مراد قنبری از دیگر کشاورزان کرمانشاهی نیز از کارشناسان جهاد کشاورزی که به آنها مشاوره می دهند قدردانی کرد و گفت: کشت بهاره را با همفکری و مشورت این کارشناسان آغاز کردیم و امیدواریم محصولات با کیفیتی فراوری کنیم.

او با بیان اینکه کشاورزان در هر موقعیت و شرایطی چرخه فراوری را متوقف نمی نمایند، افزود: همه نکاتی که توسط سازمان جهاد کشاورزی به ما ابلاغ شده بود را رعایت کردیم.

وی بارندگی های فروردین سال جاری را خوب توصیف کرد و گفت: امیدواریم با توکل به خداوند عظیم، کوشش کشاورزان و مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی شاهد سال زراعی خوبی در استان و کشور باشیم.

نهاده ها به موقع توزیع شد

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این ارتباط به خبرنگاران گفت: نهاده های کشاورزی مورداحتیاج کشاورزان استان را به موقع تهیه کردیم و در اختیار کشاورزان قرار دادیم.

سید افشین صفوی با اشاره به اینکه شیفت کاری پرسنل جهاد کشاورزی را در این مدت افزودیم، افزود: سعی کردیم از ازدحام و شلوغی در مراکز خدماتی جهاد کشاورزی جلوگیری کنیم و نهاده های مورد احتیاج را با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در اختیار آنها قرار دهیم.

وی یادآوری کرد که با همکاری خوب کشاورزان و همراهی کارشناسان و پرسنل جهاد کشاورزی شاهد کشت بهاره خوبی در استان هستیم.

وی با بیان اینکه کشت بهاره با اتخاذ تدابیر بهداشتی انجام می گردد، گفت: همه مراحل کشت براساس شیوه نامه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و با نظارت کارنشاسان سازمان جهاد کشاورزی استان انجام می گردد.

220 هزار هکتار از زمین های کشاورزی زیرکشت بهاره

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه 220 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیرکشت بهاره می رود، گفت: در زمین های دیم عمده کشت مربوط به نخود و زمین های آبی هم ذرت دانه ای و علوفه ای عمده ترین کشت ها است.

صفوی همچنین افزود: سال جاری شاهد کشت بهاره سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، آفتابگردان و ذرت دانه ای و علوفه ای در زمین های کشاورزی استان کرمانشاه هستیم.

او به بارندگی های خوب سال جاری در استان نیز اشاره نمود و گفت: باوجوداین بارندگی ها و کوشش کشاورزان، فراوری خوبی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در زمین های دیم عمده کشت مربوط به نخود است، گفت: در زمین های آبی هم کشت ذرت دانه ای و علوفه ای انجام می گردد.

کشت بی وقفه بهاره در استان کرمانشاه

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز با اشاره به شیوع ویروس کرونا در استان، تاثیر آن را بر روی بخش زراعت کمتر از سایر زیربخش های کشاورزی دانست و گفت: با وجود محدودیت های ایجاد شده، کاشت بهاره بدون وقفه و به خوبی در استان در حال اجرا است.

نوربخش حاتمی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا محدودیت هایی مانند سایر بخش ها برای بخش زراعت استان نیز به وجود آورد، افزود: کشاورزان برای کشت بهاره با محدودیت هایی از جمله تامین سوخت، تامین هزینه های ضدعفونی دستگاه ها و ماشین آلات، نبود کارگر و افزایش قیمت ها روبرو بودند.

وی با بیان اینکه کارگران به دلیل شیوع ویروس کرونا حاضر به کار در مزارع نبودند، گفت: با این محدودیت ها و با یاری کشاورزان کشت بهاره به خوبی در استان انجام شد.

وی همچنین به افزایش قیمت های حمل و نقل و کارگر نیز اشاره نمود و افزود: این هزینه ها نیز بر روی کشاورزی تا اندازه ای تاثیر گذاشت اما سازمان جهاد کشاورزی استان با حمایت و در کنار کشاورزان بودن این محدودیت ها را برداشت.

جهاد کشاورزی در کنار کشاورزان است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه از ابتدای آغاز کشت بهاره در کنار کشاورزان استان بودیم، گفت: خوشبختانه با زحمات و همکاری خود کشاورزان توانستیم کشت را بخوبی و مناسب انجام دهیم.

حاتمی افزود: عملیات مبارزه با علف های هرز و آفات نیز با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی و همراهی و مشارکت خوب کشاورزان در استان به خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نهاده های مورد احتیاج کشاورزان را تامین و در اختیار آنها قرار داده و می دهد و مسئله ای در این ارتباط وجود ندارد.

او یادآوری کرد که کارشناسان جهاد کشاورزی در مراکز سراسر استان از ابتدای کشت تا زمان برداشت محصول در کنار کشاورزان قرار دارند و به آنها مشاوره ها و هدایت های لازم را ارایه می دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت از دیروز تا امروز 6 اردیبهشت 1399 و براساس معیارهای قطعی تشخیصی 1134 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید19 در کشور به 89 هزار و 328 نفر رسید.

کیانوش جهانپور با بیان اینکه متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 76 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند، افزود: مجموع جان باختگان این بیماری به پنج هزار و 650 نفر رسید.

وی گفت: خوشبختانه تا کنون 68 هزار و 193 نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند اما سه هزار و و 96 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در شرایط شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1076

به "خبرنگاران سایه کرونا بر کشاورزی کرمانشاه سنگین نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سایه کرونا بر کشاورزی کرمانشاه سنگین نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید