تزریق دو دوز واکسن موجب حفاظت در برابر سویه امیکرون نمی گردد

به گزارش مجله گرافیک، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، همانطور که دانشمندان در حال رقابت برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سویه اومیکرون هستند، مطالعات آزمایشگاهی هم اطلاعاتی در خصوص نحوه واکنش این ویروس به آنتی بادی های ناشی از تزریق واکسن در اختیار ما گذاشته اند.

تزریق دو دوز واکسن موجب حفاظت در برابر سویه امیکرون نمی گردد

این مطالعه تازه که هنوز در مجله ای منتشر نشده، نحوه واکنش آنتی بادی های فراوری شده پس از تزریق دو دوز واکسن کووید -19 در بدن افراد ایزوله شده مبتلا به سویه امیکرون در بریتانیا را آنالیز می نماید.

بدین منظور نمونه های خونی افراد پس از حدود چهار هفته از تزریق دوز دوم واکسن mRNA فایزر یا واکسن آسترازنکا آزمایش شد. این آنالیز نشان داد واکسن آسترازنکا در برابر سویه اومیکرون عملکرد ناامیدنماینده تری دارد و توان خنثی کردن ویروس هم از این طریق کاهش یافته است.

محققان بعلاوه شاهد کاهش 30 برابری توانایی خنثی کردن سویه اومیکرون در صورت تزریق واکسن فایزر در مقایسه با آنتی بادی های مشاهده شده پس از تزریق همین واکنش در برابر سویه های قبلی بودند. البته پژوهشگران انگلیسی می گویند تزریق دو دوز از هر یک از واکسن های فایزر یا آسترازنکا در پیشگیری از بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از کرونا بی اثر هم نیست، ولی در این زمینه باید آنالیز های دقیق تری صورت بگیرد.

پاسخ آنتی بادی تنها بخشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن به یک تهدید ویروسی است و در حالی که ترشح آنتی بادی به طور کلی نقش مهمی در جلوگیری از عفونت اولیه ایفا می نماید، سایر سلول های ایمنی هم برای کشتن و پاکسازی ویروس وارد چرخه می شوند. با این حال سویه اومیکرون به دلیل ویژگی هایی که دارد منجر به نرخ بالاتر عفونت در افرادی می گردد که تنها دو دوز واکسن تزریق نموده اند و اگرچه شدت بیماری ناشی از این سویه هنوز نامشخص است، اما محققان تاکید می نمایند که ممکن است در آینده دوباره فشار زیادی به شبکه بهداشت و درمان کشورها به دلیل همه گیری ناشی از شیوع سویه اومیکرون ایجاد گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2028

به "تزریق دو دوز واکسن موجب حفاظت در برابر سویه امیکرون نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تزریق دو دوز واکسن موجب حفاظت در برابر سویه امیکرون نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید