تصمیم ترامپ برای فروش بمب های هدایت شونده به رژیم سعودی

به گزارش مجله گرافیک، یک منبع آگاه تایید کرده است که وزارت خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داده است که قصد دارد مجوز فروش بمب های دقیق هدایت شونده به عربستان سعودی را صادر کند.

تصمیم ترامپ برای فروش بمب های هدایت شونده به رژیم سعودی

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، پایگاه اطلاع رسانی کنگره آمریکا گزارش داد که وزارت خارجه این کشور به کنگره اطلاع داده است که قصد دارد مجوز فروش بمب های دقیق هدایت شونده به عربستان سعودی را نهایی کند.

بر اساس این گزارش، مجوز فروش بمب های هدایت شونده دقیق، به شرکت ریتون آمریکا اجازه خواهد داد تا 7500 بمب دقیق هدایت شونده و هوشمند هوا به زمین را به ارزش 478 میلیون دلار به طور مستقیم به عربستان سعودی بفروشد.

اقدام وزارت خارجه آمریکا در اعطای مجوز فروش بمب به عربستان سعودی در آخرین روزهای دولت ترامپ در حالی است که این اقدام پیش از این با مخالفت شدید کنندگان دموکرات روبرو شده بود.

برخی کنندگان آمریکایی از عربستان سعودی به خاطر دخالت در تجاوز به یمن انتقاد کرده اند، تجاوزی که موجب وقوع یکی از بدترین فجایع انسانی شده است.

دموکرات ها پیش از این توانسته اند قطعنامه های دیگری را برای ممنوعیت فروش تسلیحات توسط دولت ترامپ به تصویب برسانند ولی نتوانسته اند آرا کافی برای رد وتوی رئیس جمهور آمریکا را کسب کنند.

در سال 2019 میلادی کنگره با فروش تسلیحات نظامی به امارات و عربستان سعودی پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی، مخالفت کرد ولی در نهایت نتوانست حمایت کافی را برای رد وتوی ترامپ به دست بیاورد.

باب منندز سناتور ارشد دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا پیش از این درباره فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی هشدار داده و خواستار توضیحات وزارت خارجه آمریکا شده است.

وی در مطلبی که در وبگاه سی ان ان منتشر شده، نوشت: دولت هم اکنون در حال تلاش برای فروش بمب های هدایت شونده بیشتری به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و دوست ترامپ است. این دولت حاضر نشده است تا به سئوالات اساسی ما درباره توجیه فروش این تسلیحات به ریاض پاسخ دهد و بگوید این اقدام چگونه با ارزش های آمریکا و اهداف امنیت ملی ما هماهنگی دارد.

ترامپ مدعی است که فروش تسلیحات به عربستان بخشی از سیاست خارجی کاخ سفید است و برای مقابله با ایران لازم و ضروری است.

گرچه به نظر می رسد جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا پس از به قدرت رسیدن قصد دارد در روابط واشنگتن با ریاض تجدیدنظر کند ولی مجوز فروش بمب های هدایت شونده احتمالا تا قبل از ریاست جمهوری وی نهایی خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 1502

به "تصمیم ترامپ برای فروش بمب های هدایت شونده به رژیم سعودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم ترامپ برای فروش بمب های هدایت شونده به رژیم سعودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید