خبرنگاران انتخابات زودهنگام؛ محور ملاقات بارزانی و الحلبوسی

به گزارش مجله گرافیک، بغداد- خبرنگاران- محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق روز یکشنبه به اربیل رفت تا با مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق درباره موضوع انتخابات زودهنگام مجلسی این کشور رایزنی کند.

خبرنگاران انتخابات زودهنگام؛ محور ملاقات بارزانی و الحلبوسی

به گزارش خبرنگاران به نقل از بیانیه دفتر رئیس مجلس عراق، در این ملاقات درباره اوضاع سیاسی عراق، لزوم اعمال قانون و اقتدار دولت و نیز تکمیل همه فرایندها و برگزاری آزاد انتخابات زودهنگام به شکلی که بیانگر اراده دولت باشد، گفت وگو و گفتگو شد.

بر اساس این بیانیه، الحلبوسی و بارزانی همچنین در مورد حوزه های متعدد انتخابات، تصویب قوانین لازم برای مرحله آینده از جمله اصلاح قانون دادگاه عالی فدرال، گفت وگو کردند.

دو طرف همچنین بر اهمیت یکسان سازی دیدگاه و مسؤولیت پذیری گروه های سیاسی برای گذر از چالش ها و بحران ها و نیز لزوم تداوم گفت وگو با هدف حل مسائل میان دولت فدرال و اقلیم کردستان عراق در چارچوب قانون اساسی و مقدم شمردن منافع عالی ملی و تحقق عدالت اجتماعی رایزنی کردند.

اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی بغداد سال هاست که در باره پرداخت حقوق و بودجه، درآمدهای نفتی و مدیریت مناطق مورد مناقشه با یکدیگر اختلاف نظر اساسی دارند.

از سوی دیگر، کامل نبودن قانون جدید انتخابات و چگونگی تقسیم حوزه های انتخابیه از مهم ترین چالش های پیش روی برگزاری انتخابات زودهنگام مجلسی در عراق است.

گروه ها و مؤلفه های سیاسی شیعه، سنی و کرد عراق در مورد تقسیم حوزه های انتخابیه با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق دهم مرداد در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که انتخابات زودهنگام مجلسی ششم ژوئن 2021 (نیمه خرداد 1400) برگزار می گردد.

وی وعده داد که انتخابات را عادلانه، شفاف و به دور از دخالت جناح ها برگزار کند.

آخرین انتخابات مجلسی عراق اردیبهشت 97 برگزار گردید که با انتقادهای گسترده ای در مورد تخلف و تقلب روبرو شد و در عین حال کمترین مشارکت مردمی از ابتدای سقوط رژیم صدام در این رویداد به ثبت رسید.

این انتخابات به دلیل مخالفت ها در نهایت منجر به اعتراض های گسترده خیابانی اول اکتبر گذشته (نهم مهرماه 98) شد که حاصل آن استعفای دولت عادل عبدالمهدی بود.

معترضان همچنین خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام مجلسی شدند، درخواستی که مورد موافقت جناح های سیاسی و مجلسی عراق نهاده شد.

جریان های سیاسی موجود در مجلس عراق اردیبهشت گذشته مصطفی الکاظمی را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کردند تا فضا را برای انتخابات زودهنگام فراهم کند و اعتماد عمومی دوباره به فرایند سیاسی بازگردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1304

به "خبرنگاران انتخابات زودهنگام؛ محور ملاقات بارزانی و الحلبوسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انتخابات زودهنگام؛ محور ملاقات بارزانی و الحلبوسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید