10 قابلیت کاربردی آیفون که از وجود آن ها خبر نداشتید

به گزارش مجله گرافیک، آیفون از قابلیت های متنوعی بهره می برد که بسیاری از کاربران با بعضی از این قابلیت های مجذوب کننده آشنایی ندارند. در ادامه به 10 مورد از قابلیت های آیفون می پردازیم که احتمالا از وجود آن ها خبر نداشتید.

10 قابلیت کاربردی آیفون که از وجود آن ها خبر نداشتید

مقدار گیری فاصله با دوربین آیفون

اپل در iOS 12 اپ Measure را قرار داد که همانطور که از نامش پیداست، برای مقدار گیری فاصله ها مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این اپ می توانید فاصله دو نقطه را با دوربین گوشی مشخص کنید. این اپ برای این کار از واقعیت افزوده استفاده می کنید و فقط باید نقاط مربوط به مقدار گیری را مشخص کنید. این مقدار گیری طبیعتا بسیار دقیق نیست و از سوی دیگر اگر می خواهید دقت بیشتری داشته باشد، باید از مدل های آیفون دارای سنسور LiDAR استفاده کنید. اما در کل برای اینکه فاصله را تخمین بزنید، یک قابلیت کاربردی محسوب می گردد.

آنالیز صاف بودن سطوح مختلف

در همین اپ Measure، می توانید صاف بودن سطوح مختلف را با آیفون تشخیص دهید. برای بهره گیری از این مشخصه، کافیست در این اپ راهی تب Level شوید و سپس آیفون را روی سطح موردنظر قرار دهید. اگر سطح موردنظر کاملا صاف باشد و هیچ شیبی نداشته باشد، در این اپ با عدد 0 روبرو می شوید و رنگ سبز به نمایش درمی آید. البته استفاده از این قابلیت محدود به این مورد نیست و مثلا می توانید زمانی که در حال درست کردن یک شیب با زاویه خاصی هستید هم از این مشخصه استفاده کنید.

پیدا کردن مسیر درست

اپ Compass یا همان قطب نما، فارغ از اینکه آیفون به اینترنت وصل هست یا نه می تواند کار خود را انجام دهد. از سوی دیگر همین اپ در منطقه ها مختلف برای پیدا کردن مسیر بازگشت می تواند بسیار کاربردی باشد. با این حال بهتر است در این شرایط نقشه های آفلاین را دانلود کنید تا در منطقه ها مختلف مسیر را گم نکنید.

در این اپ، می توانید ببینید که نسبت به مسیر اصلی چه مسافتی را طی نموده اید و از سوی دیگر مقدار ارتفاع و مشخصات دقیق GPS را هم می توانید کپی کنید که موقعیت دقیق شما برای یاری رسانی مثمر ثمر خواهد بود.

پخش صداهای مختلف برای افزایش تمرکز یا خوابیدن

اگر کمی در اپ استور بگردید، با هزاران اپ روبرو می شوید که برای خوابیدن یا مدیتیشن صداهای مختلفی پخش می نمایند. اما آیا می دانستید در خود آیفون هم این قابلیت وجود دارد؟ برای بهره گیری از این قابلیت، به مسیر Settings > Accessibility > Audio/Visual > Background Sounds بروید و بعد از فعال کردن، می توانید از بین 6 صدا دست به انتخاب بزنید. به عنوان مثال می توانیم به صدای دریا و باران اشاره کنیم.

ایجاد مدل های سه بعدی

یکی از قابلیت های بسیار مجذوب کننده آیفون، امکان ایجاد مدل های سه بعدی با دوربین گوشی است. اگر از مدل های استاندارد آیفون استفاده می کنید، با بهره گیری از اپ هایی مانند Polycam، تبدیل تصاویر دو بعدی به سه بعدی امکان پذیر می گردد. اما اگر می خواهید مدل های دقیق تر با جزئیات بیشتر را ایجاد کنید، باید از سنسور LiDAR موجود در مدل های پرو آیفون استفاده کنید. در آیفون 12 پرو به بعد (و برخی آیپدها) این سنسور تعبیه شده که برای ایجاد مدل سازی سه بعدی دقیق می تواند بسیار کاربردی باشد.

در کل اگر آیفون شما از سنسور LiDAR بهره می برد، به غیر از این موضوع، می توانید فاصله ها را هم دقیق تر مقدار گیری کنید و بعلاوه اپلیکیشن های واقعیت افزوده با عملکرد بهتری اجرا می شوند.

شبیه سازی صدای شما

این قابلیت Live Speech نام دارد و یکی از امکانات مربوط به دسترسی پذیری آیفون محسوب می گردد. به زبان ساده، آیفون با بهره گیری از این قابلیت می تواند صدای کاربر را شبیه سازی کند. برای استفاده از این ابزار، باید به مسیر Settings > Accessibility > Live Speech بروید و آن را فعال کنید. در گام بعدی، راهی Settings > Accessibility > Accessibility Shortcut شوید و Live Speech را به فهرست میان برهای خود اضافه کنید. به لطف این مشخصه، می توانید به راحتی از این ابزار استفاده کنید. بعد از مشخصه کردن این میان بر، برای دسترسی و استفاده از آن کافی است سه مرتبه دکمه کناری آیفون را فشار دهید.

با این کار، آیفون از شما می خواهد یک متن را بنویسید که به جای شما متن را بیان کند که البته با صدای رباتیک این کار انجام می گردد. اما اگر می خواهید صدای پخش شده تا حدی مشابه صدای شما باشد، راهی مسیر Settings > Accessibility > Personal Voice شوید و روی Create Personal Voice ضربه بزنید. حالا باید به مدت حدود 30 دقیقه متن هایی را بخوانید و بعد از گذشت چند روز، مدل مبتنی بر صدای شما آماده می گردد.

بعد از آماده شدن این مدل، در مسیر Settings > Accessibility > Live Speech در بخش Voices می توانید صدای خود را انتخاب کنید تا آیفون متن ها را با صدای شما بخواند.

تشخیص صدای محیط

یکی دیگر از قابلیت های مفید آیفون، تشخیص صداهایی مانند زنگ درب است که برای بهبود دسترسی پذیری مورد استفاده قرار می گیرند. با وجود اینکه آیفون چنین مشخصه ای را برای افراد دارای مسائل شنوایی توسعه داده، ولی می تواند کاربردهای دیگری هم داشته باشد. برای فعال سازی، راهی مسیر Settings > Accessibility > Sound Recognition شوید و این قابلیت را فعال کنید که نیازمند دانلود است.

حالا در این قسمت، می توانید صداهای موردنظر را انتخاب کنید که خود آیفون به طور پیش فرض گزینه هایی مانند صدای ماشین آتش نشانی، پارس کردن سگ و ماشین اورژانس را ارائه می دهد. بعلاوه با ضربه زدن روی Custom Alarm، می توانید صدای موردنظر خود را اضافه کنید.

بعد از فعال سازی هرکدام از صداها، آیفون در صورت شنیدن صدای موردنظر، به شما یک نوتیفیکیشن نشان می دهد. علاوه بر این، بر اساس این مشخصه می توانید یک فرایند اتوماسیون تعریف کنید. برای این کار راهی اپ Shortcuts شوید و سپس با بهره گیری از گزینه Automation می توانید این کار را انجام دهید.

محدود کردن زمان صرف شده برای شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی می توانند زمان زیادی از وقت شما را اشغال نمایند. اگر می خواهید این اعتیاد را کنترل کنید، می توانید از قابلیت Screen Time آیفون استفاده کنید. برای این کار، به مسیر Settings > Screen Time > App Limits سر بزنید و مشخص کنید در هر روز می خواهید برای اپ های موردنظر چقدر وقت صرف کنید.

بعد از اینکه حین استفاده از اپ موردنظر محدوده زمانی مشخص شده فرا برسد، یک پاپ آپ نمایش داده می گردد. گزینه اول به شما 1 دقیقه وقت بیشتر می دهد، گزینه دوم 15 دقیقه وقت بیشتر ارائه می دهد و گزینه سوم هم محدودیت مشخص شده برای آن روز را به طور کامل نادیده می گیرد. با استفاده از این مشخصه، می توانید نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی را بهتر کنترل کنید و روز به روز زمان کمتری برای آن ها صرف کنید.

جدا کردن سوژه در عکس ها و ویدیو ها

برای جدا کردن سوژه در عکس ها و ویدیو ها، می توانید از اپ پیشفرض Photos استفاده کنید. برای این کار ابتدا باید عکس موردنظر را باز کنید یا اینکه ویدیو را در صحنه موردنظر نگه دارید و سپس انگشت خود را روی سوژه قرار دهید تا هایلایت گردد. سپس می توانید این بخش از تصویر را کپی کنید، آن را به استیکر iMessage تبدیل کنید یا در اپ دیگری به اشتراک بگذارید. با این کار، سوژه موردنظر از تصویر اصلی جدا می گردد و روی پس زمینه شفاف قرار می گیرد. بنابراین می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد.

مکالمه با یک زبان دیگر

اپ های ترجمه زیادی وجود دارد ولی خود اپل هم در این زمینه ابزاری ارائه داده که به طور آفلاین هم کار می نماید. برای این کار، ابتدا اپ Translate را باز کنید و اگر می خواهید به طور اتوماتیک فرایند ترجمه برای زبان مبدا و مقصد انجام گردد، بر روی گزینه Conversation ضربه بزنید.

اگر می خواهید به طور آفلاین از این مشخصه استفاده کنید، روی آیکن سه نقطه در سمت راست بخش فوقانی ضربه بزنید و گزینه Download Languages را انتخاب کنید و در گام بعدی داده های مربوط به زبان مبدا و مقصد را دانلود کنید تا مثلا در سفرهای خارجی و بدون استفاده از اینترنت هم استفاده از این مشخصه امکان پذیر گردد.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 دی 1402 بروزرسانی: 20 دی 1402 گردآورنده: cicagraphic.ir شناسه مطلب: 2404

به "10 قابلیت کاربردی آیفون که از وجود آن ها خبر نداشتید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 قابلیت کاربردی آیفون که از وجود آن ها خبر نداشتید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید