خبرنگاران ارزش مالی نوغانداری خراسان شمالی با تکمیل زنجیره آن 2 برابر می گردد

به گزارش مجله گرافیک، بجنورد- خبرنگاران- معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ارزش فراوری ابریشم در استان هم اینک 180 میلیارد ریال است که در صورت تکمیل زنجیره و فراوری نخ آن، ارزش مالی این محصول به 400 میلیارد ریال افزایش می یابد.

خبرنگاران ارزش مالی نوغانداری خراسان شمالی با تکمیل زنجیره آن 2 برابر می گردد

محمد محمدزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران میزان فراوری پیله تر در این استان را 208 تن عنوان نمود و اضافه نمود: این بخش از کشاورزی چهار هزار 133 نفر اشتغالزایی نموده است.

وی فراوری پیله خشک را نیز 83.2 تن عنوان نمود و اضافه نمود: در این مرحله نیز برای 15 نفر شغل ایجاد شده است.

محمدزاده فراوری نخ ابریشم را نیز 33.3 تن عنوان نمود و گفت: این مرحله نیز برای 23 نفر در مدت یکسال شغل ایجاد می نماید.

وی اضافه نمود: از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب برای توسعه نوغانداری 67 میلیارد و 300 میلیون ریال اعتبار اختصاص داده شد که شروع خوبی برای ایجاد زنجیره پرورش کرم ابریشم در سطح استان شد.

وی گفت: با احتساب اعتبار اختصاص یافته از محل سفر رهبر معظم انقلاب در مجموع 117 میلیارد و 300 میلیون ریال اعتبار برای تکمیل زنجیره نوغانداری در این استان که رتبه نخست کشوری بهره وری نوغانداری را دارد، هزینه شد.

محمدزاده گفت: تکمیل زنجیره نوغانداری در سطح استان در راستای ساخت ساختمان نوغانداری شامل سالن پرورش، سالن پیله خشک کنی، انبار، اتاق تفریخ و سایر موارد است.

وی اضافه نمود: در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی نیز 2 میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات برای زنجیره فراوری نوغان داری در استان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: میانگین فراوری پیله تر کرم ابریشم در استان 44 کیلوگرم و در کشور 34 کیلوگرم است که این میانگین در بعضی نقاط استان حتی تا 62 کیلوگرم نیز می رسد.

معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اضافه نمود: فراوری پیله تر کرم ابریشم در این استان نسبت به پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید 300 درصد رشد داشته است.

محمدزاده گفت: علاوه بر افزایش فراوری پیله تر در استان، سطح توتستان های منطقه نیز اکنون در مقایسه با سال 92، 400 درصد افزایش یافته است.

وی اضافه نمود: سال جاری 235 تن پیله تر کرم ابریشم در این استان فراوری شد که این رقم در سال 92 تنها 82 تن بود.

معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سال جاری پنج هزار و 500 جعبه تخم نوغان بین نوغانداران استان توزیع شده بود.

وی گفت: حرفه نوغانداری در شهرستان های راز و جرگلان، بجنورد و مانه و سملقان رونق دارد و اکنون چهار هزار و 133 هزار خانوار به کار پرورش کرم ابریشم اشتغال دارند.

معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به حمایت های دولتی از خانواده های نوغاندار اشاره نمود و اضافه نمود: برای حمایت از نوغانداران، سال جاری تخم نوغان مورد احتیاج آنان به صورت یارانه ای و با قیمت سال های گذشته یعنی 75 هزار ریال تامین شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته از نظر فراوری پیله تر در کشور رتبه چهارم را کسب کردیم اضافه نمود: شرایط اقلیمی مناسب و مستعد پرورش کرم ابریشم که سابقه طولانی فراوری ابریشم و پتانسیل بالای منطقه به لحاظ فعایت های همچون قالی ابریشمی، نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی، افزایش درآمد خانوار روستایی دارد.

وی اضافه نمود: افزایش اشتغال با توجه به گستردگی زنجیره فراوری تخم نوغان به ابریشم، تبدیل آن به صنایع وابسته و استفاده از نیروی کار در زمان بیکاری از جمله اهداف گسترش پرورش صنعت نوغان داری در استان است.

وی سهم استان از اشتغال کشور در این بخش را 0.17 درصد دانست و گفت: سهم استان از جعبه تخم نوغان توزیع شده 12 درصد و همچنین سهم از پیله تر فراوریی 15 درصد است.

توزیع رایگان نهال توت به میزان 25 هزار اصله، برگزاری هزار و 200 نفر روز ساعت کلاس آموزشی، توزیع چهار هزار و 960 کیلوگرم تخم نوغان، تشکیل پنج شرکت تعاونی نوغانداران و تامین 20 هکتار زمین برای ایجاد توتستان از دیگر حمایت ها در راستای تکمیل زنجیره پرورش کرم ابریشم است.

سنتی بودن فرایند فراوری پیله تر و کمبود نهالستان توت در استان از جمله مسائل این بخش است که باید به تدریج رفع گردد.

ارزش مالی محصولات کشاورزی این استان در بخش های مختلف 77 هزار و 572 میلیارد ریال است که بیشترین فراوریات در بخش زراعی است.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزار است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می نمایند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1600

به "خبرنگاران ارزش مالی نوغانداری خراسان شمالی با تکمیل زنجیره آن 2 برابر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ارزش مالی نوغانداری خراسان شمالی با تکمیل زنجیره آن 2 برابر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید